printlogo


کد خبر: 234722تاریخ: 1400/3/29 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با ژوروان ویرا، سرمربی سابق تیم ‌ملی عراق
عراق تسلیم تاکتیک ایران شد

زهره فلاح‌زاده: تیم ملی فوتبال ایران با هدایت دراگان اسکوچیچ توانست در آخرین دیدار مرحله دوم مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر تیم عراق را با حساب یک بر صفر شکست دهد و به عنوان صدرنشین به مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی صعود کند. «وطن‌امروز» برای بررسی عملکرد تیم‌ ملی و دیدار آخر ایران در این رقابت‌ها با ژوروان ویرا، سرمربی سابق برزیلی تیم‌ ملی عراق و سپاهان گفت‌وگو کرده است. ویرا با تیم‌ ملی عراق قهرمان جام ملت‌های آسیا و با سپاهان نایب‌قهرمان لیگ برتر شد. 
***
* شما سابقه حضور در ۲ کشور ایران و عراق را دارید و نتایج خوبی هم گرفتید. به مناسبت برد ایران مقابل عراق در مقدماتی جام‌جهانی قطر، نظرتان را درباره این دیدار بگویید.
بله! من در هر ۲ کشور ایران و عراق و با بازیکنان بزرگ کار کردم. با عراق قهرمان جام ملت‌ها شدم و با سپاهان هم تا مرز قهرمانی پیش رفتم اما بدشانس بودیم. بازی با پرسپولیس یک بازی خاص بود و با توجه به شرایط و اتفاقاتی که افتاد، لیگ را از دست دادیم و نایب‌قهرمان شدیم. درباره بازی ایران و عراق پیش از شروع، گفته بودم بازی خوبی می‌شود چون هم ایران باید برنده از زمین خارج شود و هم عراق نیاز به برد دارد تا به عنوان سرگروه به دور بعد صعود کند. ایران بازی را برد اما به نظرم می‌توانست بازی 1-3 به نفع ایران شود. عراق بازی خوبی به نمایش نگذاشت؛ ایران بازی درگیرانه‌ای را انجام داد، توپ را خوب کنترل کرد و تاکتیکش نسبت به عراق بهتر بود و توانست به عنوان سرگروه صعود کند. تیم ایران مانند بازی با بحرین عالی بود. بحرین تیم قدرتمندی است و بازیکنان خوبی دارد. آنها نتایج خوبی در دور رفت گرفته بودند و با امتیاز میزبانی وارد این تورنمنت شدند. ایران در شرایط سختی قرار داشت اما بازی‌ها را با برد پشت سر گذاشت. ما می‌دانیم که همیشه رقابت سختی بین ایران و عراق وجود دارد و مثل یک داربی است. ۲ تیم دوست دارند همیشه مقابل هم به پیروزی برسند. ایران با آرامش، تاکتیک عالی، کنترل توپ و کار خوب بازیکنان و مربی توانست این بازی را پیروز شود. عراق مقابل تاکتیک ایران حرفی برای گفتن نداشت. آنها تنها بی‌هدف می‌دویدند و نتوانستند کاری از پیش ببرند که در آخر هم تسلیم شدند. 
 
* نظرتان درباره دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم‌ ملی ایران چیست؟
دراگان مربی جوانی است ولی این دلیل نمی‌شود که ظرفیت ندارد یا تیمش تاکتیک خوبی ندارد و با دانش نیست. اسکوچیچ مربی باکیفیتی است، تاکتیک بلد است و به اعتقاد من در بازی با بحرین و عراق هم این موضوع را ثابت کرد. او با بازیکنانش ثابت کرد که می‌تواند بازی‌ها را کنترل کند و به تیمش آرامش بدهد؛ بزرگ‌ترین کار را مقابل بحرین کرد و خودش را در آن بازی ثابت کرد. اسکوچیچ مربی آینده‌داری است، البته او به تجربه بیشتری نیاز دارد. به طور کلی هیچ کسی از مادرش با تجربه زاده نشده و هیچ‌کس از ابتدا ایده‌آل‌ نیست. ایشان با حمایت بیشتر و درایت فدراسیون می‌تواند مربی خیلی خوبی برای تیم‌ ملی ایران شود. 
 
* کاتانچ، سرمربی عراق توانست این تیم را به مرحله بعد رهسپار کند اما از سوی عراقی‌ها اخراج شد. به نظر شما کنار گذاشتن این مربی در این مقطع درست بود؟
همیشه بازی‌های ایران و عراق مهم است و هیچ‌ کدام از ۲ کشور دوست ندارند بازی را ببازند. عراق قبل از بازی با ایران سرگروه بود و بازی‌‌هایش را برده بود اما بعد از باخت به ایران نزدیک بود حذف شود و با خوش‌شانسی به مرحله بعد صعود کرد. مربیان در خاورمیانه حقوق‌های خوبی می‌گیرند و وقتی نتیحه نگیرند، فدراسیون نخستین کاری که می‌کند، مربی را عوض می‌کند. آنها باید خیلی تلاش کنند تا مربی‌ای بیاورند که در مرحله بعد نتیجه خوبی بگیرد. به هر حال همه باید بابت اشتباهات کاتانچ جواب پس بدهند. کاتانچ هم اشتباه کرد و نتوانست نتیجه لازم را بگیرد. عراقی‌ها می‌خواستند به عنوان سرگروه به مرحله بعد صعود کنند. طبیعی است که بخواهند او را کنار بگذارند. آنها تحمل باخت به ایران را نداشتند و همیشه در ذهن‌شان خواهد ماند. 
 
* شنیده‌ایم شما فوتبال ایران را خیلی خوب دنبال می‌کنید. علاقه است یا دلیل دیگری دارد؟
اصولا فوتبال هر کشوری را که کار کرده‌ام دنبال می‌کنم. فوتبال ایران جذاب است و یکی از قدرت‌های آسیا محسوب می‌شود و بازیکنان بزرگی دارد. کار کردن در این کشور همیشه هیجان‌انگیز است. ایران و فوتبالش را خیلی دوست دارم. من یک مربی هستم که باید همیشه آماده باشم تا به من تلفن کنند بروم کار کنم. چه کسی می‌داند؟ شاید روزی به فوتبال ایران بازگشتم. فوتبال ایران یک فوتبال ریشه‌دار و قوی در آسیاست و همیشه شانس برنده شدن را دارد. من لحظات بسیار خوبی در ایران داشتم و از کار کردن با سپاهان خیلی لذت بردم. هرگز ایران را فراموش نخواهم کرد و همیشه در قلب من خواهد بود. 
 
* بعد از کارلوس کی‌روش و مارک ویلموتس، می‌توان روی اسکوچیچ سرمایه‌گذاری کرد؟
کی‌روش مربی بزرگی است و اسم و کاریزمای بزرگی دارد. او نتایج بین‌المللی بسیار خوبی گرفته و خودش را ثابت کرده است اما ویلموتس بازیکن بزرگی بود و در بلژیک هم کار کرد اما مربی بزرگ و بین‌المللی‌ای نبوده است. درباره ویلموتس نه می‌گویم مربی خوبی است و نه می‌گویم مربی بدی است. به نظر من او می‌تواند مربی خوبی در اروپا باشد اما برای خاورمیانه نه. اما دراگان درباره فوتبال و روانشناسی فوتبال ایران دارد یاد می‌گیرد. او مربی‌ای با آینده روشن خواهد بود. او توانست در تیم‌ ملی فوتبال ایران نتیجه بگیرد. 
 
* خیلی‌ها بعد صعود تیم‌ ملی به دور بعد صحبت از تغییر کادر فنی کردند. به نظر شما با توجه به اینکه کمتر از ۳ ماه دیگر مسابقات مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی شروع می‌شود، تغییر مربی کارساز است؟
اسکوچیچ تیم‌ ملی فوتبال ایران را راهی دور بعد کرده است. زمان بازی‌های دور بعد طوری است که می‌توان تصمیم به تغییر مربی گرفت. در دنیا همیشه مربی را مثل پیراهن عوض کردن تغییر می‌دهند. به مربی هیچ احترامی نمی‌گذارند. اگر یک مربی در لیگ ببازد، سریع او را تعویض می‌کنند، بدون اینکه دلیل نتایج را بررسی کنند. بعضی وقت‌ها تغییر مربی نتیجه خوبی نمی‌دهد. باید جوانب را بسنجند تا بفهمند که چرا یک مربی را باید کنار بگذارند. در کل تعویض سرمربی یک تیم یک چیز عادی است. 
 
* به نظر شما ایران می‌تواند به جام‌جهانی قطر صعود کند؟
بله! به نظر من ایران می‌تواند به جام‌جهانی قطر صعود کند. همین احسان حاج‌صفی را یادم هست که از جوانان سپاهان به تیم بزرگسالان آوردم. او بازیکن بسیار بزرگ، شخصیت بزرگ و کاپیتان خیلی خوبی است. فراموش نکنید در بازی‌های آینده ایران در راه جام‌جهانی کسی به تنهایی نمی‌تواند کار کند. همه اعم از بازیکن، مربی و فدراسیون باید دست به دست هم بدهند تا کل ایران برای اتفاق افتادن بزرگ‌ترین رخداد فوتبالی آماده شود. واقعیتش این است که اگر تیمی به جام‌جهانی برسد روی کل کشور و زندگی مردم تأثیر می‌گذارد. 
 
* علاقه‌ دارید به فوتبال آسیا بازگردید؟
من در قاره‌های مختلف مربیگری کرده‌ام. در ۲۲ باشگاه و ۶ تیم ملی. شغل زیبا و هیجان‌انگیزی است. در برخی از تیم‌ها موفق شدم و در برخی از تیم‌ها هم شکست خوردم. از خدا شاکرم که این همه موفقیت به من داد. من دوست دارم دوباره در آسیا مربیگری کنم و موفقیت‌های زیادی به دست بیاورم. نتایجی که من به دست آوردم، آرزوی خیلی از مربیان در دنیا است ولی هنوز دوست دارم خودم را امتحان کنم و بردهای بیشتری کسب کنم. 
 
* حالا که مسابقات یورو ۲۰۲۰ و کوپا آمه‌ریکا در حال برگزاری است. نظر شما درباره این بازی‌ها چیست؟ کدام تیم‌ها شانس قهرمانی دارند؟
شما می‌دانید که مسابقات کوپا آمه‌ریکا به دلیل پاندمی کرونا از آرژانتین به برزیل انتقال یافت. صحبت‌ها و انتقادات زیادی هم در این رابطه شد. به هرحال برزیل خیلی خوب شروع کرده و نتیجه گرفته است. تیم کلمبیا هم خوب نتیجه گرفته، با وجود آنکه وقتی کی‌روش، سرمربی سابق این تیم بود بازی آخر را 0-6 باخته بود. آرژانتین هم خوب نتیجه گرفته است. روی ونزوئلا حساب باز کرده بودم اما آنطور که فکر می‌کردم، نشد. پاراگوئه بهترین بازی‌هایش را انجام می‌دهد. باید دید در ادامه تیم‌ها چه نمایشی خواهند داشت. درباره مسابقات یورو، به هر حال تورنمنت بزرگی است. به نظر من ایتالیا یکی از کاندیداهای فتح جام است. آلمان با بازی‌ای که مقابل فرانسه انجام داد و یک بر هیچ هم باخت، این نتیجه من را ناامید کرد اما امیدوارم حذف نشود. بازی بعدی آلمان با پرتغال است. من طرفدار پرتغال هستم و دوست دارم این تیم برنده بازی شود. ترکیه با ۲ باخت حذف شد و ولز هنوز امید به صعود دارد. کمی می‌خواهم درباره اریکسن، بازیکن دانمارک صحبت کنم. اتفاقی که برای او در بازی افتاد، لحظات سختی برای همه بود و خدا را شکر حال اریکسن خوب است. نمی‌دانم او می‌تواند به فوتبال بازگردد یا نه. به نظر من نمی‌تواند و البته مهم سلامتی او است. فکر می‌کنم ایتالیا، فرانسه و پرتغال شانس‌های قهرمانی یورو هستند. 

Page Generated in 0/0065 sec