printlogo


کد خبر: 234879تاریخ: 1400/4/1 00:00
حسن روحانی درباره تأمین و توزیع کالاهای اساسی: بازار کشور پر از جنس است البته گرانی هست!
اعتراف طلبکارانه
در یک سال گذشته قیمت اغلب کالاهای خوراکی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت و مردم بارها برای تأمین روغن، مرغ و شکر در صف ایستادند

گروه اقتصادی: حسن روحانی در روزهای پایانی دولت خود بار دیگر اقدام به بیان اظهارات عجیب درباره وضعیت توزیع و تامین کالاهای اساسی کرد و گفت: «بازار کشور پر از جنس است، البته گرانی هست!». این سخنان در حالی توسط رئیس‌جمهور مطرح شد که مردم با گوشت و پوست و استخوان خود در چند سال اخیر کمبود کالاهای اساسی را تجربه کرده و بارها برای تهیه مرغ، روغن، شکر و دیگر کالاهای اساسی در صف ایستاده‌اند. البته به غیر از موارد ذکر شده، مردم در این 8 سال برای دریافت کد بورسی، ارز، سبد کالا و ده‌ها مورد دیگر نیز مجبور شدند در صف بایستند. از سوی دیگر روحانی در بخش دیگر  اظهارات خود گرانی را ناشی از جنگ اقتصادی خوانده است؛ فراری رو به جلو که حاکی از استیصال دولت در هضم و حل کردن مشکلات اقتصادی است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، حسن روحانی در آیین افتتاح طرح‌های ملی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: ایستادگی و مقاومت مردم به ‌رغم رنج، سختی و مشکلاتی که در این 3 سال و نیم کشیدند، در برابر یک جنگ اقتصادی بی‌نظیر در تاریخ منطقه که در تاریخ جهان هم کم‌نظیر بوده، که ملتی را 5/3 سال به طور کامل محاصره کنند، مانند نداشته است. 
رئیس‌جمهور گفت: این حرفی که در طول این ۳ سال و نیم به مردم می‌زدیم که کشور با چه سختی‌‌ اداره می‌شود، اینکه به مردم گفتیم ماه‌ها طول کشید تا بتوانیم پول واکسن سازمان بهداشت جهانی، یعنی واکسن‌های کوواکس را پرداخت کنیم که آنها بتوانند واکسن در اختیار ایران بگذارند، شاید برای مردم سخت بود باور کنند که چه سختی‌هایی کشیدیم برای اینکه آنچه مورد نیاز هست، وارد کشور شود. 
روحانی افزود: حالا که 3-2 روز پیش آمریکایی‌ها صریحا اعلام کردند و گفتند تازه اجازه خواهیم داد که فقط برای واکسن و ماسک فعالیت بانکی آغاز شود، این نشان می‌دهد که مردم با چه سختی‌ای زندگی کردند اما در عین حال صورت سیاه دشمن را به خاک مالیدند. مردم بزرگوار ایران صورت ترامپ را به خاک مالیدند، صورت همه جلادان کاخ سفید را به خاک مالیدند، بینی آنها را به خاک مالیدند و سرو قامت و با عظمت در این شرایط تحریم ایستادگی و سرمایه‌گذاری کردند، تولید کردند. 
وی همچنین گفت: در همین شرایط آنچه لازم بود با همه سختی‌ها وارد کشور کردیم. بازار کشور پر از جنس است، البته گرانی هست و مردم در سایه این جنگ در فشار هستند اما این جنگ نگذاشت اقتصاد ایران فرو بپاشد و هدفی که آنها داشتند، محقق شود. روحانی افزود: ان‌شاءالله بزودی تحریم برداشته می‌شود و سرمایه‌های خارجی به سمت ایران سرازیر خواهد شد.
 
* یادگاری‌های روحانی
این نخستین‌بار نیست که حسن روحانی در گیر و دار فشار اقتصادی بی‌سابقه بر مردم، اظهاراتی را بیان کرده که هیچ نفعی برای مردم ندارد و صرفا نمکی بر زخم‌های آنهاست. 
روحانی در چند ماه اخیر که روزهای پایانی دولتش سپری می‌شود به جای بیان کارنامه دولت در زمینه‌های مختلف صرفا به بیان جملات تکراری و غیرواقع اکتفا کرده است. وی در همین ایام یک بار دوران دولت خود را «دوران طلایی اقتصاد» می‌نامد و روز دیگر می‌گوید «کار عظیمی در حوزه اقتصاد انجام دادیم». 
صاحب رکورد تورم کالاهای مصرفی نقدینگی، افزایش بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی و ده‌ها شاخص منفی دیگر ابایی از آن ندارد که بگوید «هیچ دولتی پس از انقلاب نمی‌تواند ادعا کند مانند دولت یازدهم و دوازدهم حامی اقشار کم‌درآمد بوده است». 
بررسی‌ها حاکی از آن است که بخش عمده گرانی‌های رخ داده در دولت روحانی ناشی از اشتباهات مدیریتی و اقتصادی است. 
برای مثال در موضوع مرغ؛ با وجود کاهش درآمدهای ارزی که موضوعی عیان است، تامین ارز 4200 تومانی نهاده‌های دامی مرغ دستخوش تغییر نشده است. این یعنی شاید بتوان گرانی برخی کالاها را که ارز تخصیصی آنها متوقف شده، به موضوع تحریم‌ها متصل کرد اما در موضوع نهاده‌های دامی این استدلال قابل پذیرش نیست کما اینکه طبق آمار بانک مرکزی به ترتیب میزان تخصیص ارز کنجاله سویا، جو و ذرت از ابتدای سال گذشته تا اواسط پاییز 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 19 درصد افزایش، 66 درصد کاهش و 9 درصد افزایش داشته است. در زمینه نهاده‎های دامی صرفا در موضوع جو کاهش تخصیص ارز رخ داده و در دیگر موارد حتی شاهد افزایش میزان تخصیص ارز بوده‌ایم. 
از سوی دیگر اصل واردات نهاده دامی هم بدون تغییر محسوسی رخ داده است. این یعنی در واردات هم مانعی وجود نداشته است. اثبات این ادعا گزارش اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران (اوندا) در اسفندماه سال گذشته است که در آن آمده در 11 ماهه سال جاری 14 میلیون و 315 هزار و 994 هزار تن نهاده‌های دامی وارد کشور شده است که این رقم در مقایسه با واردات 16 میلیون و 31 هزار و 830 تنی نهاده‌های دامی در دوره مشابه سال گذشته کاهش وزنی 11 درصدی را تجربه کرده است. 
بر اساس این گزارش، ارزش واردات نهاده‌های دامی در 11 ماهه سال گذشته، 4 میلیارد و 734 میلیون و 740 هزار دلار بوده است که این رقم در سال جاری با کاهش 9 درصدی به 4 میلیارد و 296 میلیون و 960 هزار و 160 دلار رسیده است. 
از سوی دیگر طبق گزارش‌های مختلف نقش دولت در افزایش قیمت مرغ بیان شده است. کمیسیون اصل 90 در بحبوحه افزایش قیمت مرغ در نیمه سال گذشته بخشی از این موارد را برشمرد.
بر این اساس دولت مکلف بوده میزان 5/2 میلیون تن کنجاله و ذرت تحت عنوان ذخایر استراتژیک را در انبارهای سطح کشور ذخیره کند که این میزان در شهریور 99 به 69 هزار تن سویا و 230 هزار تن ذرت رسیده بود. همچنین آمارهای ارائه‌شده از عملکرد برخی شرکت‌ها در ترخیص کنجاله از گمرک و عرضه در سامانه بازارگاه نشان می‌داد این شرکت‌ها حدود 237 هزار تن کنجاله در طول ۶ ماه نخست سال جاری با وجود ترخیص از گمرک در سامانه بازارگاه عرضه نکرده‌اند. در واقع حدود 20درصد از کنجاله ترخیص شده از گمرک در سامانه بازارگاه عرضه نشده که این موضوع عاملی در تشدید بحران در بازار نهاده‌های دامی بوده است. 
در گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در موضوع مشکلات تامین ارز و توزیع نهاده‌های دامی، به موارد متعددی از قصور وزارت صمت در پدید آمدن این مساله اشاره شده بود. بخشی از موارد مورد اشاره کمیسیون اصل 90 از قصور وزارت صمت به شرح زیر است:
- مراحل بسیار پیچیده اداری برای واردات در وزارت صمت مانع از تسریع در انجام واردات نهاده‌های دامی مورد نیاز شده است. 
- وزارت صمت به دلیل عدم اشراف کافی بر مشکلات بخش کشاورزی و عدم هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تعمدا قادر به پیگیری اولویت تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی نبوده و دغدغه‌ها و حساسیت‌های لازم را نداشته است. 
در گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، همچنین چندین مورد قصور وزارت جهاد کشاورزی در ایجاد نابسامانی در بازار نهاده‌های دامی تشریح شده بود. بخشی از موارد قصور وزارت جهاد کشاورزی به شرح زیر است: 
- ذخایر استراتژیک کنجاله سویا در فروردین‌ماه سال جاری معادل 289 هزار تن بوده ولی متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی برای تامین کسری بازار نهاده‌ها، آسان‌ترین راه را انتخاب و معادل 220 هزار تن از این ذخایر را برداشت کرده است. با این حال مشخص نیست 220 هزار تن کنجاله سویا در کجا عرضه و چگونه و به دستور چه مرجعی توزیع شده و در این باره نیز پاسخ مستدل و کارشناسی به کمیسیون ارائه نشده است. 
- وزارت جهاد کشاورزی در یک فقره 186 میلیون دلار از محل ارز تخصیصی برای تامین ذخایر راهبردی نهاده‌های دامی دریافت کرده، در حالی که نه از این ذخایر و نه از 186 میلیون دلار تخصیصی خبری نیست. 
- اختلاف آماری میان اطلاعات ارائه شده درباره (مقدار) واردات ذرت از سوی معاونت امور دام در 6 ماه نخست سال جاری (1353090 تن) و گمرک (4946912 تن) به مقدار 3593822 تن قابل توجیه نیست. 
شاهد دیگر که دلیل پرواز قیمت مرغ‌ در تهران است نه کشورهای دیگر، اظهارات خود دولتی‌ها در رابطه با افزایش قیمت مرغ است. فراموش نمی‌کنیم رئیس ستاد تنظیم بازار در ماه‌های پایانی سال دلیل افزایش قیمت مرغ را کمبود تولید اعلام کرده و مقصر را وزارت جهاد کشاورزی دانسته بود. از سوی دیگر اخیرا وزارت جهاد کشاورزی عدم نظارت بر بازار را دلیل گرانی‌ها اعلام کرده است، البته خاوازی  ابتدای سال جاری در جریان حضورش در مجلس گفت با احتکار مرغ مواجه هستیم. با در نظر گرفتن هر کدام از این موارد باز هم انگشت اتهام دلیل رشد قیمت مرغ به سمت خود دولتی‌ها برمی‌گردد. 
دولت چندین بار مدعی شده بود با ایجاد سامانه جامع تجارت توانسته مانع از احتکار یک کالا در انبارها شود، سوال اینجاست این سامانه‌ها امروز کجا هستند که به کمک مردم بیایند؟ 
این نکته هم گفتنی است که بخشی از نهاده‌های دامی واردشده به کشور با وجود تخصیص ارز 4200 تومانی به سامانه بازارگاه نرفته و در بازار آزاد فروخته شده است. این موضوع مورد تایید مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی گمرک هم قرار گرفته است.
این تورمی که روحانی به‌سادگی از آن نام می‌برد باعث کوچک شدن شدید سفره‌های مردم شده است. تورم ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی کالاها تنها در یک سال اخیر باعث شده مردم دیگر توانایی تهیه آنها را نداشته باشند. 
جالب اینجاست روحانی در توجیه همین گرانی‌های اخیر هم دست از سیاست شکست خورده خود در ۸ سال گذشته برنمی‌دارد و باز هم تامین کالاها را منوط به سرمایه‌های خارجی و برون‌زایی اقتصاد می‌داند.
 

Page Generated in 0/0055 sec