printlogo


کد خبر: 234886تاریخ: 1400/4/1 00:00
اخبار

پیگیری پرونده اخلال در انتخابات توسط مجلس با دستور قالیباف
رئیس مجلس از ۲ کمیسیون اصل ۹۰ و شوراها خواست اخلال‌های ایجادشده در روند برگزاری انتخابات را پیگیری کرده و گزارشی به مجلس ارائه دهند تا بررسی‌های لازم انجام شود. 
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پارلمان در اخطاری با استناد به اصل ۱۳۷ قانون اساسی اظهار داشت: در انتخابات ۲۸ خرداد اختلالاتی در سیستم‌ها وجود داشت به گونه‌ای که تعرفه رای به برخی شعب دیر رسید و با تاخیر کار خود را شروع کردند. وی افزود: نمونه این موضوع را می‌توان در اعلام نتایج آرای انتخابات ریاست‌جمهوری دید که آقایان گفتند نتایج بر اساس تجمیع ۹۰ درصد صندوق‌های آراست که انگار آنها درکی از ۹۰ درصد نداشتند. سلیمی خطاب به قالیباف عنوان کرد: با توجه به این رفتار غیرقابل دفاع و اخلال پیش آمده در روند انتخابات، دستور بررسی دهید تا با مقصران برخورد شود، چون طبق پیش‌بینی‌‌ها، در صورت نبود چنین اخلال‌هایی، حداقل ۵ تا ۱۰ درصد میزان مشارکت افزایش پیدا می‌کرد. باید منشأ این اخلال مشخص شود که با این وضعیت اجازه ندادند بخشی از مردم رای دهند. در ادامه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: موضوع مطرح شده توسط آقای سلیمی درست است؛ در روز انتخابات در ۲ نوبت یعنی آغاز انتخابات و نیمه روز قبل از ساعت ۱۰:۳۰ دو اشکال جدی به وجود آمد. وی از ۲ کمیسیون اصل ۹۰ و شوراها خواست که این موضوع را پیگیری کرده و گزارشی به مجلس ارائه دهند تا بررسی‌های لازم انجام شود. 
***
کج‌روی‌های ۸ سال گذشته را باید با ۴ سال جهاد جبران کنیم
سعید جلیلی در آیین «شکرانه حضور ملت در انتخابات» و آیین ملی «روز بسیج استادان» که در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به مفهوم دولت سایه گفت: چنانچه کار خطایی صورت می‌گیرد باید در زمان خودش اصلاح شود. بر همین اساس در این 8 سال اگر خطایی رخ می‌داد برای کمک به دولت وظیفه داشتیم آن خطا را متذکر شویم. وی با بیان اینکه امروز در دوره‌ای جدید قرار داریم که ملت ایران هم با حضور و هم با انتخاب خودش مسیر جدیدی برای پیشرفت انقلاب برگزیده است، گفت: باید این فرصت را برای پیشرفت کشور غنیمت شمرد؛ آن هم نه برای پیشرفت معمولی، بلکه ایجاد یک جهش در کشور. جلیلی با اشاره به اینکه کشور در 4 سال آینده باید جهش داشته باشد و این جهاد می‌خواهد، اظهار داشت: دولت منتخب نیازمند کمک مردم است و بدون پشتیبانی و کمک مردم و نخبگان این بار سنگین را به‌تنهایی نمی‌تواند بردارد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یک‌ زمان دولت رقیب شماست، یک زمان دیگر رفیق شما؛ در هر ۲ حالت باید به دولت کمک کرد. نه رقابت باید مانع کمک به دولت شود و نه رفاقت موجب چشم‌پوشی از موضوعات شود. جلیلی افزود: اگر در ۸ سال گذشته کوتاهی و‌ کج‌روی داشته‌ایم باید در ۴ سال آینده آن را جبران کنیم و این هم جهاد می‌خواهد. 
***
رئیس‌جمهور چین پیروزی رئیسی در انتخابات را تبریک گفت
«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در پیامی، انتخاب «سیدابراهیم رئیسی» در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت. به گزارش خبرگزاری دولتی «شینهوا»، رئیس‌جمهور چین در این پیام ضمن تبریک پیروزی حجت‌الاسلام رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، خاطرنشان کرد که چین و ایران شرکای استراتژیک جامع هستند و امسال، پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ۲ کشور است. وی افزود، توسعه روابط چین و ایران را بسیار مهم ارزیابی می‌کند و آماده است تا با رئیس‌جمهور جدید ایران برای تقویت ارتباطات استراتژیک دوجانبه، تحکیم اعتماد سیاسی متقابل و گسترش و تعمیق همکاری‌های برد- برد در زمینه‌های مختلف به منظور ایجاد منافع برای هر ۲ کشور و مردم آنها، همکاری کند. 
***
«شرکلیف» سفیر جدید انگلیس در تهران شد
دولت انگلیس «سایمون شرکلیف» را به عنوان سفیر جدید این کشور در تهران معرفی کرد. به گزارش فارس، دولت انگلیس، «سایمون شرکلیف» را به عنوان سفیر جدید این کشور در تهران به جای «راب مک‌ایر» معرفی کرد. طبق اعلام پایگاه اینترنتی دولت انگلیس، او از ماه آگوست ۲۰۲۱ عهده‌دار سفارت لندن در تهران خواهد شد. این دیپلمات انگلیسی در کارنامه خود، فعالیت به عنوان دبیر دوم سفارت انگلیس در تهران (بخش سیاسی) بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ را دارد. شرکلیف پیش از تصدی سمت جدیدش، عهده‌دار مدیریت امنیت ملی وزارت خارجه انگلیس بوده و پیش از آن، به عنوان سفیر این کشور در یمن فعالیت کرده است. سفیر جدید انگلیس سابقه فعالیت در کشورهای عراق و افغانستان را نیز دارد. وی همچنین مسؤول بخش مبارزه با تروریسم وزارت خارجه انگلیس در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بوده و بعد از آن هم به عنوان معاون نمایندگی ابوجا (نیجریه) فعالیت کرده است. سفیر کنونی انگلیس که قرار است جای خود را به شرکلیف بدهد، از مارس ۲۰۱۸ عهده‌دار سفارت انگلیس در تهران بود. 

Page Generated in 0/0053 sec