printlogo


کد خبر: 234946تاریخ: 1400/4/3 00:00
تهیه‌کننده و کارگردان سریال «زیرخاکی» از شرایط تولید این سریال در دوران کرونا گفتند
فصل سوم «زیرخاکی» به ماه رمضان می‌رسد‌ ؟

گروه فرهنگ و هنر: پخش فصل دوم سریال «زیرخاکی» از شبکه یک سیما شنبه‌شب این هفته به پایان رسید؛ تازه‌ترین اثر «جلیل سامان»، خالق آثاری چون «ارمغان تاریکی»، «پروانه» و «نفس» که با فصل اول «زیرخاکی» ثابت کرد اهل ریسک است و اقتضای زمانه‌اش را می‌شناسد. اگرچه تمام آثار او همواره مورد استقبال مردم و منتقدان به طور همزمان قرار گرفته است اما او بدرستی دانست که دیگر زمان گفتن حرف‌های جدی در بستری جدی نیست و باید حرف‌هایش را در فضای تازه‌ای بگوید؛ فضایی که اگر چه به صورت جدی آن را تجربه نکرده بود اما حضورش در آن باز هم با موفقیت همراه شد. بدون شک جلیل سامان به عنوان کارگردان این اثر مهم‌ترین سهم را در موفقیت هر ۲ فصل «زیرخاکی» دارد که عصر روز گذشته (چهارشنبه) در نشست خبری همراه با رضا نصیری‌نیا (تهیه‌کننده سریال زیرخاکی) پاسخگوی سوالات اهالی رسانه بود. 
رضا نصیری‌نیا، تهیه‌کننده سریال در ابتدای این نشست خبری  درباره ساخت فصل سوم این سریال بیان کرد: روز گذشته جلسه‌ای طولانی در سیما فیلم با مجید امیرشاهی، مدیر گروه فیلم و سریال سیمافیلم داشتم، پیشنهاد رسمی فصل سوم را به ما دادند که برای پخش در ماه رمضان سال آینده به تولید برسانیم اما مشکلات زیادی برای انجامش وجود دارد. 
وی ادامه داد: باید دید آیا شدنی است و به ماه مبارک می‌رسد یا خیر و از لحاظ تعداد قسمت‌ها باید بررسی شود که اصلا چگونه باشد. در نهایت تا پایان تیرماه جمع‌بندی و به سیمافیلم اعلام می‌کنیم فصل سوم ساخته خواهد شد یا خیر. سامان نیز در پاسخ به این پرسش که آیا تمایلی برای ساخت ادامه سریال دارد یا خیر، گفت: نظر من به نظر آقای نصیری‌نیا نزدیک است. در قصه هم مشخص است اما تعهدی برای ساخت فصل سوم نداریم. ممکن است تعهد اخلاقی به مخاطب داشته باشیم اما سازمانی نیست و همان‌طور که تهیه‌کننده گفت باید بررسی شود و ببینیم می‌توان سریال را ساخت یا خیر. وی توضیح داد: مردم غم و غصه‌ها و تراژدی‌های خود را دارند و خواستیم به سمت و سویی برویم که فارغ از مشکلات‌شان حال‌شان خوب شود. ماجرای کرونا حال مردم را بد کرد و سعی کردیم با این سریال کمی حال مردم را بهتر کنیم و من به این دلیل به سمت طنز رفتم. سامان در بخش دیگر این نشست در پاسخ به سوالی درباره بلاهت شخصیت‌های ساواکی یا منافقین در سریال «زیرخاکی» عنوان کرد: من پیش از این با شدت و حدت به منافقین پرداخته‌ام اما در اینجا سریال طنز است و شخصیت‌ها همه گونه هستند، پخمه هم در بین آنها هست. البته فکر کنید گروهی ۲۰۰ نفره در یک جنگل جمع شوند و بخواهند برای ایران تصمیم‌گیری کنند، این خود یک موقعیت طنز است!
وی درباره تحول شخصیت فریبرز در قصه در صورت ساخت فصل بعد عنوان کرد: فریبرز اگر متحول شود باید دست از گنج‌خواهی بردارد و تحول او در همین حد است. او قرار نیست تبدیل شود به شخصیتی که آرپی‌جی بردارد و انقلابی شود، اگرنه دیگر فریبرز باغبیشه نیست. 
سامان در پاسخ به سوال دیگری درباره تکرار شدن برخی موقعیت‌های شخصیت فریبرز عنوان کرد: وقتی کار بی‌وقفه ساخته می‌شود، خطاها بیشتر می‌شود اما اگر زمان بیشتری داشتم اینگونه نمی‌شد، البته برخی تکیه‌کلام‌ها را که چند باری تکرار شد در مونتاژ درآوردیم. واقعیت تا حدی سلیقه‌ای است و حس کردم عده‌ای شخصیت را همین گونه دوست دارند یا عده‌ای دوست ندارند. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا دغدغه‌های خود را در حوزه تاریخ معاصر بیان می‌کند و آیا فصل بعد «زیرخاکی» در صورت ساخت به زمان حال می‌رسد یا خیر، عنوان کرد: وقتی می‌خواهید حرف سیاسی بزنید یا درباره حال حرف بزنید، سخت است چون آدم‌های زمان حال هستند اما ممکن است مسؤولان هم درباره 40 سال قبل مشکل نداشته باشند حرف‌هایی مطرح شود. این مساله به سانسور هم برمی‌گردد. شاید در زمان حال محال باشد که واقعیت‌ها را بگویید. البته دهه ۶۰ موقعیت‌ها و شخصیت‌های جذابی دارد که من در زمان حال آنها را پیدا نکردم و اساسا امکان پرداختش وجود ندارد.

Page Generated in 0/0065 sec