printlogo


کد خبر: 234954تاریخ: 1400/4/3 00:00
دور دنیا

خبرگزاری ریانووستی عنوان کرد
شلیک ناو و هواپیمای روسیه به سوی ناو انگلیسی
خبرگزاری ریانووستی روز چهارشنبه در خبری فوری نوشت: یک فروند رزم ناو روسی به سوی ناو انگلیسی دفندر در دریای سیاه تیراندازی کرد. شبکه اول تلویزیون روسیه نیز اعلام کرد یک فروند شکاری سوخو‌۲۴‌ام روسیه به ناو انگلیسی تیراندازی هشداری کرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، حادثه در نزدیکی دماغه فیولنت در دریای سیاه رخ داد و رزم ناو ناوگان روسیه در دریای سیاه با همکاری جنگنده سوخو‌24‌ام مانع نقض حریم دریایی روسیه شد. بر اساس اطلاعات خبرگزاری تاس، هواپیمای روسی ساعت 12 و 19 دقیقه به وقت مسکو تیراندازی و بمباران هشداری در مسیر حرکت ناو انگلیسی دفندر کرد. روسیه طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در سواحل شبه‌جزیره کریمه در دریای سیاه رزمایش هوایی برگزار کرد که در آن ده‌ها جنگنده و بالگرد نظامی روسی شرکت کردند. رزمایش بزرگ ناتو با عنوان سی بریز-2021 با شرکت نیروهای 31 کشور از جمله آمریکا و اوکراین از 28 ماه ژوئن در دریای سیاه آغاز می‌شود و ۲ هفته ادامه خواهد داشت. وزیر دفاع روسیه دیروز از ناتو خواست این رزمایش تنش‌آفرین را برگزار نکند. 
***
تیم ترور «خاشقجی» در آمریکا آموزش نظامی دیده بود
روزنامه نیویورک‌تایمز از آموزش نظامی اعضای تیم اعزامی عربستان سعودی برای ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست در ایالت آرکانزاس این کشور خبر داد. اکتبر ۲۰۱۸ بود که خاشقجی بعد از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول توسط تیم ترور اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه کشته و بنا بر گزارش‌های رسانه‌ها، جسدش مثله شد. مقام‌های عربستان سعودی ابتدا هر گونه اطلاع از سرنوشت خاشقجی را تکذیب کردند و مدعی شدند وی بعد از ورود به کنسولگری، این نهاد دیپلماتیک را ترک کرد اما مشخص شد سعودی‌ها سعی کردند با نشان دادن فیلم خروج بدل او از کنسولگری ادعا کنند او خاشقجی بوده ولی این فریب آنها فاش شد. به رغم ادعاهای عربستان سعودی، حتی گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تأیید کردند ترور خاشقجی با اطلاع مقام‌های ارشد سعودی بویژه محمد بن‌سلمان انجام شده است. نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه خبر داد برخی اعضای تیم ترور جمال خاشقجی در آمریکا آموزش و تعلیم نظامی دیده بودند. طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، شرکت امنیتی «گروه تایر‌۱» (Tier1‌Group ) مستقر در آرکانزاس به تعدادی از اعضای تیم ترور خاشقجی تعلیم داده بود. نیویورک‌تایمز گزارش داد تیم سعودی بعد از تعلیم در آمریکا برای سرکوب مخالفان دولت عربستان سعودی در اقداماتی از قبیل ربایش، بازداشت و شکنجه شهروندان سعودی فعالیت داشت. «لوئیز برمر» مدیر ارشد اجرایی یک شرکت وابسته به «گروه تایر ۱» در مصاحبه با نیویورک‌تایمز نقش این شرکت در دادن آموزش به این تیم سعودی را تایید کرد. 
***
سفر اعلام‌نشده مقام امنیتی لبنان به سوریه
رسانه‌های لبنانی از سفر ناگهانی یکی از مسؤولان امنیتی عالی‌رتبه این کشور به سوریه برای دیدار با برخی مسؤولان این کشور همراه با پیامی سیاسی خبر دادند. سایت لبنان ۲۴ دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد: تونی صلیبا، مدیرکل دستگاه امنیت ملی لبنان سفر برنامه‌ریزی‌نشده‌ای به سوریه داشت و قرار است پس از نشست‌هایی امنیتی با مسؤولان سوریه درباره برخی پرونده‌ها از جمله قاچاق و کنترل مرزها و همچنین کارگاه‌های تولید قرص مخدر کپتاگون در مناطق مرزی ۲ کشور، امروز به لبنان بازگردد. این سایت لبنانی به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داد: احتمالا صلیبا در این سفر حامل یک پیام سیاسی در ارتباط با تحولات موجود یا مساله آوارگان سوری در لبنان بوده است. این سفر در حالی انجام شده که لبنان در تلاش برای کنترل مرزهای خود جهت توقف قاچاق بوده و از سوی دیگر پس از بحران ایجاد شده در روابطش با عربستان، با تولید و صادرات مواد مخدر مبارزه می‌کند. مساله آوارگان سوری که کمیساریای عالی امور پناهجویان سازمان ملل تعداد آنها را 5/1 میلیون نفر برآورد کرده، فشاری را به زیرساخت‌ها، خدمات و محیط‌زیست لبنان وارد کرده و از فرصت‌های شغلی لبنانی‌ها کاسته است، این در حالی است که لبنان خود با بحران مالی و اقتصادی بی‌سابقه‌ای مواجه است. 
***
تراژدی قتل جورج فلوید این بار در اروپا رخ داد
تارنمای روزنامه انگلیسی گاردین خبر داد فیلم زانو زدن پلیس جمهوری چک بر گردن یک کولی و مرگ وی در میان مردم این کشور دست به دست شده و آنان این فاجعه را با قتل جورج فلوید آمریکایی مقایسه می‌کنند. گاردین خبر داد ۲۹ خرداد ۳ مأمور پلیس در شهر شمالی تپلیس یک فرد کولی را دستگیر کرده و روی زمین خوابانده‌اند. یکی از مأموران پاهای این مرد را گرفته و دیگری روی گردن او زانو ‌زده بود و پلیس سوم نیز تلاش می‌کرد به او دستبند بزند. با وخامت حال این کولی، آمبولانس به محل اعزام شد و فرد مصدوم داخل آن جان داد. به گفته آشنایان «استانیسلاو»، این خیابان‌خواب ۴۰ساله به حفاظت از یکی از سوپرمارکت‌های شهر اشتغال داشت و در زمان حادثه تلاش کرده بود تا از تخریب یک خودرو به دست یک شهروند دیگر جلوگیری کند. زمانی که مأموران پلیس سر رسیدند، وی را به جای فرد متهم اشتباه گرفتند. در حالی ‌که پلیس در گزارش خود از این حادثه تلاش کرده فرد جان‌باخته را پرخاشگر و معتاد نشان دهد، همشهریان «استانیسلاو» شهادت داده‌اند مقتول فقط برای کمر دردش دارو مصرف می‌کرد و هرگز مواد مخدر استعمال نکرده بود. به گفته نهادهای حقوق بشری، کولی‌های اروپا با تبعیض گسترده‌ای روبه‌رو بوده و نرخ بیکاری آنها در جمهوری چک ۴ تا ۵ برابر دیگر هموطنان‌شان است.

Page Generated in 0/0070 sec