printlogo


کد خبر: 234981تاریخ: 1400/4/3 00:00
۱۲ کشور جهان خواستار خرید واکسن «کووید- 19» از ایران هستند
مشتریان خارجی برای واکسن ایرانی
مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا: واکسن «کوو‌ایران برکت» به احتمال زیاد روی ویروس جهش‌یافته هندی هم مؤثر است

پس از ساخت واکسن کرونا با دانش ایرانی و برخورداری آن از سطح ایمنی‌زایی بالا، خیلی از کشورها خواهان خرید این نوع واکسن هستند تا جایی که 12 کشور دنیا برای خرید واکسن «کووایران برکت» صف تشکیل داده‌اند. مشتری‌های خارجی واکسن ایرانی در حالی خواهان این نوع واکسن هستند که رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) روز سه‌شنبه اعلام کرد تا پایان پاییز به میزان کل جمعیت کشور واکسن کرونا تولید می‌شود. محمد مخبر البته قبلا گفته بود صادرات این نوع واکسن در صورتی انجام خواهد شد که نیاز داخل تأمین ‌شود. مدیر پروژه تولید واکسن «کوو ایران برکت» با بیان اینکه در فاز دوم کارآزمایی بالینی این واکسن خون افرادی که به آنها واکسن تزریق شده بود، به ‌میزان 5/93 درصد قدرت خنثی‌کردن ویروس کرونا را دارد، از درخواست ۱۲ کشور برای خرید این واکسن کرونا خبر داد. حسن جلیلی، مدیر پروژه تولید واکسن «کوو ایران برکت» درباره این واکسن اظهار داشت: نتایج فاز یک کارآزمایی بالینی این واکسن نشان داد ایمن است و نتایج فاز دوم در سنین ۱۸ تا ۷۵ سال نشان داد سرم خون افرادی که به آنها واکسن تزریق شده بود، به‌ میزان 5/93 درصد قدرت خنثی کردن ویروس کرونا را دارد، بنابراین ایمنی‌زایی این واکسن نیز در سطح بسیار خوبی است و میزان اثربخشی واکسن برکت پس از پایان فاز سوم مشخص می‌شود. جلیلی گفت: واکسن «کوو ایران برکت» را روی واریانت انگلیسی تست کردیم که نشان داد این واکسن روی ویروس جهش‌یافته انگلیسی نیز مؤثر است. مدیر پروژه تولید واکسن «کوو ایران برکت» افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به داده‌های حاصل از فازهای یک و ۲ مجوز مصرف اورژانسی داوطلبانه را به این واکسن کرونا داده است، بنابراین این واکسن بزودی در سبد واکسیناسیون کشور قرار خواهد گرفت. جلیلی ادامه داد: تاکنون ۱۲ کشور جهان از جمله کشور‌های آسیایی، آمریکای جنوبی و یک کشور اروپایی از ما درخواست کرده‌اند به آنها واکسن صادر کنیم اما سیاست صادرات واکسن برکت را وزارت بهداشت ترسیم می‌کند و ما مطیع سیاست این وزارتخانه در زمینه صادرات هستیم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا نتایج کارآزمایی بالینی واکسن «کوو ایران برکت» به سازمان جهانی بهداشت ارائه می‌شود، تصریح کرد: ما در حال آماده‌سازی مدارک و مستندات مورد نیاز سازمان جهانی بهداشت نیز هستیم اما مدارک نهایی وقتی ارسال خواهد شد که داده‌های فاز سوم مطالعه بالینی ما تکمیل شود، بنابراین در زمان حاضر ما داده‌های فازهای یک و ۲ را مطابق درخواست سازمان جهانی بهداشت تنظیم می‌کنیم و به ‌محض اینکه فاز سوم به‌ طور کامل به پایان رسید این نتایج را به سازمان جهانی بهداشت ارائه خواهیم کرد. گفتنی است در زمان حاضر واکسن «کوو ایران برکت» در فاز سوم کارآزمایی بالینی قرار دارد و تمام ۲۰ هزار داوطلب این فاز، حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و پس از بررسی این واکسن ایرانی کرونا در کمیته بالینی و اخلاق، وزارت بهداشت مجوز مصرف اورژانسی این واکسن را صادر کرده است.
ایمنی‌زایی بیش از ۸۵ درصدی واکسن «کوو‌ایران برکت»
واکسن کرونای «کوو ایران برکت» بیش از 85 درصد ایمنی‌زایی دارد. مجری کارآزمایی بالینی واکسن «کوو ایران برکت» از آغاز تزریق دوز دوم واکسن به داوطلبان در فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن خبر داد و در عین حال گفت: پروپوزال مطالعه روی افراد ۱۲ تا ۱۸ سال را تدوین کردیم و در حال انجام اقدامات علمی نهایی این موضوع هستیم. ان‌شاءالله به‌سرعت پروپوزال آن را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم که اگر وزارت بهداشت تایید کند، کار مطالعه بالینی واکسن را روی داوطلبان ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز می‌کنیم. دکتر محمدرضا صالحی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره وضعیت فاز سوم مطالعه بالینی واکسن «کوو ایران برکت» گفت: تزریق دوز اول واکسن در فاز سوم به جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر به پایان رسیده است و تزریق دوز دوم واکسن را در این فاز آغاز کرده‌ایم. فکر می‌کنم فاز سوم را تا پایان تیرماه به پایان برسانیم. وی افزود: واقعیت این است عوارضی که در فاز سوم گزارش شده است مانند همان عوارض فازهای یک و ۲ کارآزمایی بالینی بوده است؛ یعنی عوارض خفیف بوده است و هیچ‌گونه عارضه شدیدی که منجر به بستری یا مرگ شود، خوشبختانه وجود نداشته است. 
 
* احتمال تأثیر واکسن «کوو ایران برکت» بر جهش هندی کرونا
صالحی در ادامه با بیان اینکه واکسن «کوو ایران برکت» روی جهش انگلیسی ویروس کرونا موثر بوده است، گفت: ما هنوز مطالعه‌ای روی جهش آفریقای جنوبی انجام نداده‌ایم اما مطالعاتی روی جهش هندی انجام شده و یافته‌های اولیه ما نشان می‌دهد به احتمال زیاد واکسن «کوو ایران برکت» روی جهش هندی موثر است. البته برای اینکه بتوانیم این موضوع را به صورت قطعی اعلام کنیم، نیاز به چند آزمایش تکمیلی دارد که در حال انجام است. فکر می‌کنم در هفته جاری نتایج این موضوع ارائه شود. آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد واکسن «کوو ایران برکت» روی جهش هندی کرونا موثر است اما آزمایش‌های تکمیلی هم در حال انجام است که اگر قطعی شود، اعلام می‌کنیم. وی گفت: در دنیا گزارش‌های دقیقی در زمینه نحوه عمل سایر واکسن‌ها روی جهش‌های موجود وجود ندارد. به عنوان مثال یکی، دو گزارش درباره واکسن آسترازنکا وجود دارد که نشان می‌دهد روی سویه هندی موثر نبوده است اما من از سایر واکسن‌ها گزارش دقیقی ندیده‌ام. در عین حال پلتفرم واکسن برکت ویروس کشته‌شده است. وی همچنین درباره مطالعه واکسن «کوو ایران برکت» روی افراد ۱۸ سال به پایین، گفت: پروپوزال مطالعه روی افراد ۱۲ تا ۱۸ سال را تدوین کردیم و در حال حاضر در حال انجام اقدامات علمی نهایی این موضوع هستیم. ان‌شاءالله به‌سرعت پروپوزال آن را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم که اگر وزارت بهداشت تایید کند، کار را روی داوطلبان ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز می‌کنیم. البته فعلا جزئیات آن اعم از مطالعه روی چند داوطلب و... را اعلام نمی‌کنیم اما بعد از تایید از سوی وزارت بهداشت این موارد را به صورت قطعی اعلام خواهیم کرد. حدس می‌زنم بتوانیم در یکی، دو هفته آینده تاییدیه وزارت بهداشت را در این زمینه دریافت کنیم. صالحی درباره میزان ایمنی‌زایی و اثربخشی واکسن «کوو ایران برکت» نیز گفت: اثربخشی واکسن در فاز سوم مشخص می‌شود اما ایمنی‌زایی واکسن «کوو ایران برکت» بالای ۸۵ درصد است. 
***
    واکسیناسیون معلمان و اساتید علیه کرونا از مرداد   
سخنگوی وزارت بهداشت درباره زمان و شرایط واکسیناسیون معلمان مدارس، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان توضیحاتی ارائه کرد. سیماسادات لاری درباره وضعیت بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس، گفت: آموزش برای ما بسیار مهم است؛ چه در مقاطع آموزش‌و‌پرورش و چه در دانشگاه‌ها. خدا را شکر نمی‌توانیم بگوییم بازگشایی؛ چرا که عملا آموزش‌های ما به صورت مجازی در مدارس و دانشگاه‌ها وجود داشت و معلمان و اساتید بسیار زحمت کشیدند. وی افزود: ما می‌خواهیم حضور افراد را در مدارس و دانشگاه‌ها داشته باشیم. واقعا کیفیت آموزش‌های مجازی به اندازه آموزش حضوری نبوده است، اگر چه همه زحمات زیادی کشیده‌اند. بر این اساس مردادماه معلمان‌مان واکسینه می‌شوند تا از مهرماه حضور دانش‌آموزان را در مدارس داشته باشیم. لاری ادامه داد: همچنین جلساتی با وزارت علوم داشتیم که برای بازگشایی دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری شد. در عین حال ۲۰۰ هزار نفر اساتید و پرسنل دانشگاه داریم که آنها هم مردادماه واکسینه می‌شود، همچنین حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در کشور داریم. وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد دانشجویان علوم‌پزشکی که بالینی بودند، واکسینه شده‌اند اما سایر دانشجوهای‌مان که بالینی نیستند، مانده‌اند. ۵۰۰ هزار نفر از دانشجویان در شهریورماه، یک میلیون نفر در مهرماه، یک میلیون نفر در آبان‌ماه و مابقی هم در آذرماه واکسینه می‌شوند. ما یک سناریو و برنامه‌ برای آموزش حضوری دانشجویان به صورت شناور داریم. 

Page Generated in 0/0072 sec