printlogo


کد خبر: 234992تاریخ: 1400/4/3 00:00
قیمت مرغ به ۳۰ هزار تومان رسید نهاده‌های دامی در گمرک به دلیل عدم تأمین ارز توسط بانک مرکزی فاسد می‌شود
مرغ‌ها زیر تانک مرکزی
* ناهماهنگی میان وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی عامل اصلی گرانی مرغ

گروه اقتصادی:‌ در حالی که قیمت مرغ به دلیل نرسیدن نهاده دامی به بیش از 30 هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها رسیده، معاون فنی گمرک ایران خبر از فاسد شدن چند ده هزار تن نهاده دامی در گمرکات شمال کشور داده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، اینطور که پیداست مرغ هوس آرام گرفتن در سال 1400 را ندارد و هر روز حماسه جدیدی خلق می‌کند! بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌ها به کیلویی 32 هزار تومان رسیده است، البته در برخی خرده‌فروشی‌ها به کلی مرغی برای فروش وجود ندارد و برخی فروشگاه‌ها اقدام به فروش قطعه‌قطعه شده مرغ می‌کنند. قیمت هر کیلو مرغ به سبک و سیاق کسانی که آن را به صورت قطعه‌ شده می‌فروشند حدود 50 هزار تومان است. 
شواهد گویای آن است مرغ با قیمت مصوب 24 هزار و 900 تومان وجود خارجی ندارد و اگر فروشگاه‌هایی با این قیمت مرغ را عرضه کنند صفی طولانی در برابر آنها تشکیل می‌‎شود. 
اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت مرغ، افزایش قیمت دارو و ابزارهای تولید مرغ، بویژه نهاده‌های دامی است. محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی 29 خرداد ماه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در تشریح نرسیدن نهاده دامی به تولیدکنندگان گفته بود:‌ بنا بر آمار طی ۳ ماه گذشته برخی استان‌ها به‌رغم واریز پول، نهاده‌ای از سامانه بازارگاه دریافت نکردند و مرغداران دیگر قادر به ادامه دادن با این وضعیت نیستند‌. 
این مقام مسؤول افزود: زمانی که مرغدار مجبور است بخشی از نهاده‌های مورد نیاز را از بازار آزاد خریداری کند، این سوال مطرح است که ستاد تنظیم بازار کدام یک را ملاک قیمت تمام‌شده قرار می‌دهد. 
وی مشکلات سیستم توزیع را علت اصلی گرانی و نابسامانی بازار مرغ اعلام کرد و گفت: با توجه به مشکلات تامین نهاده، این احتمال وجود دارد که در آینده با مشکل کمبود عرضه مرغ در بازار روبه‌رو شویم. 
در حالی تولیدکنندگان مرغ به نرسیدن نهاده دامی معترضند که اخبار حکایت از دپو و انبار شدن نهاده‌های دامی در گمرکات کشور به دلیل کارشکنی‌های بانک مرکزی در تامین ارز واردکنندگان دارد. 
معاون فنی گمرک گفت: چند ده‌هزار تن نهاده دامی در گمرکات شمال کشور در آستانه فاسد شدن است. مهرداد جمال ارونقی افزود:‌ ارائه مجوز ورود، مجوز قرنطینه نباتی و تایید منشأ ارز ضروری است، اگر این مدارک دریافت نشود، گمرک باید نسبت به متروکه کردن کالا اقدام کند؛ بدون مجوز یک کیلو از آن را ترخیص نمی‌کنیم. وی افزود: یا باید اینها به مصرف ثانویه برسند یا مطابق تصمیم مراجع قانونی اقدامات لازم برای از بین بردن کالاها اتفاق بیفتد.
ارونقی گفت: هیچ‌کس به قصد و با میل شخصی کالای خود را در گمرکات نگه نمی‌دارد، اینکه می‌گویند برخی کالا را در گمرک نگه می‌دارند تا قیمت آن افزایش پیدا کند فرضیه غلطی است. وی گفت: واردکنندگان این کالاها هم از بخش دولتی و هم از بخش غیردولتی هستند که اگر نیاز شد آمار آن را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد. 
این بی‌تدبیری محض در حالی رخ می‌دهد که دولتمردان گرانی مرغ و تامین نشدن نهاده را چندین بار گردن تحریم انداخته بودند. علی ربیعی گفته بود: نمی‌خواهم بگویم همه چیز درست انجام شده؛ یک حقیقت وجود دارد که تحریم‌های ظالمانه را نباید نادیده گرفت. هیچ دولت و قوه‌ای در دنیا نمی‌تواند بگوید نارسایی ندارم. اینکه من می‌گویم کالاها گران نمی‌شود اما به سرعت بعد از آن گران می‌شود نشانه صداقت ما است(!) 
سخنگوی دولت افزود: تحریم‌ها تهدیدی را علیه نظم اقتصادی جامعه متوجه کرده و این انکار‌ناپذیر است. آن روز که برای خرید نهاده‌ها با همه تلاش بانک مرکزی قرار شده بود از ارزهایی که در سایر کشور بود استفاده کنیم و وقتی آقای منوچین (وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا) با تک‌تک شرکت‌ها تماس می‌گرفتند و فشار وارد می‌آوردند، آثار خود را بر فرآیند تولید گذاشت. تولید مرغ یک فرآیند و یک زنجیره است و حدود ۷۰ درصد وابسته به ارز است. از تخم‌مرغ تا مرغ اجداد تا نهاده‌ها و دارو یک زنجیره است. 
وی بیان داشت: البته نادیده نگیریم که تحریم‌های آمریکا چه مشکلاتی را برای مردم و معیشت آنها ایجاد کرد. در همین مورد اخیر نابسامانی‌ها نگاه کنید؛ ریچارد نفیو که از او به عنوان معمار تحریم‌ها علیه ایران نام برده می‌شود در کتاب هنر تحریم‌ها می‌گوید: «برنامه تحریم‌های آمریکا نتایج دیده نشده و حاشیه‌ای نیز به وجود آورد. برای مثال گرانی مرغ از این دست مسائل بود. آمریکا هیچ تحریمی علیه واردات مرغ ایران وضع نکرده بود اما قیمت مرغ بالا رفت». این عین جملات کتاب است.
 اینطور که پیداست تحریم داخلی از تحریم خارجی آسیب بیشتری به اقتصاد کشورمان وارد کرده است. بحث دپوی کالاهای وارداتی در گمرکات مربوط به امروز و دیروز نیست و بارها این موضوع مورد انتقاد مسؤولان گمرک قرار گرفته است.

Page Generated in 0/0049 sec