printlogo


کد خبر: 234997تاریخ: 1400/4/3 00:00
وزارت کشور سرانجام روز گذشته نتیجه نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد
بی‌نظمی انتخاباتی دولت روحانی
آرای نهایی سیدابراهیم رئیسی: 18.021.945

گروه سیاسی: انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در حالی به پایان رسید که مردم شاهد رویه جدیدی در روند برگزاری و اعلام نتایج آن توسط وزارت کشور دولت روحانی بودند؛ اتفاقاتی که تا پیش از این مسبوق به سابقه نبوده و گمانه‌زنی‌های بسیاری را درباره چرایی این اتفاقات به وجود آورده است. به گزارش «وطن‌امروز»، شرایط خاص برآمده از همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد انتخابات 1400 با دیگر انتخابات‌های تاریخ جمهوری اسلامی از لحاظ برگزاری متمایز شود. بر همین اساس با اعلام وزارت کشور تعداد صندوق‌های رای‌گیری نسبت به انتخابات سال 1396 افزایش یافت. با این حال، به رغم افزایش تعداد حوزه‌های رای‌گیری و کاهش نرخ مشارکت، بسیاری از شعب در همان ساعات ابتدایی با مشکل خرابی و خاموشی دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت روبه‌رو شدند که همین امر منجر به معطلی و سردرگمی تعداد زیادی از رای‌دهندگان شد به‌ طوری که برخی از مردم ساعت‌ها در صف‌های رای‌گیری انتظار کشیدند تا بتوانند آرای خود را به صندوق‌ها بیندازند. اما اجرای پرایراد فرآیند انتخابات توسط وزارت کشور نقطه‌ پایان نبود و در اعلام نتایج نیز اتفاقات جدیدی رخ داد که در انتخابات‌های پیشین نظیر نداشت. ظهر روز شنبه 29 خرداد وزارت کشور نخستین نتایج انتخابات را که به گفته خود حاصل شمارش 90 درصد آرا بود، اعلام کرد. بر این اساس از مجموع 28600000 رای، به ترتیب رئیسی 17800000 رای، رضایی 3300000 رای، همتی 2400000 رای و قاضی‌زاده حدود یک میلیون رای کسب کرده بودند. نکته‌ای که در اول به چشم می‌خورد عدم ارائه دقیق آمار است به ‌طوری که تمام اعداد به صورت رند ارائه شده‌ است. 
ساعاتی پس از این اعلام، وزارت کشور نتیجه نهایی را اعلام کرد و جز دقیق شدن تعداد آرا، عملا افزایش 10درصدی مشهودی اتفاق نیفتاد و تنها 330هزار رای به مجموع آرا اضافه شد. مضاف بر این اگر جمع آرای تمام نامزدها به ‌علاوه‌ آرای باطله را از تعداد کل تعرفه‌های ثبت شده کم کنیم به عدد 440 هزار رای می‌رسیم که این نیز نسبت به تجربیات گذشته‌ برگزاری انتخابات‌ها بی‌سابقه بود و این ناهمخوانی در آمار مشاهده نمی‌شد. وزارت کشور در توضیح این موضوع گفت که این تفاوت به خاطر کسانی است که تعرفه برای‌شان صادر شده اما یا آن تعرفه را درون صندوق نینداخته‌اند یا اشتباهی در صندوق دیگری انداخته‌اند. در آخرین گام نیز در نهایت روز گذشته و 4 روز پس از اعلام نتایج نهایی، رئیس ستاد انتخابات کشور از تکمیل نتایج قبلی شمارش آرا با وصول آخرین صورت‌جلسات از ۹۱ صندوق باقیمانده این انتخابات خبر داد. بر همین اساس، جمال عرف نتایج را به‌ شرح ذیل اعلام کرد:
- کل تعرفه‌های مصرفی (تحویل‌شده به مراجعه‌کنندگان شعب): 28.989.529 برگ
- آرای داخل صندوق‌های اخذ رأی: 28.750.736 برگ
- آرای مأخوذه: 28.650.505 رأی
- آرای باطله مأخوذه: 3.740.688 رأی
آرای هر یک از نامزدها
1- سیدابراهیم رئیسی 18.021.945 رأی
2- محسن رضایی‌میرقائد 3.440.835 رأی
3- عبدالناصر همتی 2.443.387 رأی
4- سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی 1.003.650 رأی
همان‌طور که مشاهده می‌شود، با اعلام نتایج جدید از آرای انتخابات ریاست‌جمهوری، میزان آرای هر یک از نامزدها دستخوش تغییرات اندکی شد. اما مساله اصلی در این بین، مشاهده‌ بی‌نظمی‌ها و نارسایی‌های بسیار در روند برگزاری و اعلام نتایج انتخابات بود، به‌‌طوری که اعلام نتایج نهایی هر انتخابات که معمولا یک روز پس از برگزاری آن به طور قطعی اعلام می‌شد، با چند روز تاخیر و با فراز و فرود بسیار اعلام شد؛ مساله بی‌سابقه‌ای که شاید بتوان آن را حامل اغراض سیاسی برای سخیف کردن نتیجه انتخابات دانست. 
***
    شورای نگهبان صحت انتخابات ریاست‌جمهوری را تأیید کرد   
 سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی خبری اظهار داشت: گزارش وزارت کشور را روز سه‌شنبه دریافت کردیم و نتایج نهایی واصله مورد بحث و بررسی قرار گرفت. عباسعلی کدخدایی افزود: همچنین همکاران ما در ستاد نظارت بر انتخابات شورای نگهبان، گزارشات واصله را مورد بررسی قرار دادند و امروز [دیروز] در جلسه شورای نگهبان پس از استماع گزارش معاونت اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان موضوع را به بحث گذاشتیم. وی گفت: نهایتاً با توجه به نتایج اعلامی و با عنایت به اینکه ما گزارش موثری که بر سرنوشت انتخابات تأثیرگذار باشد را دریافت نکرده بودیم، شورای نگهبان صحت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را مورد تایید قرار داد. سخنگوی شورای نگهبان همچنین از همه مردم شریف که پای صندوق‌های رأی آمدند و وزارت کشور، دستگاه‌های انتظامی و همه دستگاه‌های کشور که شورای نگهبان را در این دوره از انتخابات همراهی کردند و همراهی خوبی داشتند و همچنین از همه عوامل اجرایی و نظارتی که شورای نگهبان را کمک کردند تشکر کرد.

Page Generated in 0/0069 sec