printlogo


کد خبر: 235003تاریخ: 1400/4/3 00:00
معاون اول دستگاه قضا در دیدار فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارآفرینان:
اولویت قوه ‌قضائیه گسترش چتر حمایتی از تولید است

گروه سیاسی: نشست حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه ‌قضائیه با فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارآفرینان برگزار شد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در دیدار فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کارآفرینان، طی سخنانی با گرامیداشت هفته قوه قضائیه، اظهار داشت: در شرایط فعلی، دشمن جنگ اقتصادی را به ما تحمیل کرده است؛ در شرایط جنگ باید متناسب با جنگ عمل کرد، لذا اهمیت اقتصاد و تولید در این زمان واضح است. 
معاون اول دستگاه قضا بیان داشت: نقش دولت و دستگاه قضا در حمایت از تولید و اشتغال در هر زمان و مقطعی برجسته است و در زمان کنونی که شاهد جنگ اقتصادی دشمن هستیم، این برجستگی نمود بیشتری دارد. 
وی با بیان اینکه اگر استقلال سیاسی کشور را می‌خواهیم باید از لحاظ اقتصادی استقلال داشته باشیم، گفت: امروز موضوع اقتصاد و رونق تولید داخلی امر بسیار مهمی است و بیش از همه مقام معظم رهبری به این امر توجه داشته و دارند. مقام معظم رهبری همه موضوعات را می‌بینند و اشراف دارند و بر همین اساس تاکید دارند مسأله تولید از اولویت ویژه برخوردار است؛ لذا باید با این تراز وارد میدان شویم. 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به ضرورت شناسایی معضلات و مشکلات اقتصادی کشور و موانع پیش روی رونق تولید داخل گفت: تولیدکنندگان، کارآفرینان و صنعتگران بهترین طبیب‌ها برای تشخیص درد‌های اقتصادی و تولیدی کشور هستند. این قشر در میدان تولید و مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن بسیار فعال است، لذا بهتر از هر شخص و گروه دیگری می‌تواند نسخه علاج بیماری اقتصادی کشور را ارائه دهد. 
معاون اول قوه ‌قضائیه با اشاره به ضرورت اولویت‌سنجی مسائل و مشکلات مبتلابه اقتصاد کشور، تصریح کرد: تشخیص بیماری اقتصادی و موانع تولیدی کشور نیازمند مساعدت فکری و عملی همه بخش‌هاست؛ لذا پس از شناسایی منشأ موانع تولید و اولویت‌بندی و احصای مشکلات اقتصادی باید نسخه تجویزی را برای کسب نظر، پیش‌ روی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان گذاشت. 
وی با بیان اینکه «باید بررسی کرد چه مسائل و موانعی مربوط به دولت، قوه ‌قضائیه و مجلس است»، گفت: اگر واقع‌بین نباشیم و یک‌سویه نگاه کنیم، قدم‌هایی برمی‌داریم که نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شود. 
معاون اول قوه‌ قضائیه در ادامه با تاکید بر اینکه دستگاه هماهنگ‌کننده مشترک برای پیگیری باید وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید درد را تشخیص داد، نسخه را خوب نوشت، اولویت‌بندی کرد و دستگاه پیگیری‌کننده تعیین شود. 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه اولویت قوه ‌قضائیه گسترش چتر حمایتی از تولید است، خطاب به تولیدکنندگان اظهار کرد: لازم است کارگروهی تشکیل شود و برای آن وظایف و اختیاراتی تعریف کنیم و اگر نیاز به قانون هست به دنبال قانون آن برویم. اگر برای تولیدکننده مشکلی پیش آمد بلافاصله به این کارگروه خبر داده شود و این کارگروه اگر تشخیص داد این تولیدکننده خلاف کرده است، با توجه به نوع و انگیزه خلاف آن، باید تصمیم بگیرد. 
وی ادامه داد: گاهی جرم از روی غفلت، ناآشنایی با قانون و اضطرار رخ می‌دهد؛ باید بررسی کرد جرم با چه انگیزه و نیتی بوده است. اگر کسانی هستند که حتی مرتکب جرم شده‌اند اما امکان ارفاق به آنها هست باید این کار انجام شود. 
معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: اگر جرمی صورت گرفت که قابل اغماض نبود و فردی زیاده‌خواهی و فساد کرد، اگر سد راه تولید است و به صنف خود، مردم و تولید ضربه می‌زند، باید خود صنف و تولیدگران برای برخورد با او پیشقدم شوند. 
وی تصریح کرد: بررسی پرونده‌های ناظر بر موضوعات اقتصادی و تولیدی، از ویژگی‌های مهمی برخوردار است و در این قبیل پرونده‌ها باید نهایت دقت از سوی قضات و مسؤولان قضایی اعمال شود تا چرخه تولید و اشتغال در هیچ بنگاه صنعتی و اقتصادی از حرکت نایستد. 
 
* حرکت دستگاه قضا به سمت تخصصی کردن رسیدگی به امور اقتصادی و تولیدی 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به حرکت دستگاه قضا به سمت تخصصی کردن رسیدگی به امور اقتصادی و تولیدی، گفت: قوه‌ قضائیه تلاش کرده است تا جایی که مقدورات و امکانات اجازه می‌دهد، روند رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی و تولیدی را تخصصی کند اما اینکه این توقع وجود داشته باشد برای هر یک از صنوف آیین دادرسی ویژه، مجتمع ویژه و ضابط ویژه تعیین شود، اکنون مقدور نیست. 
معاون اول دستگاه قضا با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی و تولیدی، تصریح کرد: بسیاری از اختلافاتی که در حوزه اقتصادی و تولیدی میان فعالان این عرصه و بنگاه‌ها و بانک‌ها ایجاد می‌شود با یک تفاهم قابل حل است. قضات ما نیز این آمادگی را دارند که در رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی و تولیدی، علاوه بر رعایت مُرّ قانون، شرایط حاکم بر مسائل اقتصادی کشور را نیز بسنجند و بر این اساس حکم کنند. 
وی با اشاره به ضرورت شفاف شدن مبانی کارشناسی در پرونده‌های ناظر بر موضوعات تولیدی و اقتصادی بیان داشت: در بسیاری از پرونده‌های ناظر بر مسائل تولیدی و اقتصادی، تشخیص موضوع، جنبه تخصصی پیدا می‌کند. در چنین شرایطی نظرات کارشناسی متقن و مستدل می‌تواند به قاضی برای صدور رأی نهایی کمک شایانی کند. 
معاون اول قوه ‌قضائیه با اشاره به نمونه‌هایی از نظرات گوناگون درباره کارشناسی درباره یک موضوع گفت: باید به کارشناسی سامان داد و دستمزد‌ها و تعداد آن باید شفاف شود. این مساله از مسائل مهم و مشکل است و برخی مفاسد بزرگ ناشی از همین مساله است و خیلی از پرونده‌های فساد ریشه در همین کارشناسی‌ها دارد و در واگذاری‌ها نیز به همین شکل است. 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در پایان با اشاره به امنیت اقتصادی، خطاب به تولیدکنندگان گفت: قوه ‌قضائیه 100 درصد حامی شماست. اگر کسی چوب لای چرخ تولید می‌گذارد، برای اینکه امنیت اقتصادی ایجاد شود موضوع را اعلام کنید؛ با این موارد برخورد می‌شود. 

Page Generated in 0/0056 sec