printlogo


کد خبر: 235048تاریخ: 1400/4/5 00:00
رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی امیر قطر:
امنیت جمعی دکترین سیاست خارجی منطقه‌ای دولت جدید است

گروه سیاسی:  «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر در گفت‌وگوی تلفنی با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب، ضمن تبریک به منتخب ملت، روابط ۲ کشور را متمایز و عالی توصیف و تاکید کرد این روابط تحت هدایت رئیس‌جمهور منتخب، توسعه بیشتری خواهد یافت. امیر قطر با اشاره به اینکه در دوره اخیر شاهد تحولات و پیشرفت‌های بسیار خوبی در روابط دوجانبه بوده‌ایم، سرعت گرفتن فعالیت کمیسیون‌های اقتصادی ۲ کشور را از نمونه‌های توسعه روابط ۲ کشور برشمرد. وی با تقدیر از موضع ایران در طول 4 سال محاصره قطر و بویژه نقش مؤثری که حجت‌الاسلام رئیسی در این زمینه در منصب ریاست قوه ‌قضائیه داشت، تاکید کرد: اکنون ما از شرایط سخت عبور کرده‌ایم و باید در کنار هم باشیم و به هم کمک کنیم. رئیسی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تقدیر از تبریک دولت و ملت قطر، گفت: پیوندهای میان ۲ ملت ایران و قطر چنان قوی و مستحکم است که تکانه‌های مختلف نتوانسته است خللی در آن وارد کند. رئیس‌جمهور منتخب ارتقای مناسبات دوجانبه در دوران فشار و تحریم را ضامن پایداری روابط ۲ کشور دانست و تاکید کرد: «امنیت جمعی» بخش اصلی «دکترین سیاست خارجی منطقه‌ای» دولت جدید است که می‌تواند «صلح و ثبات» را برای کشورهای منطقه و «آرامش و رفاه» را برای ملت‌ها به ارمغان بیاورد. رئیسی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی دیپلماسی اقتصادی دولت جدید، همسایگان ایران خواهند بود، «هم‌افزایی» میان «مناسبات سیاسی» و «تعاملات اقتصادی» ایران و قطر را الگوی مناسبی برای تحقق «همگرایی اقتصادی منطقه‌ای» عنوان کرد. رئیس‌جمهور منتخب در پایان این گفت‌وگوی تلفنی افزود: «ثبات و پایداری امنیت جمعی» در گرو به صفر رساندن مداخلات بیگانگان در مناسبات منطقه‌ای است. 
 
* الکاظمی: پس از تشکیل دولت جدید ایران به تهران سفر می‌کنم
«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق شامگاه پنجشنبه گفت که روابط عراق با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران بسیار خوب است. وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: پس از تشکیل دولت جدید ایران، به تهران سفر خواهم کرد. خبرگزاری رسمی عراق چند روز پیش خبر داد که رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران از «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده است. 
 
* تبریک رؤسای‌جمهور آفریقای جنوبی، اتریش و ونزوئلا
در ادامه پیام‌های تبریک مقامات خارجی، «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در پیامی به سیدابراهیم رئیسی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت. در بخشی از این پیام آمده است: «آفریقای جنوبی به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شریک تجاری راهبردی در منطقه غرب و مرکز آسیا می‌نگرد. ۲ کشور، تاریخ دیرینه‌ای از همکاری داشته و ایران در کنار مبارزات آزادی‌خواهانه آفریقای جنوبی قرار داشته و از آن حمایت کرده است». «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا هم با انتشار توئیتی خبر از تماس خود با رئیسی داد و نوشت: «با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران مکالمه تلفنی انجام دادم، ما توافق کردیم که روابط برادرانه و همکاری‌های خود را تقویت کنیم تا نبرد مشترک علیه ستیزه‌جویی‌های [محور] امپریالیستی علیه ملت‌های‌مان را پیشرفت دهیم». همچنین عباس باقرپور ‌اردکانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین در توئیتی از پیام تبریک رئیس‌جمهور اتریش خطاب به سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب خبر داد. وی نوشت: «الکساندر فان‌در بلن» رئیس‌جمهور اتریش در پیامی رسمی به دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را صمیمانه تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد. سفیر ایران اضافه کرد: رئیس‌جمهور اتریش در این پیام به 7 قرن رابطه دوستانه ۲ کشور اشاره کرده و بر تداوم روابط دو و چندجانبه در همه زمینه‌ها تأکید کرده است.

Page Generated in 0/0056 sec