printlogo


کد خبر: 235049تاریخ: 1400/4/5 00:00
اخبار

در پی تعرض به شهروندان ایرانی صورت گرفت
یادداشت اعتراضی ایران به وزارت خارجه انگلیس
کاردار ایران در لندن از ارسال‌ یادداشت اعتراضی به وزارت خارجه انگلیس در پی قصور پلیس انگلیس در تأمین امنیت مراکز رای‌گیری در روز انتخابات و عدم حمایت و جلوگیری از اعمال خشونت علیه رای‌دهندگان ایرانی در این کشور خبر داد. به گزارش فارس، «سیدمهدی حسینی‌متین» کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن در رشته توئیتی در پی حمله و برخورد صورت‌گرفته با یک خانم رای‌دهنده در شهر برمینگام نوشت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن‌ طی یادداشتی به وزارت خارجه انگلیس نسبت به قصور پلیس انگلیس در تأمین امنیت مراکز رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه ۲۸ خرداد و عدم حمایت و جلوگیری از اعمال خشونت علیه رای‌دهندگان ایرانی در برخی شهرها از جمله برمینگام شدیدا اعتراض کرد. 
وی افزود: سفارت مؤکداً از وزارت خارجه انگلیس خواست ضمن شناسایی و برخورد با افراد خاطی، سریعا این عناصر مجرم را مورد تعقیب قضایی قرار داده و خسارات وارده به مجروحان و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را نیز جبران کند. 
***
صلح در افغانستان بدون حمایت ایران امکان‌پذیر نیست
وزیر دفاع روسیه تصریح کرد برقراری صلح و ثبات در افغانستان بدون حمایت‌های ۲ کشور ایران و پاکستان امکان‌پذیر نیست. سرگئی شویگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه پنجشنبه گذشته در نهمین کنفرانس مسکو که درباره امنیت بین‌الملل برگزار شد، گفت بدون حمایت‌های ایران و پاکستان، برقراری صلح و ثبات در افغانستان امکان‌پذیر نخواهد بود. همچنین حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان که به صورت مجازی در این نشست شرکت داشت با اشاره به اینکه مردم افغانستان با تمام وجود از آغاز مذاکرات روند صلح در این کشور حمایت می‌کردند، گفت شراکت چین و روسیه با پاکستان برای رسیدن به صلح از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. وی در ادامه گفت: ما امیدواریم ایران نیز به این روند ملحق شود. 
***
هفته پرکار مجلس با حضور ۵ وزیر دولت
وزرای کشور، نفت، نیرو، ارشاد و صنعت این هفته با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس پاسخگوی سوالات نمایندگان مجلس خواهند بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، بیژن زنگنه، رضا اردکانیان، سیدعباس صالحی و علیرضا رزم‌حسینی این هفته در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حاضر می‌شوند تا پاسخگوی سوالات نمایندگان باشند. وزیر کشور سه‌شنبه این هفته در جلسه کمیسیون اجتماعی حضور می‌یابد و به سوالات نمایندگان پاسخ می‌دهد. روز دوشنبه نیز اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها از تاسیسات آب سنگین اراک بازدید خواهند داشت و روز سه‌شنبه وزیر کشور برای ارائه گزارش درباره فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری در این کمیسیون حضور می‌یابد. روز یکشنبه مسائل و مشکلات کارکنان صنعت نفت با حضور وزیر نفت در کمیسیون انرژی بررسی می‌شود. روز دوشنبه هم وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع و معادن حضور می‌یابد و به سوالات تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ می‌دهد. روز سه‌شنبه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون فرهنگی حضور می‌یابد و به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ می‌دهد. رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز روز سه‌شنبه در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست حضور می‌یابد و به سوالات تعدادی از نمایندگان پاسخ می‌دهد. 
***
دبیرکل سازمان ملل از واشنگتن خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شد
دبیرکل سازمان ملل در یازدهمین گزارش خود درباره قطعنامه 2231 شورای امنیت، بازگشت آمریکا به برجام را اقدامی مناسب خواند و از واشنگتن خواست تحریم‌ها علیه ایران را لغو و معافیت‌ها را تمدید کند. آنتونیو گوترش در این گزارش که در آستانه نشست 30 ژوئن (9 تیرماه) شورای امنیت منتشر شده است، اظهار داشت: «نسبت به تعاملات دیپلماتیک اخیر که از آوریل 2021 در کمیسیون مشترک درباره این توافق برجسته انجام می‌شود، دلگرمم، زیرا فرصتی را برای ایران و آمریکا فراهم می‌کند تا به اجرای کامل و مؤثر برجام و قطعنامه 2231 بازگردند».دبیرکل سازمان ملل همچنین تصریح کرد: «از ایالات متحده درخواست می‌کنم تحریم‌های مندرج در این طرح را لغو و معافیت‌ها در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران و پروژه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در چارچوب برجام را تمدید کند». گوترش در ادامه افزود: «این مراحل برای تسهیل اجرای کامل و صحیح برجام و قطعنامه 2231 مورد نیاز است تا مردم ایران از منافع ملموس برجام اطمینان حاصل کنند». دبیرکل سازمان ملل با اشاره به طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» در واکنش به اقدام ایالات متحده آمریکا و کاهش تعهدات هسته‌ای و همچنین نصب سانتریفیوژهای جدید برای غنی‌سازی اورانیوم، گزارش داد ایران سطح غنی‌سازی را به 60 درصد رسانده است. در این گزارش به فعالیت‌های بازدارندگی ایران و پرتاب ماهواره با همکاری روسیه نیز اشاره شده است.
***
یک مقام آگاه در قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص):
حادثه روز چهارشنبه احتمالاً خرابکارانه بوده است
 یک مقام آگاه در قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) درباره حادثه روز چهارشنبه در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی گفت: این حادثه به هیچ وجه حمله پهپادی نبوده، بلکه احتمالا یک اقدام امنیتی خرابکارانه بوده است. وی افزود: این موضوع ارتباطی به حوزه مسؤولیتی قرارگاه پدافند هوایی کشور ندارد. 

Page Generated in 0/0048 sec