printlogo


کد خبر: 235080تاریخ: 1400/4/6 00:00
اخبار

انتقاد دامداران از انفعال وزارت جهاد کشاورزی در تعیین نرخ شیر خام
قائم‌مقام نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه دولت در حالی منکر افزایش نرخ شیر خام شده که قرار بود بزودی قیمت جدید ابلاغ شود، از عملکرد منفعلانه وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه انتقاد کرد. موسی رهنمایی با انتقاد از تأخیر دولت در ابلاغ نرخ شیر خام گفت: در حالی که قیمت جدید شیر خام تعیین شده بود و تولیدکنندگان منتظر ابلاغ آن بودند، ناگهان رئیس دفتر رئیس‌جمهور به کلی منکر مسأله شد. وی با اشاره به چندبرابر شدن نرخ نهاده‌ها و علوفه دامی افزود: علاوه بر اینکه نرخ مصوب نهاده‌ها افزایش داشته، تمام نهاده مورد نیاز دامداران نیز با نرخ مصوب به دست آنان نمی‌رسد و بخشی از آن را باید از بازار آزاد تأمین کنند. این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه صنعت دام و طیور کشور طی ۲ سال اخیر خسارات بسیار زیادی را متحمل شده است، گفت: در صورتی که دولت با سرکوب قیمت ماده اولیه یعنی شیر خام بخواهد قیمت لبنیات را برای مصرف‌کنندگان ثابت نگه دارد، میراث تلخی را به دولت بعدی منتقل می‌کند. وی با بیان اینکه قیمت لبنیات نیز طی ماه‌های اخیر چندین بار به بهانه‌های مختلف افزایش یافته است، افزود: در چنین شرایطی دامداران نمی‌توانند به تولید ادامه دهند. رهنمایی با انتقاد از عملکرد منفعلانه وزارت جهاد کشاورزی در این میان، گفت: با توجه به اینکه شیر خام جزو کالاهای مشمول خرید تضمینی است، ما از وزیر جهاد کشاورزی درخواست می‌کنیم در شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک نرخ خرید تضمینی برای این محصول تعیین و اقدام به خرید آن کند، چرا که دامداران توان ادامه دادن با این روند را ندارند. 
***
ادامه گران‌فروشی بلیت هواپیما با وجود اخطار سازمان هواپیمایی
یک هفته بعد از هشدار سازمان هواپیمایی درباره گران‌فروشی بلیت هواپیما، برخی شرکت‌های هواپیمایی با قیمت بیشتر از نرخ مصوب آبان سال ۹۹، در تلاش برای رونمایی از قیمت‌های جدید بلیت هواپیما هستند. 
به گزارش ایرنا، پاییز سال گذشته بعد از افزایش ناگهانی ۶۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما، جلسات زیادی بین شرکت‌های هواپیمایی و متولیان صنعت هوایی برگزار شد و در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد بلیت هواپیما ١٠ درصد نسبت به قیمت‌های خردادماه سال ۹۹ گران می‌شود. 
در آن زمان همچنین مقرر شد محدودیت ارزان‌ترین نرخ برای شرکت‌ها از جدول نرخنامه حذف شده و هیچ حداقل قیمتی وجود نداشته باشد و ایرلاین‌ها بتوانند در سقف قیمتی بلیت‌فروشی کنند. همچنین هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت بالاتر از سقف تعیین شده نباشد. 
نرخنامه مصوب روی سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی دانلود شد و مسافران می‌توانستند با آگاهی از نرخ‌های مصوب با بلیت‌های زیر یک میلیون تومان سفرهای هوایی در مسیرهای پرتردد و پرتقاضا مثل کیش، مشهد، تبریز و بندرعباس را طی کنند. 
با این حال از ابتدای خردادماه امسال ماجرای پاییز سال گذشته دوباره تکرار شد و ایرلاین‌ها این بار با افزایش ۴۰ درصدی و با عبور از نرخ‌های مصوب سال ۹۹ اقدام به فروش بلیت کردند. بهانه اصلی ایرلاین‌ها هم ادامه اجرای فاصله‌گذاری اجتماهی در پروازهاست که به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌تواند ایرلاین‌ها را تا مرز ورشکستی پیش ببرد. سال گذشته نیز بعد از آنکه ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل ظرفیت ۶۹ درصدی را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد، شرکت‌ها خواهان افزایش نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی شدند. دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا برای کاهش مسافرگیری پروازها بود و بر اساس آن ایرلاین‌ها موظف شدند از اول آبان سال ۹۹ با ۶۰درصد ظرفیت هر پرواز، بلیت‌فروشی کنند. با ابلاغ این پروتکل جدید، ایرلاین‌ها با استناد به اینکه کاهش تعداد مسافران موجب ضرر و زیان آنهاست اعلام کردند قیمت بلیت‌ها هم باید تغییر کند. 
***
بسته تشویقی برای توسعه سرمایه‌گذاری شرکت‌های برتر
معاون طرح و برنامه وزیر صمت از ابلاغ بسته تشویقی برای توسعه سرمایه‌گذاری در طرح «اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر» توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد. به نقل از وزارت صمت، سعید زرندی در جلسه کارگروه توسعه سرمایه‌گذاری اظهار داشت: توسعه اقتصادی کشور مستلزم افزایش سرمایه‌گذاری‌های مولد بر مبنای مزیت‌های رقابتی و تکمیل زنجیره‌های ارزش است. معاون طرح و برنامه وزیر صمت با اشاره به روند نزولی تشکیل سرمایه در کشور طی ۱۰ سال گذشته و استهلاک ماشین‌آلات صنعتی واحد‌های موجود، بر اهمیت موضوع و ضرورت توجه جدی به توسعه سرمایه‌گذاری تأکید کرد و افزود: تجربیات کشور‌های موفق نشان می‌دهد توسعه سرمایه‌گذاری از طریق شرکت‌های بزرگ تولیدی، نقش قابل توجهی در ایجاد پروژه‌های ملی و تحول اقتصادی دارد. زرندی در ادامه بیان کرد: با شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی، بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز تقویت خواهند شد و می‌توانند از ظرفیت‌های همکاری با واحد‌های بزرگ، در بسیاری از زمینه‌ها بویژه تحقیق و توسعه، فرصت‌های نوآورانه و پتانسیل صادراتی بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، انعقاد تفاهمنامه همکاری برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها با شرکت‌های برتر تولیدی در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته و شرکت‌های موصوف متعهد به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و پیشران اقتصادی خواهند شد و ضرورت دارد وزارتخانه نیز پشتیبانی و تسهیل امور تولیدی و سرمایه‌گذاری آنها را وجهه همت خویش قرار دهد. 

Page Generated in 0/0057 sec