printlogo


کد خبر: 235105تاریخ: 1400/4/7 00:00
هزاران نفر از ساکنان کرانه باختری در تظاهراتی خواستار استعفای محمود عباس از ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین شدند
بیداری فلسطینی‌ها در کرانه باختری

گروه بین‌الملل: حدود یک ماه پس از پایان جنگ 12 روزه غزه که با شکست رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت فلسطین همراه شد، اکنون کرانه باختری شاهد تحولات مهمی است که به نظر می‌رسد در مسیر هر چه نزدیک‌تر شدن به غزه قرار دارد. در پی قتل «نزار بنات» منتقد رسانه‌ای تشکیلات خودگردان به دست ماموران این سازمان، ساکنان کرانه باختری خواستار استعفای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان شدند. این در شرایطی است که عباس پیش از این به دلیل اهمال در حمایت از ساکنان منطقه شیخ جراح و اهانت‌های صورت گرفته از سوی صهیونیست‌ها‌ به مسجدالاقصی، با انتقاد جدی افکار عمومی مواجه شده بود. علاوه بر این تعلیق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی نیز سبب شده تا عملا ابومازن به عنوان دیکتاتور شناخته شود. در مقابل آن حمایت همه‌جانبه مقاومت از ساکنان فلسطینی قدس سبب شده محبوبیت مقاومت و گفتمان آن بشدت در کرانه باختری افزایش یابد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد با وحشت مقامات تشکیلات خودگردان همراه شده و از این رو دست به برخورد شدید با منتقدان زده‌اند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در پی کشته شدن «نزار خلیل محمد بنات»، معارض سیاسی حکومت خودگردان فلسطین به دست نیروهای امنیتی این تشکیلات، کرانه باختری از روز جمعه و طی مراسم تشییع پیکر وی صحنه تظاهرات علیه «محمود عباس» رئیس این تشکیلات و برخورد خشن نیروهای امنیتی آن با مردم بود. در این تظاهرات مردم با سر دادن شعارهایی، خواستارعذرخواهی بابت قتل بنات و کناره‌گیری ابومازن از قدرت شدند. فعالان فلسطینی همچنین عصر شنبه طی فراخوانی، تظاهراتی را در دستور کار قرار دادند که با دخالت نیروهای امنیتی تشکیلات به خشونت کشیده شد و شماری از آنها زخمی شدند.
به گزارش پایگاه خبری فلسطین «الیوم»، مردم رام‌الله با تحصن در میدان المناره خواستار مجازات مسؤولان جنایت ترور بنات و استعفای دولت و فرماندهان دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان و برگزاری انتخابات شدند. شرکت‌کنندگان با سر دادن شعار خواستار شناسایی قاتلان بنات و کناره‌گیری مسؤولان تشکیلات خودگردان از قدرت شدند. در شهر الخلیل نیز راهپیمایی مشابهی برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن با سر دادن شعار خواستار مجازات عاملان قتل بنات شدند.
 در واکنش به این فراخوان و تظاهرات، جنبش فتح که از خشم رو به تزاید مردم از خود احساس خطر کرده، در بیانیه‌ای تهدیدات شدیداللحنی علیه فعالان سیاسی مطرح کرد و تلویحا به استفاده از زور علیه معترضان به اقدامات نیروهای امنیتی اشاره کرد. در بیانیه‌ای که سخنگوی فتح قرائت کرد، آمده است: «این جنبش هر کسی را که به خود اجازه دهد به نیروهای دستگاه امنیتی ما تعرض کند، با مشت آهنین خواهد زد». صلاح بدیوی معترضان را «خائنانی» خطاب کرد که با آنها مقابله شده است. حمله نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان به معترضان واکنش منفی فلسطینیان در فضای مجازی و حقیقی را در پی داشت. او معترضان به فتح و تشکیلات خودگردان را به تلاش برای «منحرف کردن توجه‌ها از مقابله با اشغالگران» متهم کرد و گفت: «ما هرگز رئیس (محمود عباس) و دستگاه امنیتی را تنها نخواهیم گذاشت».
 
* فراخوان تشدید اعتراضات علیه تشکیلات خودگردان
گروه‌ها، مؤسسات حقوقی و مطبوعاتی فلسطین اقدام دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در سرکوب تظاهرات فلسطینیان در اعتراض به کشته شدن «نزار بنات» فلسطینی را محکوم کردند. جنبش حماس ضمن محکوم کردن این اقدامات نهادهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد سرکوب، تعقیب و تعرض به خبرنگاران و فعالان بیانگر اقدامات سرکوبگرانه فراگیر دستگاه‌های امنیتی فلسطین است که به بحرانی شدن اوضاع فلسطین منجر می‌شود. حماس همچنین خواستار تداوم حرکت‌های مسالمت‌آمیز و درخواست افشای عاملان جنایت قتل بنات و مجازات آنها شد. بنا بر گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تأکید کرد تشکیلات خودگردان فلسطین دیگر نماینده ملت فلسطین نیست بلکه ضدآرمان و کرامت این ملت است. این جنبش افزود: سیاست‌های تشکیلات خودگردان فلسطین بیانگر شکست آن در تمام سطوح است و ملت حق دارند محاکمه و برکناری فاسدان را درخواست کنند.  
جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با شدیدترین لحن، سرکوبگری تشکیلات خودگردان علیه تظاهرات‌کنندگان در رام‌الله را محکوم می‌کند. در این بیانیه آمده است: تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو از جمله خبرنگاران امروز برای محکوم کردن جنایت ترور نزار بنات، مبارز فلسطینی به خیابان‌ها آمدند و ما رهبری تشکیلات خودگردان و فرماندهان دستگاه‌های امنیتی را مسؤول مستقیم حمله امروز به مردم می‌دانیم. جبهه خلق از مردم کرانه باختری خواست با آمدن به خیابان‌ها مخالفت خود را با رفتارهای تشکیلات خودگردان اعلام کنند. در پایان این بیانیه آمده است: زمان آن فرا رسیده که ملت فلسطین و جنبش ملی فلسطین جلوی این رفتارهای تشکیلات خودگردان را بگیرند. 
 
* «نزار بنات» خاشقجی فلسطین
«نزار بنات» فعال فلسطینی و کاندیدای انتخابات پارلمانی، بامداد پنجشنبه به دست مأموران تشکیلات خودگردان با خشونت هر چه تمام‌تر بازداشت شد و پس از ساعاتی جان خود را از دست داد. به نوشته وبگاه عربی۲۱، طبق گفته خانواده نزار بنات، ۲۵ مأمور امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین ساعت ۳:۳۰ بامداد به خانه او حمله کرده و با شلیک گلوله و پرتاب بمب صوتی و با زور در خانه را شکسته و وارد آن شدند و در حالی که اهالی خانه خواب بودند، شروع به ضرب و جرح شدید «نزار بنات» کردند. بازداشت و به تبع آن اعلام خبر مرگ «نزار خلیل محمد بنات» فعال سیاسی و اجتماعی فلسطینی به دست مأموران تشکیلات خودگردان در استان الخلیل در کرانه باختری، موجی از خشم و اعتراض را در فلسطین موجب شد. «نزار بنات» منتقد سرسخت تشکیلات خودگردان فلسطین به سرکردگی «محمود عباس» و کاندیدای فهرست «الحریه و الکرامه» در انتخابات پارلمانی بود و چندی پیش از اتحادیه اروپایی خواسته بود کمک مالی به تشکیلات خودگردان را به دلیل به تعویق انداختن انتخابات، قطع کند. به عقیده نزار بنات، «تشکیلات خودگردان برای منافع خود همه چیز از جمله خیزش مردمی و فدائیان فلسطین را می‌فروشد». استانداری الخلیل دیروز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای امنیتی حکم جلب به همراه داشتند و در اثنای بازداشت، حال «نزار بنات» بد شده و فورا به بیمارستان «الخلیل» منتقل شده اما پزشکان گفتند او فوت کرده است. مرگ این فعال فلسطینی اعتراض گسترده گروه‌های سیاسی و مردمی و شخصیت‌ها را موجب شده و برخی کاربران نوشته‌اند مرگ وی شبیه کشته شدن «جمال خاشقجی» منتقد دولت سعودی در دوم اکتبر ۲۰۱۸ است. «عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار معروف جهان عرب در صفحه توئیتر خود نوشت: قتل «نزار بنات» با تحریک رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. او افزود: «قتل مبارز بزرگ نزار بنات، آخرین میخ بر نعش مشروعیت تشکیلات خودگردان است. تشکیلاتی که مبارزان شرافتمند علیه دشمن صهیونیستی و میهن‌پرستان را به قتل می‌رساند، نماینده مردم فلسطین و آرمان فلسطین نیست».
 
* حضور نظامیان صهیونیست در مسجدالاقصی
همزمان با تظاهرات فلسطینیان علیه تشکیلات خودگردان در کرانه باختری، شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست نیز دیروز به مسجدالاقصی رفتند و به طور غیرقانونی وارد آن شدند. ده‌ها شهرک‌نشین صهیونیست از جمله «ایتمار بن غفیر» عضو افراطی کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه صبح روز یکشنبه به مسجدالاقصی رفتند و در اقدامی تحریک‌آمیز و غیرقانونی شروع به گشت‌زنی در صحن‌های این مسجد مقدس کردند. بنا بر گزارش خبرگزاری فلسطین(وفا)، نظامیان رژیم صهیونیستی نیز دیروز یکشنبه تعدادی از فلسطینیان در شهر الخلیل را پس از یورش به منازل آنها بازداشت کردند. همچنین در درگیری بین فلسطینیان با نظامیان رژیم اشغالگر در شهرک بیتا واقع در جنوب نابلس، تعدادی از فلسطینیان در نتیجه شلیک گلوله پلاستیکی از سوی نظامیان صهیونیست زخمی شدند. شهرک بیتا از حدود ۲ ماه قبل شاهد اعتراضات روزانه علیه احداث شهرک صهیونیستی «جفعات افیتار» در منطقه کوهستانی صبیح است. 
***
    لبنان پذیرای هیأت حماس به ریاست هنیه     
هیات بلندپایه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به ریاست اسماعیل هنیه و رئیس دفتر سیاسی این جنبش دیروز یکشنبه وارد بیروت شد. بر اساس بیانیه‌ای که جنبش حماس منتشر کرد، هیات حماس قرار است در این سفر چند روزه با رئیس جمهور، رئیس پارلمان و نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان و برخی شخصیت‌های لبنانی و نمایندگان گروه‌های فلسطینی در لبنان دیدار و گفت‌وگو کند. در بیانیه حماس آمده است: این دیدارها تحولات عرصه فلسطین، پیروزی گروه‌های مقاومت در جنگ اخیر و پیامدهای میدانی و سیاسی آن را مورد بررسی قرار خواهد داد. بیانیه حماس می‌افزاید: در این دیدارها مشکلات آوارگان فلسطینی ساکن لبنان نیز پیگیری خواهد شد. پیش از این روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرده بود هیاتی از حماس برای سفر به لبنان و ایران وارد بیروت و تهران خواهند شد.

Page Generated in 0/0061 sec