printlogo


کد خبر: 235106تاریخ: 1400/4/7 00:00
دور دنیا

افزایش شمار جان‌باختگان فاجعه مرگبار در میامی آمریکا
ماموران امداد و نجات در میان آوار به جا مانده از فروریختن ساختمان ۱۳ طبقه در میامی آمریکا، همچنان در جست‌وجوی بیش از ۱۵۰ مفقود این حادثه هستند و مسؤولان مربوط هشدار دادند وجود دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی در محل حادثه خطر افزایش شمار تلفات را به دنبال دارد. به گزارش نیویورک‌تایمز، تاکنون شمار کشته‌شدگان این حادثه به ۵ نفر افزایش یافته و هنوز از سرنوشت ۱۵۶ نفر مفقودی خبری در دست نیست. اعلام خبر کشف یک جسد دیگر علاوه بر ۴ جسد پیدا شده در محل حادثه، پیشرفتی قابل توجه در عملیات تجسس به شمار می‌رود. ریزش مرگبار این ساختمان در نزدیکی میامی ابهاماتی را درباره ایمنی ساختمان‌های مشابه در امتداد سواحل فلوریدای جنوبی مطرح کرده است. دانیلیا لوین کاوا یک مقام محلی میامی از بازرسی ۳۰ روزه همه ساختمان‌های ۴۰ سال ساخت به بالا در این منطقه خبر داد. وی همچنین از مقام‌های دیگر شهرهای ایالت فلوریدا خواست تصمیم مشابهی را درباره ساختمان‌های واقع در منطقه‌شان اتخاذ کنند. با ادامه عملیات امداد و نجات قربانیان ساختمان فروریخته، دود و ذرات آوار در هوا پخش شده و خطرات بالقوه‌ای را برای جان دیگر افراد به وجود آورده است. از چهارشنبه‌شب امواج دود از منطقه حادثه بیرون آمده است و تیم‌های امداد و نجات به طور مرتب آتش‌سوزی‌های کوچک ایجادشده در میان آوار را مهار کرده‌اند. 
***
افتخار چین به نقشش در صلح خاورمیانه و صلحبانی سازمان ملل
وزیر خارجه چین تاکید کرد  پکن همچنان عمیقا به تلاش‌های حفاظت از صلح سازمان ملل، جایی که بیش از ۲۴۰۰ افسر پلیس و سرباز چینی در آن مشغول خدمت هستند، متعهد است؛ سهم و مشارکتی که بر اهمیت رو به افزایش چین در این نهاد جهانی تاکید دارد. وانگ یی، وزیر خارجه چین این اظهارات را در جریان سخنرانی خود در سمپوزیومی به مناسبت پنجاهمین سال ورود چین به سازمان ملل مطرح کرد. وی گفت: چین به وعده خود دال بر ایجاد یک نیروی حافظ صلح آماده به کار متشکل از ۸ هزار نیرو و ۳۰۰ افسر پلیس که آمادگی داشته باشند هر زمان که به حفاظت از صلح نیاز شد در ماموریت‌های سازمان ملل مستقر شوند، بخوبی عمل کرده است. این رویکرد چین را قادر می‌سازد تا حمایت گسترده‌ای را در بین کشورهای در حال توسعه کسب کند اما آمریکا و دیگر دموکراسی‌های غربی به خاطر انتقادات شدیدی که از سوابق حقوق بشری چین و کنترلش بر تلاش‌های سازمان جهانی بهداشت برای تحقیق درباره ریشه پاندمی «کووید-۱۹» وجود دارد، شدیدا نگران نقش چین در این سازمان جهانی هستند. 
***
دور دوم انتخابات محلی در فرانسه
فرانسه در حالی دیروز دور دوم انتخابات منطقه‌ای خود را برگزار کرد که نتایج آن می‌تواند در توازن بین چهره‌های سیاسی ارشدی که به دنبال نتیجه‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده میلادی در این کشور هستند، تغییر ایجاد کند. دور اول این انتخابات یکشنبه هفته گذشته نتایج بدی برای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه - که حزبش در مسیر پیروز شدن در هیچ یک از ۱۳ منطقه خاک اصلی فرانسه قرار ندارد - در پی داشت اما همچنین نتایج خوبی نیز برای مارین لوپن، رهبر راست‌های افراطی فرانسه هم رقم نزد. به دنبال امتناع گسترده رای‌دهندگان از شرکت در این انتخابات، حزب مارین لوپن تنها در یک منطقه یعنی «پرووانس» در جنوب شرق در صدر قرار گرفت که برخلاف پیش‌بینی نظرسنجی‌ها درباره اول شدن این حزب در ۶ منطقه بود. با این حال محافظه‌کاران راست میانه‌رو‌ سنتی که در انتخابات ۲۰۱۷ از مکرون شکست خورده بودند یک بازگشت تعجب‌آور را رقم زدند. در نظرسنجی‌ها خاویر برتراند از منطقه شمالی «اودفرانس» در حوزه «کاله» به عنوان گزینه ارجح محافظه‌کاران برای کاندیداتوری حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شده است. دستیاران مکرون این وزیر سابق بهداشت را تهدیدی می‌بینند که می‌تواند پایگاه رای‌دهندگان راست میانه حامی رئیس‌جمهور فعلی فرانسه را در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در آوریل آتی جلب کند. 
***
شب ناآرام متجاوزان سعودی
 «نجران» و «خمیس مشیط» هدف موشک‌ها و پهپادهای یمن
رسانه‌های عربی بامداد یکشنبه از عملیات پهپادی نیروهای مسلح یمن علیه ائتلاف متجاوز سعودی خبر دادند. شبکه «اسکای‌نیوز» ساعت یک بامداد در گزارشی به نقل از سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی نوشت یک فروند پهپاد انفجاری توسط نیروهای یمن به سمت «نجران» واقع در جنوب عربستان سعودی شلیک شده است. ائتلاف سعودی البته به روال ادعاهای دروغین همیشگی، مدعی شد این پهپاد را پیش از برخورد به زمین رهگیری کرده است. به نوشته شبکه «الجزیره»، سخنگوی ائتلاف جنایتکار سعودی در ادامه ادعاهایش افزود: «ما اقدامات لازم برای حفاظت از خود مطابق با قوانین بین‌المللی را انجام می‌دهیم». رسانه‌های سعودی ساعتی بعد به نقل از سخنگوی ائتلاف نوشتند که یک فروند پهپاد دیگر نیز توسط یمنی‌ها به سمت «خمیس مشیط» پرتاب شده است. ساعت ۳:۴۰ بامداد یکشنبه همچنین ائتلاف سعودی از شلیک موشک بالستیک توسط نیروهای مسلح یمن به سمت اهدافی در نجران و خمیس مشیط خبر داد. به نوشته شبکه «اسکای‌نیوز»، ائتلاف سعودی -که بارها فیلم ناتوانی و اشتباه‌های مضحک سامانه‌های پدافندی آنها در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای یمنی منتشر شده- مدعی شد این موشک بالستیک را رهگیری کرده است. هفته پیش نیز سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی گفت ۱۷ فروند پهپاد انفجاری متعلق به نیروهای یمن، به اهدافی در عربستان سعودی حمله کردند.

Page Generated in 0/0055 sec