printlogo


کد خبر: 235121تاریخ: 1400/4/7 00:00
توان نخبگان علمی کشور در تولید واکسن کرونا پروژه ۲۰ ساله ساخت واکسن را چندماهه به سرانجام رساند
حماسه تولید
وزیر بهداشت: کار تولید 2 واکسن برکت و پاستور به اتمام رسیده و واکسن اسپوتنیک نیز رونمایی شده است و سایر واکسن‌ها در حال گذراندن فاز‌های نهایی هستند

گروه اجتماعی: با صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن «کوو ایران برکت» و دریافت این واکسن از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی، روند تولید این داروی استراتژیک وارد فاز جدید شد و این امید به جامعه تزریق شد که در آینده نزدیک حجم بالایی از نیاز داخلی کشور برای واکسیناسیون عمومی، از طریق تولید واکسن داخلی تامین خواهد شد. بر این اساس ایران هم‌اکنون با تولید واکسن «کوو ایران برکت» به باشگاه واکسن‌سازان کرونا در دنیا پیوسته و جزو ۶ کشور تولیدکننده واکسن کرونا در جهان به حساب می‌آید. 
بر اساس آخرین اخبار منتشرشده در زمینه تولید واکسن «کووید-19» در کشور طی هفته جاری، واکسن پاستور نیز این هفته مجوز مصرف اضطراری را دریافت خواهد کرد. در همین رابطه سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در این هفته شاهد صدور مجوز اضطراری واکسن دیگری که تولید انستیتو پاستور ایران است خواهیم بود. کیانوش جهانپور اظهار کرد: با تلاش و مجاهدت محققان دارویی و صنعتگران داخلی، امروز افتخار بزرگی نصیب ایران شده است. وی گفت: بر این اساس به جرأت می‌توانیم ادعا کنیم خرداد و تابستان ۱۴۰۰ نقطه عطفی در تاریخ فناوری سلامت و واکسن‌سازی کشور ما قلمداد خواهد شد. سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: به دنبال صدور مجوز مصرف اضطراری نخستین واکسن ایرانی، مقام معظم رهبری این افتخار را دادند که واکسن ایرانی را دریافت کنند. جهانپور گفت: در این هفته شاهد صدور مجوز اضطراری واکسن دیگری که تولید انستیتو پاستور ایران است خواهیم بود. وی ادامه داد: با اتفاقی که در کشور روی داده است، عملا چه از طریق فناوری و چه از طریق تبادل و انتقال فناوری و انتقال دانش فنی، امروز به سمتی رفتیم که به جرأت می‌توان گفت یکی از واکسن‌سازهای بزرگ دنیا خواهیم بود و سال آخر قرن ۱۴ شاهد این خواهد بود که ایران هاب منطقه‌ای تولید واکسن قلمداد خواهد شد. سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اظهار کرد: این روزها را نقطه عطفی می‌دانیم و با ادامه این روند یکی از بزرگ‌ترین واکسن‌‌سازها نه‌تنها در واکسن کرونا، بلکه در تولید واکسن‌های دیگر خواهیم بود. 
وی بیان کرد: ما هر هفته پیشنهادهای تولید مشترک، انتقال فناوری یا خرید واکسن ایرانی از سوی کشورهای مختلف را شاهدیم و در حال مذاکره هستیم تا بعد از رفع نیاز و ضرورت داخلی، صادرات و انتقال فناوری و دانش فنی و تولید مشترک در کشورهای دیگر از واکسن‌های ایرانی را شاهد باشیم. 
 
* کمبود واکسن نخواهیم داشت
تولید واکسن کرونا در کشور به یک افتخار ملی مبدل شده و ایران به عنوان تنها کشور مسلمان تولید‌کننده واکسن کرونا در جهان شناخته می‌شود اما این موضوع توجه به ظرفیت‌های دیگر تولید را به حاشیه نبرده است؛ طی ۲ روز گذشته شاهد رونمایی از واکسن‌های اسپوتنیک و نورا در کشور بوده‌ایم. 
سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته در آیین رونمایی از واکسن نوترکیب دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله(عج) «نورا» و آغاز فرآیند کارآزمایی بالینی این نوع واکسن گفت: خدا را سپاس می‌گویم که امروز سومین روزی است که در راستای اعتلای این کشور صحنه‌های بسیار دلپذیری می‌بینم. ۲ روز قبل، شاهد تزریق نخستین واکسن ملی به عزیزترین و والاترین شخص مملکت بودیم و دیروز تولید واکسن اسپوتنیک ‌ایرانی آغاز شد که به قول کسانی که خود صاحب این تکنولوژی بودند ایران از نظر زیرساخت‌ها به‌مراتب فراتر از کسانی است که طراح این تکنولوژی در خارج از کشور بودند. 
وی در ادامه افزود: امروز نیز به دست توانمند عزیزان در سپاه پاسداران و دانشگاه بقیه‌الله(عج)، واکسنی به نام‌ نورا را که نور شاید اصیل‌ترین و نفیس‌ترین پدیده آفرینش است، رونمایی می‌کنیم. وزیر بهداشت گفت: سال‌ها پیش به ذهن من خطور نمی‌کرد روزی در دانشگاه بقیه‌الله سپاه ما بتوانیم تکنولوژی تولید واکسن را به کشور و جهان عرضه کنیم. این از دستاوردهای بی‌بدیل جمهوری اسلامی ایران است. با کمال افتخار باید بگویم امروز داشته‌های‌مان بیش از داشته‌های روزهای اول مبارزه با کروناست. امروز نیاز به تخت اضافه برای بستری بیماران‌مان در هیچ یک از امواج نداریم. 
نمکی گفت: در پیک چهارم با ویروس انگلیسی که قدرت سرایت، بیماری‌زایی و مرگ‌‌ومیر چند برابری داشت، یک‌دوم پیک سوم کرونا مرگ‌ داشتیم. این هنر تیمی بود که اینچنین مدیریت بیماری را در کشور به عنوان یک مدل موفق طراحی کردند و امروز ما واکسن «کووید-۱۹» در اختیار داریم، آن هم نه با یک پلتفرم بلکه با چندین پلتفرم موفق. وی گفت: خدا را شکر واکسن برکت به سرانجام رسید، واکسن‌پاستور به سرانجام رسید، واکسن اسپوتنیک هم را رونمایی کردیم، عزیزان ما در سیناژن فاز دوم آزمایش بالینی را می‌گذرانند، رازی هم بخوبی فاز دوم را طی کرده و دارد به اتمام می‌رسد. فاز ۲ در مجموعه فخرا نیز بخوبی به سرانجام می‌رسد و همین‌طور شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر و مجموعه‌ای که عزیزان ما در سپاه پیش می‌برند. وزیر بهداشت تاکید کرد: ما در ماه‌های آینده نه‌تنها کمبود واکسن‌ نخواهیم داشت، بلکه ریل‌گذاری کرد‌ه‌ایم تا به اقصی نقاط جهان که قلدران و زورگویان درها را بر تهیدستان جهان بستند، بتوانیم واکسن صادر و هدیه کنیم و این از افتخارات ناب جمهوری اسلامی است. 
 
* مدعیان دموکراسی علاقه دارند بیماران‌مان بدون دارو بمانند
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ورود کرونا به کشور با اجرای طرح شهید سلیمانی همگام با وزارت بهداشت پا به میدان مبارزه با این بیماری منحوس گذاشت. حالا این نهاد دوشادوش دانشمندان کشور اقدام به ساخت واکسن کرونا به نام «نورا» کرده است. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین رونمایی از واکسن نورا و آغاز فاز اول کارآزمایی بالینی این واکسن، اظهار کرد: پیمودن قله‌ها همواره کار سختی است. گذر از صخره‌های سخت و قدم گذاشتن بر فراز ارتفاعات بلند کار دشواری است اما هیچ کشور و ملتی بدون طی مسیرهای سخت به قله‌های پیشرفت اعتبار و منزلت صعود نخواهد کرد. 
فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: ما در عرصه نبرد برای استقلال هستیم، در یک جنگ بزرگ جهانی که محور اصلی آن استقلال، خوداتکایی و خودباوری ماست و جهان قدرتمند تصمیم گرفته است مانع استقلال ما شود و ما هم تصمیم گرفتیم که به هر قیمتی این معنای زیبا و مقدس را مانند جامه‌ای زرین و درخشان بر قامت کشور و ملت‌مان بپوشانیم. راه سختی را طی کردیم و قطعا هنوز فرازهای بزرگی باقی مانده تا طی کنیم. سلامی ادامه داد: کسانی که در جهان از دموکراسی، پیشرفت، رفاه، امنیت و آزادی سخن می‌گویند علاقه دارند کودکان بیمار ما در آغوش مادران غم‌انگیزشان جان‌شان را از دست بدهند. علاقه دارند مردمان بیمار کشورمان بدون دارو و غذا بمانند. نقشه ذهنی آنها برای ملت ما فقر، عقب‌‌ماندگی، گرسنگی و بیماری است. این‌ نقشه جامع ذهنی غرب برای ملت ایران است. برای همین است که نه اجازه انتقال پول برای تهیه دارو و واکسن را می‌دهند و نه اجازه می‌دهند که ملت ایران برای تامین مایحتاج خویش با جهان تعامل کند؛ ما البته به اندازه هدف‌های‌مان بزرگیم‌، نه به اندازه وسعت جغرافیای جهان‌. ما یک ملت استثنایی هستیم؛ ملتی که در اوج محاصره علمی، فنی و اقتصادی توانسته است آفرینشگر چنین افتخارات بزرگی باشد. این یقینا یک ملت شگفتی‌ساز و استثنایی است. وی گفت: ما حقیقتا تصمیم گرفته‌ایم که از این به بعد در جهان در هر پدیده‌ای جزو برترین‌ها باشیم؛ چه در مسابقات علمی، چه در پدیده‌های فنی و امروز در بسیاری از آنها جزو کشورهای پیشگام و برتر هستیم. در هوا فضا ما ماهواره پرتاپ می‌کنیم، در فناوری‌های نانو پیشگام هستیم، شما می‌دانید که ما پرنده‌های پهن‌پیکر بدون سرنشین داریم که 7 هزار کیلومتر بدون خلبان پرواز می‌کنند و برمی‌گردند. ما در عرصه‌های مختلفی پیشگام هستیم و امروز در تولید واکسن برای این بیماری مرموز موفق شدیم که این جزو پیچیده‌ترین فناوری‌های بشری است که چندین واکسن با روش‌های متنوع ساخته و تولید می‌شود. شاید به اندازه تعداد کشورهایی که واکسن تولید کردند، ما در نوع واکسن تنوع داریم. آیا این یک افتخار بزرگ ‌نیست؟ 
فرمانده کل سپاه افزود: ما مرد میدان‌های سختیم و از صحنه خارج نمی‌شویم، می‌مانیم. به همه جهان هم اعلام می‌کنیم که ما هستیم، بوده‌ایم. تاریخ ما ریشه‌دار است، مکتب ما عظیم است. ما به واسطه اسلام موفق شده‌ایم، به این مکتب دل بسته و با آن زندگی می‌کنیم و می‌دانیم که سرانجام تمام حصارهای سخت محاصره‌ها را با حرکت‌های بزرگ علمی و فنی خود می‌شکنیم، دیوارهای محاصره را می‌شکنیم. ما در همه جهان نفوذ می‌کنیم؛ با قلب‌های‌مان، با کلام و پیشرفت‌های‌مان. ما این واکسن‌ها را در اختیار مردمان فقیر کشورهای دیگر قرار داده و تجربیات‌مان را به دیگران‌ منتقل می‌کنیم. ما همه مردم‌ جهان را خوب می‌دانیم و به همه خدمت می‌کنیم و ملت عزیز ما اطمینان داشته باشد که بیرق‌های امید را بیش از پیش برافراشته خواهد دید. 
 
* راه ۲۰ ساله واکسن‌سازی در چند ماه طی شد
تولید واکسن یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهای علمی در جهان است که ایران توانست با وجود تحریم‌های شکننده، در این حوزه در قله افتخار بایستد. این موضوع را رئیس سازمان غذا و دارو تایید کرد و گفت: ایران یکی از معدود کشورهایی است که تمام پلتفرم‌های تولید واکسن را در اختیار دارد. با تلاش متخصصان داخلی راه ۲۰ ساله در حوزه واکسن‌سازی در چند ماه طی شد. محمدرضا شانه‌ساز در همایش معاونان غذا و داروی سراسر کشور گفت: موفقیت تمام معاونت‌های غذا و دارو در بحران کرونا مرهون راهنمایی و ارشادات وزیر بهداشت بوده است، آشنایی وزیر با مدیریت بنگاه‌های دارویی و تولیدی و سابقه اداره یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های دارویی و از همه مهم‌تر تخصص ایشان در حوزه واکسن‌سازی که چالش اصلی جامعه بشری امروز است، فرصتی مغتنم محسوب می‌شود. رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تزریق واکسن ایرانی به رهبر معظم انقلاب افتخاری برای جامعه داروسازی کشور است، تصریح کرد: این اقدام ارزشمند به عنوان رکن اطمینان‌بخش و حمایتی برای همه شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود. شانه‌ساز با اشاره به اینکه راه ۲۰ ساله در حوزه تولید واکسن کرونا در عرض چند ماه توسط دانشمندان کشور طی شد، گفت: جلسات متعددی با تک‌تک واکسن‌سازها برگزار شد و با حمایت‌های همه‌جانبه اکنون ایران جزو معدود کشورهایی است که تمام پلتفرم‌های تولید واکسن را در اختیار دارد، البته دلیل اینکه کشورهایی زودتر از ما به واکسن رسیدند به خاطر زیرساخت‌های قدیمی آنها در فرآیند فعالیت‌های تحقیقاتی است که در زمینه واکسن‌های سارس و مرس داشتند، اگرنه سرعت ما به صورت قدر مطلق بسیار بالاتر از کشورهای دیگر بود. 
 
* افزایش ۴ درصدی بیماران سرپایی کرونا 
با آنکه ایران توانسته با تکیه بر توان داخل و اعتماد به جوانان گام‌های موثری را برای کنترل بیماری کرونا در آینده نزدیک بردارد اما این روزها آمارها حکایت از موج جدید شیوع این ویروس دارد، به طوری که سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در هفته گذشته شاهد تداوم روند افزایشی در مراجعان سرپایی مبتلا به کرونا بودیم و تعداد این بیماران در کشور نسبت به هفته قبل‌تر حدود 4 درصد افزایش داشته است. 
سیماسادات لاری روز گذشته درباره آخرین وضعیت بیماری «کووید-۱۹» در کشور بیان کرد: هفته گذشته تعداد بستری‌‌شدگان بیماری کرونا در کشور نسبت به هفته قبل‌تر تغییر چندانی نداشت و به طور کلی می‌توان گفت شیب نزولی نمودار بستری‌شدگان بیماری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متوقف شده است. وی ادامه داد: در هفته گذشته استان‌های ایلام، کرمان، هرمزگان، بوشهر و یزد دارای بیشترین میزان موارد بستری در کشور بودند. معاون وزیر بهداشت گفت: نمودار آمار بستری‌شدگان «کووید-۱۹» در استان سیستان‌و‌بلوچستان همچنان با شیب تندی رو به افزایش است، به طوری که آمار بستری‌شدگان در این استان برای نخستین‌بار طی یک سال گذشته به میزان متوسط کشور رسید. وی افزود: همچنین در هفته‌ای که گذشت، استان‌های بوشهر، سیستان‌و‌بلوچستان و هرمزگان به ترتیب دارای بیشترین میزان مرگ‌و‌‌میر ناشی از این بیماری بودند. لاری بیان کرد: طبق آخرین گزارش‌های واصله، استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، مازندران،گیلان، همدان، آذربایجان غربی و ایلام دارای کمترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستند.
***
    شناسایی ۹۷۵۸ بیمار جدید کرونا در کشور؛ ۱۳۴ نفر جان باختند   
خیلی از شهرهای کشور در شرایط سخت همه‌گیری کرونا و در وضعیت قرمز این بیماری قرار دارند. روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی یک شبانه‌روز ۹۷۵۸ مبتلا به بیماری کرونا در کشور شناسایی شدند و ۱۳۴ نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز شنبه تا ظهر یکشنبه 6 تیرماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹هزار و ۷۵۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که هزار و ۹۳ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت ۱۳۴ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۳ هزار و ۸۴۵ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۶۳۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳ هزار و ۱۹۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۲۴۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۷۷۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۵ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۲۰ دوز رسید. 

Page Generated in 0/0065 sec