printlogo


کد خبر: 235151تاریخ: 1400/4/8 00:00
دور دنیا

دور دوم انتخابات محلی فرانسه هم کم‌رمق برگزار شد
آمارهای منتشرشده از دومین دور انتخابات منطقه‌ای فرانسه از مشارکت بسیار اندک رأی‌دهندگان حکایت دارد. بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسه، نرخ مشارکت در این دور از انتخابات هم بسیار پایین و کمتر از ۳۰ درصد گزارش شده است. این در حالی است که برخی رسانه‌ها مشارکت را حدود 5/34 درصد برآورد کرده‌اند. از جمله نتایجی که در آمارهای اولیه منتشرشده از این انتخابات مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته عملکرد ضعیف حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به ریاست «مارین لوپن» است. خبرگزاری «یورونیوز» می‌گوید این حزب از پیروزی حتی در یکی از مناطق سیزده‌گانه‌ای که رأی‌گیری در آن برگزار شده عاجز مانده است. دور اول این انتخابات یکشنبه هفته گذشته برگزار شد. تحلیلگران، انتخابات این هفته را آزمونی کلیدی برای مارین لوپن می‌دانستند که امیدوار به پیروزی در رأی‌گیری یکی از مناطق فرانسه بود. در دور نخست این رأی‌گیری که یکشنبه هفته گذشته برگزار شد مشارکت نزدیک ۳۲ درصد برآورد شد. نرخ مشارکت نسبت به دور نخست انتخابات منطقه‌ای در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۳۲ درصد کاهش یافته است. بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران انتخابات هفته گذشته را نشانه‌ای از بروز «بحران دموکراسی» در فرهنگ سیاسی فرانسه دانسته و تأکید کردند رأی‌دهندگان معتقدند رفتن پای صندوق‌های رأی تأثیری در سرنوشت‌شان ندارد. در انتخابات هفته گذشته حزب مرکزگرای «آن مارش» به رهبری «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه عملکرد بسیار ضعیفی داشت و نتوانست در هیچ یک از مناطق، رأی اول را از آن خود کند. حزب مارین لوپن، عملکردی ضعیف‌تر از انتظارات داشت و تنها در یک منطقه یکی از نامزدهای این حزب رأی اول را از آن خود کرد. 
***
روسیه موشک قاره‌پیمای جدید آزمایش کرد
خبرگزاری دولتی تاس روز دوشنبه به نقل از یک مقام صنایع دفاعی روسیه بدون اشاره به نام و مقام وی نوشت: موشک قاره‌پیمای جدید ساخته شده در انستیتو فناوری‌های حرارتی مسکو (وابسته به شرکت فضایی روس کاسموس) با موفقیت آزمایش شد. به گفته مقام صنایع دفاعی روسیه، پرتاب موشک جدید که در پایگاه فضایی پلستسک در استان آرخانگلسک در شمال غرب روسیه انجام شد، اواسط ماه جاری میلادی انجام شده است.  خبرگزاری تاس اعلام کرد هنوز اظهارنظری از انستیتو فناوری‌های حرارتی مسکو درباره پرتاب موشک قاره‌پیما دریافت نکرده است. رسانه‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند انستیتو فناوری‌های حرارتی مسکو، طراحی موشک جدید قاره‌پیما به نام کدر را که می‌تواند از سکوی متحرک یا زیرزمین پرتاب شود، آغاز کرده است. روسیه در سال‌های اخیر با تشدید رویارویی با آمریکا، به توسعه موشک‌های قاره‌پیما با برد بیش از ۱۰ هزار کیلومتر و کلاهک‌های تقسیم‌شونده توجه خاص می‌کند و موشک‌های قاره‌پیمای جدید این کشور از نوع یارس دارای چنین خصوصیاتی هستند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه چندی پیش اعلام کرده بود آمریکا با استقرار مجموعه‌های پدافند موشکی خود در لهستان و رومانی قصد بی‌اثر کردن توانمندی هسته‌ای روسیه را دارد. 
***
حکم اعدام مقام ارشد نظامی سعودی صادر شد
به گزارش سعودی لیکس، بر اساس گزارش منابع متعدد یک کمیسیون نظامی «فهد بن ترکی بن عبدالعزیز» فرمانده کل نیروهای ائتلاف سعودی در جنگ یمن را به اعدام محکوم کرد. این کمیته نظامی فهد بن‌ ترکی را به اتهام تلاش برای سرنگونی «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان و پسرش «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی به مجازات اعدام محکوم کرد. پادشاه سعودی دسامبر 2020 در فرمانی حکم برکناری فرمانده کل نیروهای ائتلاف سعودی در جنگ یمن را به اتهام «فساد» صادر کرد؛ فرمانی که به خواسته ولیعهد سعودی از زبان پادشاه جاری شد. مجتهد، فعال مشهور سعودی که اسرار خاندان ‌سعود را فاش می‌کند اعلام کرد بازداشت فهد بن ترکی بعد از آن صورت گرفت که محمد بن‌سلمان برخی رفتارهای او را اینگونه برداشت کرد که مقدمه‌ای برای کودتا علیه وی از طریق نیروهای تحت کنترلش بوده است. آنچه بر این امر صحه می‌گذارد، بازداشت عبدالعزیز بن فهد، فرزندش، به همراه وی و گروهی از افسران ارشد است. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند امارات در برکناری فرمانده ائتلاف سعودی در جنگ یمن دست داشته و این برکناری بنا به درخواست مقامات ابوظبی انجام شده است. 
***
مانور نظامی مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان در باکو
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد در چارچوب توافق همکاری‌های نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان، مانور نظامی مشترک ۲ کشور به نام«مصطفی کمال ‌آتاتورک 2021» در باکو آغاز شد. در این مانور تجربیات نظامی ۲ کشور به اشتراک گذاشته خواهد شد، همچنین هماهنگی علیه دشمن تمرین می‌شود. افزایش تجربه واحدهای نظامی نیز مورد توجه است. در این مانور نظامی، حدود 600 نیروی نظامی، 40 تانک و زره‌پوش، 20 توپ، خمپاره‌انداز، 7 هلی‌کوپتر نظامی، 3 پهپاد و حدود 50 وسیله نقلیه نظامی مورد استفاده قرار گرفته است.
 این رزمایش تا 3 روز آینده ادامه خواهد داشت. روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان طی چند سال گذشته به سرعت رو به توسعه نهاده است و این روند، پس از جنگ اخیر قره‌باغ افزایش چشم‌گیری یافت. طی ماه‌های اخیر مانورهای مشترک زیادی بین نیروهای نظامی ترکیه و آذربایجان برگزار شده است. همچنین ترکیه محصولات نظامی زیادی از جمله پهپادهای بیرقدار را به جمهوری آذربایجان صادر کرده است.

Page Generated in 0/0113 sec