printlogo


کد خبر: 235248تاریخ: 1400/4/10 00:00
دور دنیا

هنیه: بازگشت 7 میلیون آواره فلسطینی حق است و از آن کوتاه نمی‌آییم
رئیس دفتر سیاسی حماس روز چهارشنبه در ادامه دیدارهای خود در لبنان با نمایندگان گروه‌های فلسطینی و نیز فعالان مدنی  دیدار داشت. بر اساس گزارش خبرگزاری «شهاب»، اسماعیل هنیه گفت: بازگشت ۷ میلیون آواره فلسطینی به شهرها و روستاهای اصلی خود در فلسطین حقی مشروع است که از آن کوتاه نمی‌آییم؛ حال بهای آن هر چه می‌خواهد باشد. رهبر حماس در ادامه به نبرد اخیر میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی معروف به «شمشیر قدس» پرداخت و تصریح کرد: این نبرد ملت فلسطین در داخل و خارج را بر سر گزینه مقاومت متحد کرد و همه فلسطینی‌‌ها فریاد حمایت از مقاومت و «محمد الضیف» فرمانده «القسام» سر دادند. وی تأکید کرد: مقاومت «ورق‌های قدرت» زیادی در دست دارد که می‌تواند بازدارندگی در مقابل اشغالگر صهیونیست ایجاد کند و جلوی جنایاتش را بگیرد. هنیه در پایان نیز گفت: به کوری چشم رژیم صهیونیستی، نوار غزه نیز دوباره بازسازی خواهد شد. هنیه که یکشنبه هفته جاری وارد لبنان شد تاکنون با «میشل عون» رئیس‌جمهور، «نبیه بری» رئیس پارلمان، «حسان دیاب» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور و «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله دیدار کرده است. 
***
زیان ۴ تریلیون دلاری گردشگری جهان  بر اثر کرونا
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در گزارش مشترک خود با سازمان جهانی گردشگری نوشت: تاثیر ناشی از همه‌گیری «کووید-۱۹» بر صنعت گردشگری می‌تواند بیش از ۴ تریلیون دلار به اقتصاد جهان زیان وارد کند. تارنمای سازمان ملل متحد نوشت: این برآورد بر اساس زیان‌های ناشی از تاثیر مستقیم «کووید-۱۹» بر صنعت گردشگری و تاثیرات موجی آن بر دیگر بخش‌های مربوط است. این ارزیابی نسبت به آنچه انتظار می‌رود وخیم‌تر گزارش شده است. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل جولای گذشته تخمین ‌زده بود رکود در بخش گردشگری جهان می‌تواند زیانی بین 2/1 تا 3/3 تریلیون دلار بر اقتصاد جهان تحمیل کند. کاهش ورود گردشگران به کشورهای سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ باعث آسیب 4/2 تریلیون دلاری به اقتصاد جهان شد و انتظار می‌رود بسته به روند واکسیناسیون کرونا رقم مشابهی حاصل شود. 
***
تأکید فیصل مقداد بر حق مسلم سوریه در بازپس‌گیری جولان
وزیر خارجه سوریه در دیدار مقامات سازمان ملل بر حق مسلم سوریه در بازپس‌گیری جولان تأکید کرد و گفت حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جولان راه‌حل نهایی برای حل مشکلات مربوط به اشغالگری رژیم صهیونیستی نیست. بر اساس گزارش وب‌سایت «النشره»، فیصل المقداد در این دیدار گفت: حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جولان یک راه‌حل نهایی برای حل مشکلات مربوط به اشغالگری رژیم صهیونیستی نیست. وی در ادامه بر حق ثابت سوریه در بازگرداندن جولان به آغوش سوریه تأکید کرد و در ادامه گفت: موضع دولت سوریه در حمایت از عملکرد نیروهای حافظ صلح در جولان با هدف اجرای کامل مأموریت‌های واگذار شده به آنها بویژه نظارت بر تخلفات رژیم صهیونیستی و نظارت بر تجاوز مکرر به حاکمیت سوریه ثابت است. المقداد در ادامه بر ضرورت پایبندی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به مأموریت‌های خود بر اساس قطعنامه شورای امنیت تأکید کرد. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد معروف به «اندوف» بر آتش‌بس سال ۱۹۷۴ میان رژیم اسرائیل و سوریه در منطقه اشغالی جولان نظارت دارند. 
***
سخنگوی ارتش یمن:
 ۲ اردوگاه مزدوران را با ۲ موشک بالستیک هدف قرار دادیم
سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد نیروهای یمنی ظهر سه‌شنبه ۲ موشک بالستیک از نوع «بدر-یک» را به سمت اردوگاه «صحن الجن» و «منطقه سوم نظامی» در مأرب شلیک کردند. «یحیی سریع» تأکید کرد این عملیات موشکی به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از مزدوران از جمله تعدادی از سرکردگان آنها منجر شد. وی خبرهای منتشر شده رسانه‌های دشمن درباره هدف قرار دادن غیرنظامیان را دروغ خواند و تصریح کرد: در حملات موشکی و پهپادی ما مواضع نظامی دشمن هدف قرار می‎‌گیرد و این برای همگان مشخص است. یحیی سریع عنوان کرد: همه عملیات نظامی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی مطابق با قوانین بین‌المللی انسانی و قواعد عرفی صورت می‌گیرد. 
***
کرملین: زود است درباره بهبود روابط با آمریکا حرف بزنیم
سخنگوی کاخ کرملین با تاکید بر زمانبر بودن بهبود روابط روسیه و آمریکا بعد از دیدار اخیر رؤسای‌جمهور ۲ کشور، تاکید کرد زود است درباره گرم شدن روابط مسکو و واشنگتن صحبت شود. به گزارش خبرگزاری تاس، «دیمیتری پسکوف» در مصاحبه با شبکه «روسیا ۲۴» اعلام کرد، بعد از نشست ژنو (بین پوتین و بایدن) تغییری در روابط دوجانبه روسیه و ایالات متحده ایجاد نشده است و به حداقل چند ماه برای گرم شدن روابط نیاز خواهد بود. سخنگوی کاخ کرملین گفت: «سوالاتی درباره روابط روسیه و ایالات متحده باقی است. قطعا با گذشت ۲ هفته [از دیدار رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا در ژنو] اوضاع تغییر نمی‌یابد. می‌دانید موضوع شبیه به چیست؟ شبیه یک بیماری فراموش شده است؛ شما شروع به مصرف دارو می‌کنید و اثر آن فقط در چند روز مشاهده می‌شود. در اینجا هم ما باید ماه‌های خاصی صبر کنیم تا حداقل تمایلی به سمت گرم شدن روابط دوجانبه را احساس کنیم». 

Page Generated in 0/0067 sec