printlogo


کد خبر: 235249تاریخ: 1400/4/10 00:00
تصویب طرح محدودیت اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از حمله راکتی به پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه
چرا حمله به پایگاه آمریکا در سوریه مهم است

گروه بین‌الملل: پس از بمباران ۲ پایگاه متعلق به حشدالشعبی از سوی جنگنده‌های آمریکایی در مرز عراق و سوریه، نیروهای مقاومت با حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکا در دیرالزور سوریه، برای نخستین‌بار مقر نظامیان آمریکایی در این کشور را هدف قرار دادند. در همین حال قانون‌گذاران آمریکایی در مجلس نمایندگان آمریکا با این استدلال که اختیارات نظامی بایدن برای صدور دستور حمله به حشدالشعبی بدون مجوز کنگره منافع آمریکا را تهدید کرده است، طرحی را تصویب کردند که اختیارات جنگی رئیس‌جمهور را محدود می‌کند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، روزنامه الاخبار دیروز در گزارشی با اشاره به حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکا در استان دیرالزور سوریه نوشت: با وجود عدم صدور هیچ بیانیه رسمی از سوی ارتش سوریه یا نیروهای همپیمانش در دیرالزور درباره حملات راکتی به پایگاه آمریکا در میدان نفتی «العمر» ولی هدف این حمله مشخص بود: پاسخ به هر گونه حمله به محور مقاومت. به گزارش این روزنامه، این حمله در واکنش به حملات آمریکا به نیروهای سازمان حشدالشعبی در مرزهای سوریه و عراق بود و دقت حملات به پایگاه آمریکایی، نشانگر دقت اطلاعاتی است که ارتش سوریه و همپیمانانش درباره پایگاه‌های آمریکایی دارند. منابع میدانی به الاخبار گفتند وحشت و ترس بر نیروهای آمریکایی حاکم شده و نگرانی زیادی دارند که موج جدیدی از حملات آغاز شود. به گفته این منابع، نیروهای آمریکایی انتظار نداشتند شاهد چنین حملاتی باشند، زیرا طی سال‌های گذشته به این پایگاه هیچ حمله‌ای نشده است. منابع مذکور تصریح کردند این حملات با راکت و توپ انجام شده و آسیب‌های وارده به این پایگاه به یکی از انبارهای مهمات بوده است. این برای نخستین‌بار است که پایگاه‌های آمریکا هدف حملات راکتی و توپخانه‌ای قرار می‌گیرد، به نحوی که این حملات، نخستین تهدید مستقیم برای حضور آمریکا در سوریه است. در واقع پیام این حملات به دولت جدید آمریکا این است که حضور نیروهای مقاومت در سوریه و عراق، قانونی و ثابت است و نشان داده شد محور مقاومت، توانایی دارد به صورت عملیاتی به هر حمله‌ای از سوی آمریکا پاسخ دهد. 
در پی حمله ارتش تروریست آمریکا به نیروهای سوری و عراقی در ۲ سوی مرز ۲ کشور، پایگاه نیروهای اشغالگر آمریکایی در سوریه آماج موشک‌های مقاومت قرار گرفت و خسارت زیادی به آن وارد شد. شبکه الجزیره نخستین شبکه بین‌المللی بود که به نقل از منابع سوری و نیروهای بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) از گلوله‌باران یکی از مقرهای ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در حومه شرقی شهر دیرالزور سوریه با گلوله‌های توپ و کاتیوشا خبر داد.
 
* تبعات دشمنی با حشدالشعبی برای بایدن
در پی گسترش انتقادات داخلی در آمریکا از جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور بابت صدور فرمان حمله به مواضع حشدالشعبی بدون مشورت با کنگره، مجلس نمایندگان آمریکا به طرحی رأی داد که خواستار لغو ۲ اختیار قدیمی رئیس‌جمهور این کشور برای انجام اقدامات نظامی در منطقه غرب آسیاست. در جلسه روز سه‌شنبه مجلس نمایندگان (بامداد چهارشنبه به وقت ایران) ۲ طرح با حمایت قانون‌گذارانی از هر ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به تصویب مجلس نمایندگان رسید. یکی از طرح‌ها خواستار لغو قطعنامه‌ای بود که در سال 1991 پس از حمله صدام، رئیس‌جمهور معدوم عراق به کویت به تصویب رسید و به موجب آن مجوز استفاده از نظامیان آمریکا در جنگ خلیج‌فارس صادر شد. طرح دیگر، به دنبال لغو اختیارات جنگی مبهم‌ و قدیمی‌تری است که سال 1957 در بحبوحه دوران جنگ سرد مجوز انجام برخی اقدامات نظامی در منطقه غرب آسیا را صادر می‌کرد. این مجوز برای مقابله با آنچه «احتمال اقدامات تجاوزکارانه از سوی کمونیست‌ها» خوانده می‌شد صادر شد اما هیچ‌یک از دولت‌های آمریکا تاکنون از آن برای صدور فرمان اقدام نظامی استفاده نکرده‌اند. تصویب این ۲ طرح، 2 هفته بعد از رأی مثبت قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا به طرح دیگری برای محدود کردن اختیارات جنگی اعطاشده به رئیس‌جمهور قبل از جنگ 2003 عراق است. در آن رأی‌گیری که 27 خردادماه انجام شد، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواستار لغو قانونی موسوم به «مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، مصوب 2002» شدند که تا به حال از سوی روسای‌جمهور هر دو حزب آمریکا برای اقدامات جنگی در منطقه غرب آسیا مورد استفاده قرار گرفته است.  تصویب هیچ‌یک از این ۳ طرح در مجلس نمایندگان به معنای تبدیل شدن آنها به قانون نیست و هنوز اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری آمریکا را باطل نمی‌کند. تبدیل شدن هر یک از این طرح‌ها به قانون مستلزم رأی دیگر شاخه قانون‌گذاری آمریکا، یعنی مجلس سنا به طرح‌هایی موازی برای لغو این اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکاست.

Page Generated in 0/0051 sec