printlogo


کد خبر: 235283تاریخ: 1400/4/10 00:00
اخبار

کمیجانی رئیس کل بانک مرکزی شد
رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: در جلسه هیات دولت، آقای کمیجانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شد.  محمود واعظی همچنین تأکید کرد: رئیس‌جمهور در مصوبه‌ای اکبر کمیجانی را به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب کرد. طبق مصوبه بانک مرکزی پس از یک ماه باید رئیس جدید بانک مرکزی منصوب شود. وی افزود: معاونت حقوقی گفته است بر اساس قانون بانک مرکزی عملا باید رئیس جدید منصوب شود و این به معنای آن نیست که با انتخاب شخص جدید قرار است برای دولت جدید تعیین‌تکلیف شود. 
***
هشدار بروز خاموشی‌های گسترده
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: برای جلوگیری از بروز خاموشی گسترده، باید مدیریت مصرف بویژه مدیریت مصرف در صنایع، کشاورزی و بخش‌های تجاری و اداری با جدیت بیشتری اعمال شود. محمدحسن متولی‌زاده در نشستی که به صورت اضطراری در مرکز پایش صنعت برق با عنوان جلسه ستاد فرماندهی مدیریت بار برق 1400 برگزار شد، اظهار داشت: اکنون در شرایط حدی مصرف هستیم، یعنی واقعا هیچ جایی برای انحراف از برنامه‌های مدیریت بار برق وجود ندارد. متولی‌زاده با بیان اینکه «امکان پوشش ریسک در شبکه بسیار سخت است»، گفت: اگر نتوانیم شبکه را در این مدت مدیریت کنیم، نتیجه تمام تلاش‌های انجام شده از بین خواهد رفت. وی افزود: برای جلوگیری از بروز خاموشی گسترده، باید موضوعات مدیریت مصرف بویژه مدیریت مصرف در صنایع، کشاورزی و بخش‌های تجاری و اداری با جدیت بیشتری اعمال شود. مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه «اکنون هم که شاهد برگزاری کنکور هستیم، شرایط بسیار حساسی را در پیش داریم»، گفت: در حال حاضر شرایط اضطرار مصرف برق کشور و سقف مجاز سهمیه مصرف به تمام استان‌ها اعلام شده و با همکاری استانداران و تمام ارکان صنعت برق در استان، رعایت این سقف ‌به دلیل محدودیت‌های موجود الزامی است و تنها خاموشی در استانی اعمال می‌شود که از سقف حداکثری تعیین شده عبور کند. 
***
ضرورت افزایش تعامل دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با نمایندگان مجلس
نایب‌رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس گفت: انتخاب مدیر عامل، هیات‌مدیره و حتی تدوین اساسنامه مناطق آزاد تجاری باید بدون نگاه سیاسی و صرفا بر اساس صلاحیت‌های فنی و تخصصی باشد. معین‌الدین سعیدی در تشریح نشست فراکسیون مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه با حضور علی نیک‌زاد، نایب‌رئیس مجلس و حمیدرضا مومنی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد پیرامون چالش‌‎های پیش روی مناطق آزاد تجاری - صنعتی جدید و برنامه‌های دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد. نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان انتظارات خودشان را از مجموعه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مطرح کردند، افزود: نمایندگان معتقد بودند در بحث تعیین محدوده ‌مناطق آزاد و انتخاب اعضای هیات‌مدیره حتما باید شاخص‌ها و نگاه اجتماعی در نظر گرفته شده و مجموعه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نیز تعامل حداکثری با نمایندگان داشته باشد، چرا که در مباحث تقنینی نظیر اصلاح قانون مناطق آزاد و مباحث نظارتی همراهی نمایندگان می‌تواند ظرفیت‌های مناطق آزاد را بیش از پیش شکوفا کند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: همچنین نمایندگان از اینکه مناطق آزاد تجاری - صنعتی کشور بعد از گذشت ۳ دهه با چشم‌اندازی که قانون‌گذار تعریف کرده، فاصله بسیار زیادی دارند، انتقاد داشتند. از طرفی انتخاب مدیرعامل، هیات‌مدیره و حتی تدوین اساسنامه مناطق آزاد تجاری باید بدون نگاه سیاسی و صرفا بر اساس صلاحیت‌های فنی و تخصصی باشد، ضمن اینکه مزیت‌های هر منطقه در تدوین اساسنامه حتما باید رعایت شود. نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به انتظارات دبیر شورای عالی مناطق آزاد از مجلس تصریح کرد: در اصلاح قانون مناطق آزاد و تدوین برنامه هفتم توسعه حتما باید از نگاه همه نخبگان و دست‌اندرکاران منطقه آزاد و نیز فعالان بخش خصوصی استفاده شود. 
***
فعالیت کریدور شمال- جنوب کلید خورد
اولین قطار کانتینری مسیر گذرگاه شمال- جنوب که از «هلسینکی» فنلاند به مقصد بندر «ناوا شوا»ی هندوستان حرکت کرده بود، وارد جمهوری آذربایجان شد. این قطار با ۳۴ کانتینر کاغذ قصد دارد با گذر از کریدور ۷۲۰۰ کیلومتری با محوریت و مرکزیت ایران، به هندوستان برسد. «وقار بایراملی» نماینده مجلس ملی آذربایجان گفت: این پروژه آزمایشی است که با همکاری نزدیک بین اپراتور‌های راه‌آهن کشور‌های عضو کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی شمال- جنوب انجام شده است. گذرگاه شمال و جنوب در سال 2000 میلادی توسط ۳ کشور ایران – روسیه و هندوستان پایه‌گذاری شد و ۱۳ کشور هم پس از آن به همکاری‌های بین‌المللی علاقه‌مند شدند. بایراملی گفت: هدف از اجرای طرح، کاهش مدت حمل بار از ۶ به ۳ هفته است و 3 مسیر اصلی غربی (قفقاز- خلیج‌فارس)، شرقی (آسیای مرکزی- خلیج‌فارس) و مرکزی (دریای خزر- خلیج فارس) برای برقراری ارتباطات فعال می‌شود.

Page Generated in 0/0064 sec