printlogo


کد خبر: 235304تاریخ: 1400/4/12 00:00
دور دنیا

الکاظمی: باید برای خروج نظامیان خارجی از عراق سازوکار زمانی و فنی وضع شود
نخست‌وزیر عراق در سخنانی در جمع اعضای ناتو بر ضرورت ایجاد سازوکار زمانی و فنی برای خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از عراق تاکید کرد. مصطفی الکاظمی در جریان دیدار با نمایندگان اعضای ناتو در بروکسل بر ضرورت ایجاد سازوکار زمانی و فنی برای خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از عراق تاکید کرد. وی گفت: ناتو در حمایت از عراق برای شکست داعش سهیم بود. الکاظمی در ادامه از نقش ناتو در بازسازی نهادهای نظامی عراق تشکر و قدردانی کرد و گفت: باید سازوکار زمانی و فنی برای خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از عراق همزمان با تداوم همکاری در زمینه‌های مختلف بویژه در زمینه‌های تسلیحاتی، توانبخشی، آموزشی و پشتیبانی اطلاعاتی ایجاد شود. وی تأکید کرد کشورش به دنبال همکاری با کشورهای عضو ناتو برای تداوم آموزش و کار مداوم در راستای بالا بردن سطح آمادگی و توانایی‌های نظامی و امنیتی عراق است. الکاظمی همچنین تاکید کرد عراق باید از تبدیل شدن به میدان منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی دور شود. امنیت و ثبات عراق بر امنیت منطقه تاثیر می‌گذارد و امنیت منطقه تنها با پایبندی به قطعنامه‌های بین‌المللی محقق خواهد شد. وی ادامه داد: عراق نخواهد پذیرفت که از خاکش برای حمله و تجاوز به کشورهای همسایه استفاده شود. 
***
توقف جست‌وجوی بازماندگان حادثه فروریختن یک آپارتمان در آمریکا
همزمان با متوقف شدن عملیات جست‌وجوی بازماندگان حادثه فروریختن بخشی از یک آپارتمان در حومه میامی، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا وارد این شهر شد. بر این اساس به نظر می‌رسد تعداد کشته‌های این حادثه بشدت افزایش یابد. به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، پنجشنبه گذشته آواربرداری و تلاش برای یافتن بازماندگان این حادثه از بیم فرو ریختن کل این آپارتمان متوقف شد. «آلن کامینسکی» مدیر امداد و نجات آتش‌نشانی میامی درباره عملیات نجات افراد از زیر آوار گفت: «صداهای واضحی را می‌شنیدیم و هرکجا به دنبال‌شان می‌گشتیم. ساعت‌ها این صداها را می‌شنیدیم و سپس دیگر این صداها قطع شدند». با گذشت یک هفته از فرو ریختن بخشی از این آپارتمان، مرگ 18 نفر از ساکنان آن تأیید شده و ۱۴۵ نفر همچنان مفقود هستند. به نوشته وبگاه شبکه خبری «راشاتودی»، با بیرون کشیده شدن 4 جسد دیگر از زیر آوار این ساختمان، که پنجشنبه گذشته (3 تیر) فرو ریخت، شمار کشته‌شدگان به 18 تن رسید. اگر چه نزدیک به یک هفته است هیچ بازمانده‌ای توسط تیم‌های امدادی در زیر آوار پیدا نشده است اما هنوز اعضای خانواده ۱۴5 ساکن این آپارتمان از وضعیت بستگان خود بی‌اطلاع هستند. 
***
ان‌‌بی‌سی نیوز: ولیعهد مخلوع عربستان شکنجه شده است
شبکه ان‌بی‌سی نیوز گزارش داد دولت بایدن در معرض فشارهای روزافزون برای کمک به ولیعهد سابق و رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی قرار دارد که گفته می‌شود در نجات جان آمریکایی‌های بازداشت‌شده از سوی دولت ریاض در ابتدای دوره دولت دونالد ترامپ نقش داشته است. الجزیره به نقل از این شبکه گزارش داد، ۲ منبع مطلع گفتند بن‌نایف در معرض شکنجه بدنی قرار داشته به طوری که بدون کمک قادر به راه رفتن نیست. طبق گزارش این شبکه، روشن نیست آیا دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در پشت‌پرده مداخله‌ای در این باره کرده یا نه. اما شرایط بازداشت بن‌نایف اخیرا بهبود یافت و اجازه داده شده با خانواده‌اش ملاقات کند. ناپدید شدن بن‌نایف از زمان بازداشتش در ماه مارس گذشته بعد از عزلش از سوی محمد بن‌سلمان پسرعمویش در سال ۲۰۱۷ ادامه داشته است.
***
وزارت خارجه روسیه: طالبان به دنبال تنش با همسایگانش نیست!
سخنگوی وزارت خارجه روسیه معتقد است طبق برآوردهای مسکو، طالبان خواستار ایجاد تنش با کشورهای همسایه نیست. ماریا زاخارووا در یک نشست خبری اعلام کرد که آنچه سبب نگرانی کشورش شده این است که تحرکات طالبان در افغانستان ممکن است وضعیت انسانی در این کشور را وخیم‌تر کند. او گفت: «تنش‌های فزاینده جنگی در ولایت‌های هم‌مرز افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی ممکن است منجر به یک بحران انسانی و افزایش تعداد پناهندگان در منطقه شود که مطمئنا سبب نگرانی ما می‌شود». به گزارش تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از دولت افغانستان و طالبان نیز خواست به سرعت به دشمنی پایان داده و مذاکرات سازنده صلح را آغاز کنند و خواستار اقدام عملی در این باره شد. او تاکید کرد که برآوردهای روسیه نشان می‌دهد سران طالبان هرگز خواستار ایجاد تنش با کشورهای همسایه نیستند. پیش از این نیز «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفته بود بدون در نظر گرفتن اینکه طالبان بخشی از فضای سیاسی افغانستان است، نمی‌توان به راه‌‌حلی برای پایان بحران این کشور دست یافت. با این وجود به دنبال تشدید حملات طالبان، مشاور امنیت ملی دولت افغانستان در حالی به روسیه سفر کرده که محمد اشرف غنی و دولت کابل از سفر تحقیر‌آمیز اخیر خود به آمریکا دستاوردی نداشته‌اند. «حمدالله محب» در حالی پنجشنبه راهی مسکو شد که بتازگی از سفر قزاقستان بازگشته بود. یک هفته جلوتر از این سفر نیز «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در نهمین کنفرانس بین‌المللی امنیت مسکو احتمال داده بود به دنبال خروج نظامیان ناتو از افغانستان جنگ داخلی دیگری در این کشور آغاز شود. او با اشاره به ناکامی آمریکا و ناتو در افغانستان گفته بود آنها طی 20 سال گذشته افغانستان نتوانستند یک ساختار قوی دولتی ایجاد کنند تا ثبات در این کشور تامین شود.

Page Generated in 0/0057 sec