printlogo


کد خبر: 235308تاریخ: 1400/4/12 00:00
هم‌گروهی با کره‌جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان در مرحله سوم انتخابی جام جهانی
ایران در گروه زندگی

حامد واعظی: قرعه‌کشی مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی در قاره آسیا در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار شد و ایران حریفان خود را شناخت. 
قرعه‌کشی دور سوم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره آسیا در مقر AFC و به صورت مجازی (به علت مقررات بهداشتی مربوط به ویروس کرونا) انجام شد و ۱۲ تیم در ۲ گروه ۶ تیمی قرار گرفتند. 
مبنای این قرعه‌کشی بر اساس رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) بود که ایران و ژاپن به عنوان برترین تیم‌های آسیا به عنوان سرگروه انتخاب شدند. 
سید یک: ایران و ژاپن
سید ۲: استرالیا و کره‌جنوبی
سید ۳: عربستان و امارات
سید ۴: عراق و چین
سید ۵: عمان و سوریه
سید ۶: ویتنام و لبنان
بر اساس قرعه‌کشی انجام شده گروه‌های زیر مشخص شدند:
گروه: A
ایران، کره‌جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان
گروه: B
ژاپن، استرالیا، عربستان، چین، عمان و ویتنام
در پایان این مسابقات، ۲ تیم صدرنشین هر گروه به صورت مستقیم راهی جام‌جهانی می‌شوند. همچنین برنده تقابل تیم‌های سوم ۲ گروه، در بازی بین‌قاره‌ای برای کسب پنجمین سهمیه آسیا به میدان خواهد رفت. 
 
* خط و نشان عراقی‌ها و اماراتی‌ها برای ایران و کره‌جنوبی
تیم ملی عراق همانند مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی باز هم در گروه ایران قرار گرفت، البته عراقی‌ها سرکو کاتانچ، سرمربی اسلوونیایی خود را به علت اختلافات مختلف از دست داده‌اند. رحیم محمد، مدیر فنی عراق در پاسخ به این سوال که آیا این کشور می‌تواند نمایش قدرتمند این تیم در مسابقات کاپ آسیا ۲۰۱۹ را در مقدماتی جام‌جهانی هم تکرار کند، گفت: بازیکنان ما نسبت به سال ۲۰۱۹ باتجربه‌‌تر شده‌اند و مدت زیادی در کنار هم بازی کرده‌اند. الان هم زمان خوبی برای آماده‌سازی داریم و مطمئنم نمایش قدرتمندانه‌ای در این مرحله از مقدماتی جام‌جهانی خواهیم داشت. او درباره وضعیت گروهی که تیم عراق در آن قرار دارد، گفت: ما جزو ۳ تیم قدرتمند گروه هستیم و فکر می‌کنم در این گروه دارای شانس خواهیم بود. از گروهی که در آن قرار گرفته‌ایم راضی‌ام و فکر می‌کنم همه چیز را درباره تیم‌های گروه‌مان می‌دانیم. 
امارات دیگر تیم حاضر در گروه ایران است که سودای حضور در جام‌جهانی را در سر دارد و امیدوار است با برت فن مارویک، سرمربی هلندی که در سال ۲۰۱۰ نایب قهرمان جهان شد، به این مهم دست یابد. در همین ارتباط کمک‌مربی امارات در ابتدا درباره درخشش علی مبخوت که در دور دوم مسابقات انتخابی ۱۱ گل به ثمر رساند و ستاره امارات بود، گفت: علی ۳۰ ساله است و در بهترین دوران فوتبالش است. او یک رهبر است که به تیم و سایر بازیکنان کمک می‌کند. برای او گل زدن مهم نیست و به تیم هم کمک می‌کند. 
او درباره احتمال صعود امارات به جام‌جهانی برای دومین بار پس از سال ۱۹۹۰ گفت: ما آماده هستیم. اخیرا 4 بازی انجام دادیم که هر 4 بازی را بردیم. فوتبال را هجومی بازی می‌کنیم که به ما اعتماد به نفس می‌دهد و برای مسابقات پیش رو آماده‌ایم. مربی امارات درباره شرایط گروه تیمش گفت: اینکه در این گروه بسیار قدرتمند بخواهی اول یا دوم شوی چالش سختی است. کار سختی داریم اما از رقبا ترسی نداریم و شانس صعود به جام‌جهانی را داریم. 
 
* واکنش سرمربی کره‌جنوبی به هم‌گروهی با ایران
سرمربی پرتغالی کره‌جنوبی بعد از برگزاری قرعه‌کشی جام‌جهانی و هم‌گروهی با ایران گفت قصد مقایسه کره با رقبا را ندارد. 
تیم ملی کره‌جنوبی برای چهارمین بار متوالی با تیم ‌ملی ایران در انتخابی جام‌جهانی هم‌گروه شد. سرمربی پرتغالی این تیم که از سال ۲۰۱۹ هدایت کره‌جنوبی را بر عهده دارد، یک بار هم با تیم‌ ملی ایران با هدایت ویلموتس رو‌به‌رو شده که این دیدار دوستانه با تساوی یک - یک در سئول خاتمه یافت. کره‌جنوبی بعد از ۹ دوره صعود متوالی به جام جهانی، برای دهمین صعود خود تلاش می‌کند. 
پائولو بنتو بعد از برگزاری قرعه‌کشی جام‌جهانی اظهار کرد: قصد مقایسه کره با رقبای‌مان را ندارم، بلکه مهم‌ترین چیز این است که به این فکر کنیم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و اینکه چگونه پیشرفت کنیم. 
او با اشاره به قدرت تیمش یادآور شد: بازیکنان ما توانایی فنی و شرایط خوبی دارند و از لحاظ تاکتیکی هم می‌فهمند از آنها چه چیزی می‌خواهم، بنابراین مانند همیشه بهترین تلاش‌مان را خواهیم داشت و کار درستی نیست که بازیکنان‌مان‌ را با بازیکنان سایر تیم‌ها مقایسه کنم. 
سرمربی پرتغالی کره‌جنوبی در پاسخ به این سوال که این دوره جام‌جهانی می‌تواند دهمین حضور متوالی کره در جام‌جهانی باشد که یک رکورد در آسیا محسوب می‌شود؛ آیا این موضوع فشاری را از سوی هواداران به او وارد نمی‌کند؟ گفت: همیشه و در هر شرایطی فشار روی مربی وجود دارد. با احترام به حریفان‌مان در گروه، باید در میدانی دیگر مسابقه دهیم و از کارمان لذت ببریم. البته گروه‌مان با اینکه تقریبا متعادل است اما باید به این فکر کنیم که گروه سختی داریم و باید بهترین تلاش خود را انجام دهیم تا به هدف‌مان که رسیدن به جام‌جهانی است، دست یابیم. 
او در پاسخ به این سوال که آیا از گروه‌تان راضی هستید؟ گفت: این سوال خوبی نمی‌تواند باشد. به هر حال قرعه، قرعه است و باید حریفان‌مان را آنالیز کنیم. از برخی از آنها اطلاعاتی داریم. بازیکنان ما مقابل لبنان بازی کرده‌اند و با ایران هم بازی دوستانه داشته‌ایم اما حالا کار ما این است که حریفان را آنالیز کنیم و بهترین عملکردمان را داشته باشیم. در 2 دوره قبل کره برای صعود به جام‌جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ مشکلاتی داشته است که این را می‌دانیم و از تجربه آن استفاده خواهیم کرد. 
***
    دیدارهای سختی در دور نهایی داریم     
سرمربی تیم ‌ملی فوتبال ایران گفت: خوشحالم روی نیمکت این تیم هستم و می‌خواهیم به خودمان نگاه کنیم نه رقیبانی که داریم. دراگان اسکوچیچ پس از پایان قرعه‌کشی دور نهایی انتخابی جام‌جهانی قطر گفت: در ابتدا باید بگویم مربیگری در ایران باعث افتخارم است. بخوبی می‌دانیم بازی‌های سختی در مرحله نهایی داریم و باید در تمام بازی‌ها به پیروزی برسیم،. قطعا برای این رویارویی انگیزه‌های زیادی داریم. سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران که با شبکه تلویزیونی AFC گفت‌وگوی اینترنتی داشت، در پاسخ به سوال مجری درباره چگونگی کسب ۷ پیروزی متوالی با بازیکنان ایرانی تاکید کرد: بله! ما در ۷ بازی برنده شدیم و این نشان می‌دهد تیم در فرم قابل قبولی است. از لحاظ روحی و روانی در سطح بالایی قرار داریم و آماده‌ایم در ادامه رقابت‌ها از بازی‌ها لذت ببریم. سرمربی تیم‌ ملی ایران درباره دیدگاه خود برای بازی در گروه A با تیم‌های ملی کره‌جنوبی، امارات، عراق، لبنان و سوریه خاطرنشان کرد: ما به تیم خودمان و شرایطی که داریم نگاه می‌کنیم و به بقیه تیم‌ها کار نداریم. تجربه بازی مقابل عراق و سوریه را داریم و برای ما فرقی نمی‌کرد با چه تیمی هم‌گروه شویم و بازی خودمان را انجام می‌دهیم. 

***

آشنایی با رقیبان ایران در انتخابی جام‌جهانی

از رقیب همیشگی تا حضور ۴ تیم عربی

تیم ملی ایران برای چهارمین بار متوالی با کره‌جنوبی در انتخابی جام‌جهانی هم‌گروه شد و در کنار این تیم باید با ۴ تیم عربی حاضر در غرب آسیا دیدار کند. تیم ملی ایران در مرحله انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره آسیا با تیم‌های کره‌جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان هم‌گروه شد و در سوی دیگر، تیم‌های ژاپن، استرالیا، عربستان، چین، عمان و ویتنام قرار گرفتند. در ادامه با رقبای تیم‌ ملی در این مسابقات آشنا می‌شویم. 
 
* کره‌جنوبی
کره‌جنوبی رکورد ۹ بار صعود متوالی به جام‌جهانی را داراست و پرافتخارترین تیم آسیایی در این مسابقات به شمار می‌رود. آنها با داشتن بازیکنان لژیونر سرشناسی مانند سون هیونگ مین، ستاره تاتنهام، از قدرت‌های آسیا به شمار می‌روند و برای ۲ رقمی کردن صعودهای متوالی خود به میدان می‌روند. کره‌ با قرار گرفتن در رتبه چهارم جام‌جهانی ۲۰۰۲، پرافتخارترین تیم آسیا در این مسابقات است. ایران و کره برای چهارمین‌بار متوالی در انتخابی جام‌جهانی هم‌گروه می‌شوند. سال ۲۰۱۰ ایران موفق به صعود از گروهش نشد اما در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بالاتر از این تیم قرار گرفت و در سال‌های اخیر بارها موفق به شکست این تیم شده است. اگر چه از زمان سرمربیگری بنتو (مربی پرتغالی) در کره‌جنوبی، ایران و کره یک بار با هم رو‌به‌رو شده‌اند که حاصل آن تساوی یک- یک بوده است که در دوران سرمربیگری ویلموتس رقم خورد. 
 
* عراق
تیم ملی عراق با وجود موفقیت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ هرگز در سال‌های گذشته عملکرد درخور توجهی در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی نداشته و حتی به یک‌ قدمی رسیدن به این مسابقات هم نزدیک نشده است. یکی از دلایل اصلی این ناکامی، به بازی‌های خارج از خانه این کشور هم مربوط می‌شود که معمولا از داشتن هواداران خود به علت میزبانی در کشور سوم محروم هستند. با این حال، آنها صاحب یکی از تیم‌های خوب در غرب آسیا هستند و دست‌کمی از رقیبان خود ندارند. انتظار می‌رود با توجه به داشتن بازیکنان بااستعداد، این تیم همانند ادوار گذشته به رقیبی پردردسر برای ایران تبدیل شود. 
ایران و عراق در مرحله قبل این مسابقات هم‌گروه بودند و به اندازه کافی درباره این تیم گفته شده و همه شناخت کاملی از عراق دارند؛ تیمی که مقابل ایران انگیزهای دوچندان دارد و امیدوار است به جام‌جهانی صعود کند. در حال حاضر عراقی‌ها به علت اختلافات موجود، سرمربی ندارند و باید تا شروع مسابقات، فرد جدیدی را به جای کاتانچ انتخاب کنند. اخیرا تماس‌هایی با کی‌روش برقرار کرده‌اند اما نتیجه مذاکرات مثبت نبود. 
 
* امارات
با وجود سرمایه‌گذاری‌های بسیار، امارات هنوز نتوانسته به اهداف خود در آسیا دست یابد. این کشور که به جذب فوتبالیست‌ها و مربیان خارجی سرشناس معروف است، در این سال‌ها همواره پشت سر قدرت‌های بزرگ آسیا قرار گرفته است ولی همچنان امیدوار است در این دوره خاطره سال‌های دور مبنی بر حضور در جام‌جهانی را زنده کند و برای دومین بار به این مسابقات راه یابد. 
سال‌ها از آخرین بازی رسمی و دوستانه ایران و امارات می‌گذرد. این دو تیم آخرین بار در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ به مصاف هم رفتند که ایران با تک‌گل قوچان‌نژاد برنده شد. 
 
* سوریه
تیم ملی سوریه با وجود مشکلات مختلف از جمله بحران داخلی و نبود امنیت در این کشور، ۴ سال قبل تا چند قدمی کسب سهمیه جام‌جهانی هم پیش رفت که در پلی‌آف با اختلاف اندک مغلوب استرالیا شد. آنها در این دوره هم عملکرد خوبی از خود به جا گذاشتند ولی به علت مشکلات مالی، سرمربی خود را از دست داده‌اند و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار آنهاست. 
ایران و سوریه بعد از انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ دو بار در بازی‌های دوستانه به مصاف هم رفتند که حاصل آن برتری ۵ بر صفر و ۳ بر صفر ایران در تهران بود. 
 
* لبنان
لبنان به عنوان ضعیف‌ترین تیم این مرحله، امیدوار است نتایج درخور توجهی کسب کند. آنها نسبت به چند سال گذشته افت کرده‌اند اما وضعیت‌شان بد هم نیست. اگر ازبکستان در مرحله قبل از عربستان نباخته بود، الان لبنان هم در این مرحله حضور نداشت. با این وجود، لبنان هم مانند سایر تیم‌های نه‌چندان قدرتمند این مرحله، به دنبال ارائه بازی‌های آبرومندانه است. 

Page Generated in 0/0059 sec