printlogo


کد خبر: 235314تاریخ: 1400/4/12 00:00
چرا آمریکا در وین به دنبال توافق حداقلی و برجام بدون تضمین است؟
برجام در تنگنای بایدن!

دولت فعلی آمریکا با گذشت زمان و در حالی که زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات وین برای احیای برجام نامشخص است، بیشتر از گذشته از بازگشت موثر به توافق هسته‌ای دور می‌شود. کاخ سفید نشانه‌های آشکاری از تمایل برای حصول یک «برجام بدون تضمین» از خود بروز می‌دهد. 
اقدامات تحریک‌آمیز دولت بایدن همزمان با پیچیدگی مذاکرات هسته‌ای حاکی از پیچیده ‌شدن شرایط است و سرنوشت مذاکرات مبهم به نظر می‌رسد، چرا که دولت آمریکا دست به اقدامات تحریک‌آمیز در حوزه‌های مختلف ‌زده است. در این باره «جیسون برودسکی» کارشناس آمریکایی مسائل غرب آسیا به این اقدامات اشاره کرده و در توئیتی نوشته است: «بایدن در حال ارسال پیامی واضح به ایران در میانه مذاکرات هسته‌ای است: توقیف وبسایت پرس‌تی‌وی و دیگر وبسایت‌ها، مواضع مقابله‌جویانه‌تر آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا آماده خروج از مذاکرات وین است، عملیات ادعایی اسرائیل در کارخانه تولید سانتریفیوژ و حملات به مواضع نیروهای مقاومت در عراق و سوریه». 
همچنین با روی کار آمدن دولت جدید اسرائیل، دولت بایدن برای هماهنگی بیشتر با صهیونیست‌ها در مذاکرات وقفه انداخته است. روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست در گزارشی نوشت کاخ سفید در صدد است توافق هسته‌ای در فرآیندی احیا شود که نظر رژیم صهیونیستی نیز در آن تأمین شده باشد. به همین دلیل احیای توافق را برای گفت‌وگو با تل‌آویو به تأخیر انداخته است. لاپید، وزیر خارجه این رژیم با بلینکن همتای آمریکایی خود دیدار و در این باره گفت‌وگو کرد. نفتالی ‌بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز نمایندگانی را به واشنگتن اعزام کرد تا درباره اینکه کدام‌یک از تحریم‌ها برقرار باشند، با دولتمردان آمریکا گفت‌وگو کنند. دولت بایدن قصد دارد این توافق را به هر صورت احیا کند ولی طرفین درباره اینکه کدامین تحریم‌ها رفع شود و چگونه به یکدیگر اطمینان پیدا کنند، اختلاف‌ نظر دارند. 
همچنین پالس‌های منفی آمریکایی‌ها نیز طی هفته گذشته افزایش یافته، پس از رد درخواست تضمین تهران برای جلوگیری از خروج مجدد دولت آمریکا و وضع دوباره تحریم‌ها در صورت بازگشت به توافق از سوی مقامات دولت بایدن، «رابرت مالی» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگویی خواسته‌های ایران را بیش از حد دانسته و گفته است: «آنچه آنها از ما می‌خواهند - آنطور که به ما گفته‌اند - این است که همه تحریم‌هایی را که دولت ترامپ از سال 2018 اعمال یا بازاعمال کرده است باید برداشته شوند. درخواست زیادی است و ما گفته‌ایم آماده‌ایم آن تحریم‌هایی که فکر می‌کنیم برداشتن آنها برای بازگشت به توافق نیاز هست برداریم اما همه تحریم‌هایی را که دولت ترامپ اعمال کرد، برنخواهیم داشت».
مالی همچنین به‌ گونه‌ای وانمود می‌کند شرایط کنونی همانند سال 2016 است و اضافه می‌کند: «نوار را به عقب برگردانید و به جایی بازگردید که سال 2016 در آنجا بودیم: با محدودیتی بر سطح غنی‌سازی، با محدودیتی بر نوع سانتریفیوژهایی که غنی‌سازی می‌کنند، با محدودیت بر مقدار اورانیوم غنی‌شده‌ای که می‌توانند داشته باشند و با حضور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظران هسته‌ای و توانایی نظارت بر هر آنچه آنها انجام می‌دهند؛ که هم‌اکنون [این اقدامات] انجام نمی‌شود».«تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در واکنش به تاکید ایران بر اینکه آمریکا باید تضمین کند توافق هسته‌ای را ترک نمی‌کند، مدعی شد هر توافقی که به معاهده تبدیل نشود، دوام نخواهد آورد و دولت بعدی آمریکا آن را پاره خواهد کرد. کروز در این باره در توئیتی نوشت: این فقط یک راه دارد که بایدن توافق هسته‌ای ایران را به عنوان معاهده (به کنگره) ارائه کند که این کار را نخواهد کرد، زیرا آنها می‌دانند مخالفت حداکثری دوحزبی وجود دارد. وی افزود: هر توافقی که معاهده نباشد دوام نخواهد آورد و دولت بعدی در روز اول (روی کار آمدن) آن را پاره خواهد کرد. 
دولت جو بایدن یکی از «پرحاشیه‌ترین» دولت‌های یک قرن اخیر ایالات متحده است؛ دولتی که با زلزله ششم ژانویه و تسخیر کنگره توسط مخالفانش، شروع به فعالیت کرد و به قدری مخالف جدی و متعصب در میان سیاستمداران و نهادهای تصمیم‌گیر این کشور دارد که در تمام راهبردهای خود- چه در داخل و چه در خارج- باید «دست به عصا» حرکت کند. درباره‌ برجام این اوضاع حتی پیچیده‌تر است، چرا که جو بایدن هم توافق با ایران را می‌خواهد تا بتواند خیال حامیانش را از این ماجرا راحت کند و هم به دلیل مخالفان جدی جمهوری‌خواه و دموکراتی که دارد، نمی‌تواند با دست باز و خیال راحت وارد میدان مذاکره شود. 
بر همین اساس علت تاکید ویژه‌ آمریکایی‌ها بر ادامه‌ گفت‌وگوها درباره توافق گسترده‌تر و طولانی‌تر، راضی کردن جناح جمهوری‌خواه در کنگره برای عدم وتوی هر گونه توافق احتمالی در این زمینه است. جو بایدن در روزهای گذشته تلاش بسیاری را برای همراه کردن جمهوری‌خواهان کنگره بر سر لایحه بزرگ زیرساخت‌ها انجام داده است و حتی انتقادها از سوی دموکرات‌های کنگره، تصویب این لایحه را با دشواری مواجه کرده است. بنابراین زمانی که بایدن حتی حمایت یکپارچه دموکرات‌ها را با خود ندارد، تلاش می‌کند به سمت یک توافق حداقلی با ایران حرکت کند. از طرف دیگر تغییر مؤلفه‌های پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، از جمله شتاب توسعه هسته‌ای ایران در میزان غنی‌سازی و سانتریفیوژهای جدید و همچنین محدودیت‌های بازرسی آژانس در کنار پیروزی متحدان ایران در منطقه، دولت ضعیف بایدن را در اضطرار و بن‌بست قرار داده است که شانس آن برای توافق حداقلی و بدون تضمین را کاهش می‌دهد.
***
راهبرد دولت نفتالی بنت درباره ایران و برجام چیست؟
روی کار آمدن دولت ائتلافی جدید در سرزمین‌های اشغالی به نخست‌وزیری «نفتالی بنت» به 12 سال سلطه بلامنازع «بنیامین نتانیاهو» پایان داد و مبارزات نافرجام و ناکام او با ایران، از نشان دادن کاردستی‌های(!) هسته‌ای ایران در سازمان ملل گرفته تا تقابل مخفیانه و تهدیدات نظامی و حتی تهدید تلویحی به حمله اتمی در محل تاسیسات دیمونا را به بایگانی تاریخ سپرد. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره کارنامه سیاست خارجی بنیامین نتانیاهو، به بررسی عملکرد وی درباره ایران پرداخت و گزارش داد: نتانیاهو در تعامل با پرونده هسته‌ای ایران در دوره باراک اوباما، شکست بدی خورد اما به آن افتخار می‌کرد. به گزارش این شبکه «نتانیاهو در واقع در اهداف و برنامه‌هایش شکست خورد اما به مردم اسرائیل گفت پیروز شده است، در موضوع توافق هسته‌ای ایران شکست خورد و همچنین به ‌رغم فشار به دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای، نتوانست مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود». شبکه ۱۳ اسرائیل تأکید کرد: «بنابراین در تمام این موارد، نتانیاهو که مدام خود را پیروز معرفی می‌کرد، شکست بزرگی متحمل شد».
آخرین تقلای «بی‌بی» برای جلوگیری از سقوط خود، تشدید تنش از طریق طولانی کردن «جنگ در سایه» با ایران بود که از عملیات‌های خرابکاری در ایران آغاز شد، به جنگ مخفی کشتی‌ها در دریاها کشیده شد و دست آخر در نبرد شمشیر قدس و در انتفاضه 12 روزه در سرزمین‌های اشغالی با موشک‌باران تمام سرزمین‌های اشغالی توسط جهاد اسلامی و حماس- که برای نخستین‌بار رخ می‌داد- با شکست مفتضحانه نتانیاهو پایان یافت. 
با کنار رفتن نتانیاهو و روی کار آمدن ائتلاف بنت-لاپید، اگرچه از تغییر سیاست‌های تهاجمی تل‌آویو علیه ایران صحبت می‌شود اما به نظر می‌رسد سیاست صهیونیست‌ها در قبال ایران تغییر چندانی نسبت به دوره نتانیاهو نکند و کابینه جدید هم برای خارج شدن از سایه سنگین نتانیاهو به فعالیت‌های خرابکارانه خود در ایران جهت تقابل با برنامه هسته‌ای و در ساختار دکترین امنیتی این رژیم درباره مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران ادامه دهد. 
نتانیاهو در کنست اسرائیل و روز رای به کابینه ائتلافی بنت با متهم کردن آنها به مماشات با تهران گفت: نخست‌وزیر اسرائیل باید بتواند در مواردی که حیات اسرائیل را به خطر می‌اندازد به رئیس‌جمهور آمریکا نه بگوید. اکنون چه کسی این کار را انجام خواهد داد؟ نخست‌وزیر لاپید. مگر نه اینکه بیشتر اعضای کابینه جدید از توافق هسته‌ای حمایت کرده‌اند. در ایران هم متوجه این مسأله هستند. جای تعجب نیست آنها امروز جشن برپا داشته‌اند. نتانیاهو ادامه داد: ایران امروز را جشن می‌گیرد، چرا که آنها می‌دانند بدون تلاش‌های ما، آنها توانسته بودند مدت‌ها قبل به بمب هسته‌ای دست پیدا کنند. آنها می‌دانند اسرائیل امروز حکومتی ضعیف است که آنچه را جامعه بین‌المللی به او دیکته خواهد کرد با قوت به مرحله اجرا در خواهد آورد. البته آنهایی که در ایران جشن گرفته‌اند، بدانند ما بزودی باز خواهیم گشت. 
در پاسخ به این اظهارات نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعای نتانیاهو را مبنی بر اینکه کابینه جدید تل‌آویو به سیاست «عدم غافلگیری» با دولت آمریکا درباره ایران متعهد شده، تکذیب کرد. بنت شامگاه چهارشنبه طی اظهاراتی در قدس اشغالی مدعی شد: «اسرائیل برای تأمین امنیتش، خود را محدود نمی‌کند. اسرائیل از خود دفاع خواهد کرد و ما با هر تهدید قریب‌الوقوعی مقابله می‌کنیم». این سخن بنت به معنای تایید ادامه عملیات خرابکارانه در ایران با مجوز واشنگتن است. 
گفتنی است «الی کوهن» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی پس از ترور شهید فخری‌زاده به‌ طور ضمنی تهدید کرد ترورهای بیشتری علیه دانشمندان هسته‌ای ایران رخ خواهد داد. رسانه‌های صهیونیستی در آن مقطع گزارش دادند کوهن در این باره گفته است: «فخری‌زاده را ‌شناسایی کردیم و او را تعقیب می‌کردیم. می‌دانستیم آنچه انجام می‌دهد اقدامی در قالب یک طرح است که خاورمیانه و تمام جهان را به خطر می‌اندازد». او همچنین در بخشی از اظهاراتش مدعی شد: «فکر می‌کنم دانشمندان هسته‌ای ایران خواب آرامی ندارند. آنها می‌دانند آنچه این هفته رخ داد، می‌تواند برای هر یک از آنها نیز رخ دهد». الی کوهن همچنین ادعا کرد: «برای ما روشن است که ایران با تمام قدرت تلاش خواهد کرد قدرت هسته‌ای به دست آورد و اسرائیل ابدا این اجازه را نخواهد داد». یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و نفر دوم کابینه که نتانیاهو او را به امتیاز دادن به آمریکا درباره ایران متهم کرده بود نیز به این ادعاها واکنش نشان داد: «ما حق اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران در هر زمان و مکانی را برای خود محفوظ می‌داریم».
نخست‌وزیر فعلی صهیونیست‌ها ۲ سال پیش زمانی که عکسی از او وقتی وزیر جنگ این رژیم بود منتشر شد، برای ایرانی‌ها شناخته شده‌‌تر شد. «باراک راوید» روزنامه‌نگار اسرائیلی با انتشار عکسی در توئیتر خود نوشت: کتابی که نفتالی بنت در دست داشت، جلد اول کتاب «اسلام و انقلاب» اثر [امام] خمینی بود. وی این کتاب را از هنگام پیاده شدن از هواپیمایش در پایگاه نظامی به همراه داشت و به نظر می‌رسد در طول پرواز مشغول مطالعه آن بوده است».
 
* بنت و دکترین اختاپوس
بنت درباره مواجهه با ایران «دکترین اختاپوس» را ارائه داده است. بنت در این زمینه در گفت‌وگو با تایمز اسرائیل می‌گوید: «عقیده‌ من این است که بتدریج باید ایران را بیشتر و بیشتر در مقابل اقداماتش وادار به پاسخگویی کرد. باید راکتی را که از جنوب لبنان به حیفا پرتاب می‌شود، به جای راکت حزب‌الله، راکت ایران شناسایی کرد». او می‌افزاید: «ما با دست‌نشانده‌ها جنگیدیم. منظورم این است که بانی اینها همه، محرک اصلی- یا اگر اجازه‌ بفرمایید، سر اختاپوس- رژیم بنیادگرای ایران است و ما بتدریج توجه خود را به آن سمت معطوف خواهیم کرد و آنها را وادار به پاسخگویی خواهیم کرد». بنت اشاره کرد که اگر قلدری پیدا شده که قاصدان خود را برای حمله پیش می‌اندازد «این قلدر تا ابد مصون نخواهد ماند».
او در توضیح می‌گوید: «گاه، هنگامی که به شماری از وقایع منفرد نگاه می‌کنید و سرنخ‌ها را به هم وصل می‌کنید، تصویر کامل‌تری را مشاهده می‌کنید و تصویر کامل‌تر این است که ما سال‌ها خون دادیم و با سرپنجه‌های اختاپوس جنگیدیم در حالی ‌که سر اختاپوس [ایران]، مصون نشسته بود».
بنت ۲ سال قبل همچنین درباره برجام تأکید کرده بود: «اسرائیل مخالفتی با قرارداد بین‌المللی که با ایران بسته می‌شود ندارد اما قرارداد کنونی- که برجام نامیده می‌شود- دارای نقایص جدی است که باید رفع شود». وی با بیان اینکه «ما نمی‌گوییم این قرارداد حتما لغو شود، بلکه باید مواردی به آن افزوده شود»، اضافه کرد: وضع تحریم‌های فلج‌کننده ایالات متحده کافی است که ایران به مذاکره‌ دوباره بر سر قرارداد رضایت بدهد. 
گفتنی است اخیرا «اکسیوس» به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش کرد تل‌آویو قصد دارد در رویکرد دولت بایدن در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند. در این گزارش آمده به ‌رغم آنکه نفتالی بنت و کابینه وی نیز با توافق هسته‌ای ایران مخالفند اما تلاش می‌کنند با ایالات متحده درباره این موضوع تعامل کنند. طبق این گزارش، یکی از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی به اکسیوس گفت: «بنت و لاپید با دولت بایدن درباره توافق هسته‌ای موافق نیستند اما دولت جدید می‌خواهد تلاش کند و بر نتایج [مذاکرات وین] تأثیر بگذارد و به طور خصوصی با دولت بایدن درباره جزئیات گفت‌وگو کند». در هفته‌های اخیر، مقام‌های رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات «وین» درباره احیای برجام که ششمین دور آن، بتازگی به پایان رسیده است، به واشنگتن سفر کرده‌اند. رویترز نوشت کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که باید علیه ایران حفظ شود، گروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند. 
 
***
نبرد پنهان  ایران  و اسرائیل در  امارات
«یائیر لاپید» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در سفری بی‌سابقه وارد امارات شد و سفارتخانه رژیم صهیونیستی در ابوظبی و سرکنسولگری این رژیم در دوبی را افتتاح کرد. امارات همچون بحرین، سال گذشته با اصرارهای فراوان رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ توافقنامه‌ سازش با رژیم صهیونیستی موسوم به توافق‌ «آبراهام» را امضا و رسما با تل‌آویو روابط دیپلماتیک برقرار کرد و پس از آن چندین توافق همکاری با اسرائیل امضا کرد. 
توافق آبراهام در کنار «معامله قرن» از جمله رخدادهایی بود که در چارچوب سیاست‌های منطقه‌ای دولت ترامپ برای حفظ «مزیت کیفی نظامی» اسرائیل در غرب آسیا گنجانده می‌شد؛ اتفاقی که خبر از شکل‌گیری ترتیبات و نظم جدیدی در منطقه می‌دهد و به نظر می‌رسد از این پس ابوظبی به محلی برای تقابل مخفی ایران و رژیم صهیونیستی تبدیل شود. 
امارات با توجه به موقعیت استراتژیکی که در خلیج‌فارس دارد، یکی از اهداف راهبردی تل‌آویو جهت حضور نظامی رسمی در منطقه خلیج‌فارس و تغییر نظم امنیتی این منطقه و ایجاد چالش برای ایران است، زیرا تنها چیزی که برای اسرائیل مهم است دستیابی به جای پای نظامی و اقتصادی در مناطق نزدیک ایران است. بر این اساس، وزیر خارجه اسرائیل در امارات عربی متحده در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در حال همکاری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درباره مساله ایران است، تنها به این جمله بسنده کرد که در حالی که در امارات به سر می‌برد، قصد ندارد میزبانان خود را دستپاچه کند اما تل‌آویو درباره برنامه هسته‌ای ایران نگران است. 
به گزارش خبرگزاری رویترز، لاپید با تأکید بر اینکه با مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده‌ است، گفت: «آنچه ما باید انجام دهیم این است که اطمینان حاصل کنیم چیزی که درباره ایران خواهیم داشت، توافق خوبی است».
همزمان با سفر لاپید به امارات «جیکوب فریدمن» پسر سفیر سابق آمریکا در اسرائیل درباره سفر وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی به امارات، در صفحه توئیتر خود نوشت در جریان این سفر ایستگاه موساد در دوبی به صورت رسمی افتتاح خواهد شد. 
فریدمن مدعی شد دفتر موساد در دوبی به عنوان چهارراه خاورمیانه تأسیس خواهد شد. این امر موساد را قادر می‌کند فرصتی عالی برای استفاده از شرایط فعلی دوبی به عنوان پایگاهی برای انجام عملیات اطلاعاتی و جاسوسی به دست آورد. وی اضافه کرده این به معنای کنترل کامل موساد بر مناطق اسلامی و عربی و مسلمانانی است که برای تجارت، گردشگری و... به دوبی می‌روند. سپتامبر ۲۰۲۰ در روزهای ابتدایی توافق ابوظبی با تل‌آویو، مقامات وقت آمریکا و اسرائیل صریحا بیان کردند هدف از این توافقات مقابله با ایران است. «مارک اسپر» وزیر دفاع وقت آمریکا هدف از توافقات صلح خاورمیانه موسوم به «آبراهام» را ایجاد ساختار امنیتی مقابل ایران اعلام کرد. این مقام ارشد نظامی آمریکا طی سخنانی در «شورای آتلانتیک» در واشنگتن، طبق گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، چاپ سرزمین‌های اشغالی گفت: بسیاری از کشورهای منطقه متوجه‌اند که بزرگ‌ترین نگرانی آنها و ما، ایران و رفتارهای ناهنجار آن در منطقه در 4 دهه گذشته است که از آفریقا تا سراسر خاورمیانه و افغانستان را دربر ‌می‌گیرد. این مقام نظامی آمریکا همچنین ایران را تهدید مشترک خواند و گفت: چشم‌انداز توافقات ایجاد نوعی ساختار امنیتی است که در آن، کشورهای منطقه در کنار رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از درگیری با ایران همکاری کنند. 
همچنین رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) هم در اظهاراتی قابل توجه اعتراف کرد امیرنشین‌های خلیج‌فارس را به چشم حیاط خلوت در برابر ایران نگاه می‌کند. یوسی کوهن در این زمینه اظهار داشت: برقراری مناسبات دوستی با امیرنشین‌ها یک مزیت راهبردی بزرگ دارد و ارزش دفاعی آن، بسیار است. کوهن افزود: برای امور تدافعی اسرائیل در برابر ایران، امیرنشین‌های جنوب خلیج‌فارس، حیاط خلوت اسرائیل محسوب می‌شوند. رئیس موساد اضافه کرد: در برابر محور شرارت که رژیم ایران برپا کرده است، اکنون اسرائیل می‌تواند یک محور ضدشرارت برپا کند. 
مقامات ارشد ایرانی نیز با هشدار و اتمام حجت با ابوظبی تلاش کردند امارات عربی متحده را از عواقب توافق با صهیونیست‌ها آگاه کنند، از همین رو سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در آن برهه در این رابطه اظهار داشت: قطعا رویکرد ملت ایران به امارات از اساس تغییر خواهد کرد و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هر چند اندک شود، ما آن را از چشم کشور امارات عربی متحده می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد. مقامات بلندپایه نظامی کشور سعی کردند امارات عربی متحده و بحرین را از عواقب در اختیار قرار دادن خاک خود جهت فعالیت‌های خرابکارانه ضدایران آگاه کنند. سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع هم در گفت‌وگو با شبکه الجزیره با تاکید بر مخاطرات جدی عادی‌سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی گفت: «این اقدام، تهدیدی مستقیم برای امنیت منطقه خلیج‌فارس است؛ هر تهدیدی که از جانب اسرائیل از منطقه خلیج‌فارس متوجه ما شود، با واکنش مستقیم و روشن روبه‌رو خواهد شد».
با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا و برنامه‌های این دولت در جهت وعده خروج نظامیان آمریکایی از جنگ‌های بی‌پایان، آمریکا 11 سپتامبر (۲۰ شهریور امسال) از افغانستان خارج می‌شود و همین امر موجبات نگرانی مضاعف اسرائیل را از برهم خوردن توازن نظامی در منطقه به نفع ایران، به دنبال داشته است. در این رابطه «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی در سفر به آمریکا و در دیدار اخیرش با جو بایدن درباره خروج این کشور از منطقه هشدار داد. رئیس‌ رژیم صهیونیستی، دوشنبه‌شب گذشته با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و درباره مسائل مختلفی بویژه پرونده ایران با او گفت‌و‌گو کرد. روزنامه «هاآرتص» در این باره گزارش داد رئیس‌ رژیم صهیونیستی در جریان دیدار با بایدن اطلاعاتی درباره تماس‌های ایران با برخی کشورهای عربی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. یک منبع سیاسی به هاآرتص خبر داد ریولین به بایدن هشدار داده اگر آمریکا از منطقه خارج شود، این گام باعث خواهد شد برخی کشورهای عربی به ایران نزدیک شوند. در بخش دیگری از این گزارش همچنین اشاره شده است رئیس‌ رژیم صهیونیستی از بایدن خواسته است به ارتش این رژیم تسلیحات نظامی بدهد. 
پس از گفت‌و‌گوهای بایدن و ریولین در کاخ سفید، رئیس ‌‌رژیم صهیونیستی به خبرنگاران گفته از اظهارات بایدن درباره ایران «کاملا رضایت» داشته و او بر لزوم «همکاری اسرائیل و واشنگتن» تأکید کرده است. 

Page Generated in 0/0064 sec