printlogo


کد خبر: 235316تاریخ: 1400/4/12 00:00
جلوی فاجعه انسانی در جنوب کشور را بگیرید
سونامی کرونا در سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان‌و‌بلوچستان: ۱۰ شهر استان بیمارستان ندارد، ما با کمترین امکانات در حال مقابله با کرونا هستیم

گروه اجتماعی: کرونا یک بار دیگر در حال اجرای نمایش وحشت است؛ نمایشی که با عادی‌انگاری‌های صورت‌گرفته در سایه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجال روی صحنه رفتن یافته است. این روزها وضعیت کرونا در کشور به سمت هشدار حرکت می‌کند و بر اساس آمار، درگیرترین استان با این بیماری «سیستان‌و‌بلوچستان» است. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته از سوی کارشناسان، درگیر شدن دیگر نقاط کشور با وضعیت دشوار کرونایی با توجه به چرخش گونه دلتای این ویروس در کشور دور از تصور نیست، همچنان که موج پنجم کرونا به تهران رسیده و رنگ قرمز برای آن در نقشه کرونایی کشور در نظر گرفته شده است. 
در دستور کار قرار گرفتن محدودیت‌ها و اجرای دستورالعمل‌هایی که پیش از این در شرایط بحرانی کرونا در کشور مدنظر قرار می‌گرفت، ضروری است، چرا که در حال حاضر 92 شهر کشور در وضعیت قرمز، 183 شهر در وضعیت نارنجی و 173 شهر در وضعیت زرد قرار دارند و در صورت عدم اتخاذ تصمیم سریع در این زمینه باید شاهد افزایش آمار شهرهای قرمز در کشور باشیم. 
شاید بخشی از عدم رعایت صحیح پروتکل‌های بهداشتی به عدم اطلاع‌رسانی صحیح در زمینه واکسیناسیون عمومی مربوط شود، چرا که همزمان با افزایش میزان واکسیناسیون در کشور، میزان رعایت مسائل بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا روندی کاهشی به خود گرفته. این در حالی است که بر اساس نظر کارشناسان، واکسیناسیون به منزله حفاظت 100 درصدی نیست و همچنان حفاظت فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی، خودداری از تجمعات، زدن ماسک و شستن دست‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. 
 
* فاجعه کرونا در سیستان‌و‌بلوچستان
شیوع ویروس کرونا در سیستان‌و‌بلوچستان از مرز هشدار عبور کرده و این احتمال وجود دارد در صورت عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، گونه دلتای این بیماری به سرعت به دیگر استان‌ها سرایت کند. 
در همین زمینه معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه آمار کرونا در سیستان‌وبلوچستان رکورد زد، گفت: برای نخستین‌بار در چند روز اخیر میزان موارد سرپایی و بستری کرونا در استان سیستان‌وبلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفت. 
ایرج حریرچی افزود: واکسیناسیون تنها راه موجود برای رسیدن به ایمنی جمعی و بازگشت به زندگی است و با اتکا به واکسن داخلی، در آینده نزدیک واکسیناسیون وسیع در کشور انجام خواهد شد. 
همچنین مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان معتقد است اگر رسیدگی فوری به شرایط بیماری «کووید-19» در سیستان‌و‌بلوچستان انجام نشود، سونامی مرگ از این استان سراغ کل ایران می‌آید. وی درباره شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا از نوع هندی در استان سیستان‌وبلوچستان، گفت: وزیر بهداشت و کارشناسان باید در استان حضور پیدا کنند و سیستان‌و‌بلوچستان را مثل تهران بدانند. تک‌تک این افراد برادران و خواهران شما هستند و امروز نیاز به رسیدگی فوری دارند، در غیر این صورت، سونامی مرگ از سیستان‌و‌بلوچستان سراغ کل ایران می‌آید. دادستان زاهدان با بیان اینکه اوضاع این استان بحرانی است، ادامه داد: «همه پزشکان حاضر در بیمارستان‌ها تأکید می‌کنند اگر جلوی شیوع بیشتر ویروس گرفته نشود، فاجعه انسانی رخ خواهد داد. این شرایط بحرانی در حالی رقم می‌خورد که بسیاری از مردم اصلا اعتقادی به دکتر ندارند و به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند یا در روستاها بیمار می‌شوند و فوت می‌کنند و جزو آمار نمی‌آیند. به ‌نظر می‌رسد آمار کنونی کرونا در سیستان‌وبلوچستان را باید چند برابر کنیم». 
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان نیز همچنین تاکید می‌کند که از ۳ هفته گذشته تاکنون، شیوع بیماری در استان سیستان‌و‌بلوچستان، همچون مناطق جنوب و جنوب شرق کشور، به شکل انفجاری افزایش یافته و بنا بر اعلام این مقام مسؤول، از 8 تا 9 تیرماه، 18 مبتلای «کووید-19» در این استان فوت کرده‌اند و 1174 مبتلای جدید در استان شناسایی شده‌اند و در حالی که 620 بیمار تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند، تعداد کل موارد فوت کرونا در استان‌های شرقی کشور به 1595 نفر افزایش یافته است. 
 
* نبود بیمارستان در ۱۰ شهر سیستان‌وبلوچستان
در حالی که وضعیت کرونا در استان سیستان‌و‌بلوچستان رو به وخامت گذاشته است، خبرهایی در زمینه نبود بیمارستان در برخی شهرهای این استان به گوش می‌رسد. در همین زمینه استاندار سیستان‌وبلوچستان اظهار کرد: در مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان‌و‌بلوچستان با کمترین امکانات در حال مقابله با موج جدید شیوع ویروس کرونا هستیم. 
احمدعلی موهبتی بیان کرد: هم‌اینک ۱۰ شهرستان سیستان‌و‌بلوچستان بیمارستان ندارد و بعضا نیاز است فرد برای درمان و رسیدن به بیمارستان بیش ‌از ۱۰۰ کیلومتر را طی کند که همین امر موجب شده بیماران به علت بعد مسافت در شرایط بدحال به بیمارستان مراجعه می‌کنند. 
وی گفت: تعداد تخت‌های بیمارستانی سیستان‌وبلوچستان در سال‌های اخیر افزایش یافته اما متناسب با نیاز‌ها نیست و از نظر اعتباری، امکانات و تجهیزات شرایط استاندارد را نداریم. حتما اشکالاتی هم وجود دارد اما امروز در شرایط بحران زمان طرح بحث نیست و همه باید برای عبور از بحران دست به دست هم دهند. 
استاندار سیستان‌وبلوچستان افزود: در یک شهرستان ۵۵ هزار نفری ۲ پزشک عمومی وجود دارد؛ مراکز بهداشت و درمانی داریم که خودرو ندارند و بین ۲ خانه بهداشت ما در استان یکهزار و ۲۵۰ کیلومتر فاصله بوده، در عین حال بسیاری از پست‌های حوزه بهداشت و درمان استان خالی است. 
وی تصریح کرد: در جنوب سیستان‌وبلوچستان از جاسک تا راسک با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تنها یک بیمارستان با حداقل امکانات داریم که اگر بخواهیم وارد آمار و ارقام شویم به لحاظ تخت بیمارستان ۳ ‌دهم درصد هم نمی‌شود. 
 
* گفتیم مرزها را ببندید، کسی گوش نکرد
در شرایطی که از چند ماه پیش کرونا در هندوستان با جهشی چشمگیر تلفات بالایی بر جا گذاشته، کارشناسان بر این نکته تاکید کردند که باید مبادی ورودی و خروجی کشور کنترل می‌شد تا زمینه برای ورود این سویه جدید به کشور کنترل می‌شد یا به تعویق می‌افتاد اما آنطور که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت سوء‌مدیریت عامل اصلی به وجود آمدن وضع بحرانی در استان سیستان‌وبلوچستان است و روزانه 18 الی 19 نفر در این استان بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند. 
شهریاری بیان داشت: با توجه به اینکه ما مرز ۱۲۰۰ کیلومتری با کشور افغانستان و پاکستان داریم و افغانستان هم با هندوستان همسایه است، خطر ورود دلتا ویروس به شرق کشور و از آنجا هم به کل کشور وجود داشت. به همین خاطر من در نامه‌ای به رئیس‌جمهور هشدار دادم و خواستار بسته شدن مرزها شدم. رئیس‌جمهور ما را به وزیر بهداشت و وزیر کشور ارجاع دادند اما متاسفانه وزارت کشور نتوانست محدودیت‌های جدی در سیستان‌وبلوچستان ایجاد کند و همین موضوع باعث شد دلتاویروس وارد سیستان‌وبلوچستان شود. همه اینها به خاطر سوء‌مدیریت است، شاید فکر نمی‌کردند که این اتفاق بیفتد.
وی گفت: سرایت این ویروس۱۳ برابر بیشتر از سایر ویروس‌هاست و به همین دلیل برای نخستین‌بار آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر در این استان بالا رفته است؛ همه تخت‌ها پر شده است و نگرانیم که در ۲ هفته آتی که تعداد بیماران بیشتر خواهد شد اگر نتوانیم تخت، دستگاه ونتیلاتور و اکسیژن به اندازه کافی تهیه کنیم، جان بیشتری از مردم به خطر بیفتد. 
 
* تأمین ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا از شهریور
با توجه به آغاز موج جدید کرونا در کشور، کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که تنها راه قطعی مبارزه با کرونا واکسیناسیون عمومی است و تا زمانی که بالغ بر 70 درصد جمعیت واکسینه نشوند نمی‌توان توقع آن را داشت که این بیماری را کنترل کرد. بر همین اساس سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه از شهریورماه، ماهانه حدود ۱۰ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا تحویل وزارت بهداشت می‌شود، گفت: کل جمعیت گروه هدف واکسیناسیون کرونا ۶۰ میلیون نفر است. 
علیرضا رئیسی با بیان اینکه از ۲ هفته دیگر، برکت به صورت هفتگی یک میلیون دوز واکسن به وزارت بهداشت تحویل می‌دهد، اظهار کرد: انتظار می‌رود در تیرماه ۳ میلیون دوز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت شود و از مرداد‌ماه بیش از ۷ میلیون دوز در ماه از واکسن «کوو ایران برکت» به دست ما خواهد رسید. 
رئیسی تصریح کرد: از شهریورماه تا پایان سال می‌توانیم تنها با واکسن‌های ایرانی کرونا، تمام گروه‌های هدف را علیه کرونا واکسینه کنیم؛ با توجه به تولید داخلی واکسن کرونا، مردم نگران واکسن نباشند. 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه وظیفه دولت این است که واکسن رایگان به مردم تزریق شود که این کار در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر واکسن کرونا به کادر درمان، اکثر افراد بالای ۷۰ سال، بیماران دیالیزی، NO پیوندی و جانبازان بالای ۵۰ درصد تزریق شده است و تا یک ماه آینده واکسن کرونا را به افراد بالای ۶۰ سال تزریق می‌کنیم. 
 
* 127 جان‌باخته در 24 ساعت
براساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، بیماری کووید -19 از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه، جان ۱۲۷ بیمار دیگر را گرفت تا مجموع جان‌باختگان کرونا در کشور به ۸۴ هزار و ۵۱۶ نفر برسد. 
تاکنون ۴ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۲۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۵۴۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۵۷۳ دوز رسیده است. طی 24 ساعت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۳۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که هزار و ۵۶۱ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۳ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۶۹۶ نفر رسید. همچنین   ۳ هزار و ۱۹۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
 

Page Generated in 0/0064 sec