printlogo


کد خبر: 235319تاریخ: 1400/4/12 00:00
فرمانده نیروی انتظامی فرسودگی ناوگان اتوبوسی کشور را تأیید کرد
ناوگان مرگ

طی ۲ هفته گذشته ناوگان اتوبوسرانی کشور به دلیل فرسودگی و نقص فنی اتوبوس‌های موجود در این شبکه و با تصادف‌های مرگبار اخیر که منجر به مرگ ۲ خبرنگار و 5 سرباز معلم شد، در رأس اخبار قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان نسبت به فرسودگی این شبکه ابراز نگرانی کرده‌اند به طوری که در آخرین اظهارنظرها فرمانده نیروی انتظامی نیز فرسودگی ناوگان اتوبوسی کشور را تایید کرد. 
سردار حسین اشتری گفت: زمانی که حادثه برای اتوبوس خبرنگاران و سربازان رخ داد دستور ویژه به رئیس پلیس راهور ناجا داده شد تا این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد. 
اشتری ادامه داد: آنچه مشخص است اینکه ناوگان اتوبوسی بویژه اتوبوس‌های بین‌شهری ما یک ناوگان فرسوده است و شاید بیش از ۱۰ سال باشد اتوبوس جدیدی وارد این ناوگان نشده است و باید اینها مورد توجه قرار گیرد. 
فرمانده ناجا با بیان اینکه باید از نظر زیرساخت اقدامات فنی خوبی صورت بگیرد، افزود: همه دستگاه‌ها اعم از وزارتخانه‌های مربوط و دستگاه‌های دارای مسؤولیت در این زمینه باید بیشتر همت کرده و خودشان را مسؤول کنند. روزانه اتوبوس‌هایی هستند که حتی مسافر هم دارند اما به دلیل نکات ایمنی، همکاران ما مانع از حرکت آنها در پایانه و پلیس راه می‌شوند. ما عقب‌افتادگی در این باره داریم و امیدواریم همه تلاش کنند تا بتوانیم این تصادفات را به صفر برسانیم و کاهش دهیم. 
فرمانده ناجا در حالی بر فرسوده بودن ناوگان اتوبوسی کشور تاکید دارد که ۲ سال پیش، سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده وقت پلیس راه کشور نسبت به بکارگیری اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده به عنوان سرویس ادارات، کارخانجات و مدارس هشدار داده و گفته بود: «ناوگان فرسوده اتوبوس و مینی‌بوس یکی از دلایل تصادفات بویژه در ۳۰ کیلومتری شهرهاست. متأسفانه خیلی از خودروهایی که تحت عنوان سرویس شرکت‌ها بویژه در بخش خصوصی و حتی مدارس استفاده می‌شود، جزو ناوگانی است که در گذشته در جاده تردد داشته اما بعدا به دلیل قانون، تنها امکان تردد در جاده را از دست دادند و به همین دلیل برای ادامه فعالیت مجبورند در مسیرهای کوتاه تردد کنند. نظارت کمتری بر این خودروها وجود دارد و متأسفانه اکثر این خودروها در سن فرسودگی هستند و عمدتا نیز بخش خصوصی آنها را به کار گرفته است که همین موارد می‌تواند ریسک وقوع حوادث رانندگی در این خودروها را افزایش دهد».
آنچه سردار حمیدی 2 سال پیش به آن اشاره کرده و نسبت به آن هشدار داده بود، مشابه مورد اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست است؛ اتوبوسی فرسوده که به عنوان سرویس کارخانه سیمان و برای مسیرهای کوتاه از آن استفاده شده و این بار بدون صورت وضعیت در اختیار ماموریت رسانه‌ای سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفته بود.

Page Generated in 0/0055 sec