printlogo


کد خبر: 235323تاریخ: 1400/4/12 00:00
اخبار

امارات نشست اوپک پلاس را بدون نتیجه گذاشت
متوقف شدن روند امضای قرارداد اوپک پلاس در آخرین لحظه توسط امارات، باعث بروز اختلاف نظر شدید در این ائتلاف شد، به طوری که اجلاس این گروه به تعویق افتاده و شک و تردیدهایی درباره بسته شدن این قرارداد به وجود آمده است. این کشور اعلام کرده بود تا زمانی که مبنای کاهش تولید آن تنظیم شود و سهمیه تولید آن افزایش یابد، این قرارداد را معلق نگه می‌دارد. اختلاف بین امارات و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس در نهایت بدین معناست که این ائتلاف هیچ افزایش تولیدی نخواهد داشت. بدون بسته شدن قرارداد، مفاد قرارداد قبلی اجرایی خواهد شد، یعنی سطح تولید تا آوریل 2022 بدون تغییر خواهد ماند. بدین ترتیب بازار نفت بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته و احتمال بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت وجود دارد. به گفته تحلیلگران، درخواست تنظیم سهمیه تولید، 700 هزار بشکه در روز به تولید امارات اضافه می‌کند و سایر اعضای اوپک پلاس هم احتمالا تقاضای مشابهی خواهند داشت. کاهش تولید امارات از 2018 محاسبه می‌شود که حداکثر ظرفیت تولید آن را روزانه 2/3 میلیون بشکه در روز در نظر می‌گیرد. این رقم با توسعه پروژه‌های نفتی در امارات افزایش یافته و این کشور خواستار تغییر مبنای آن تا 6/3 میلیون بشکه در روز شده است. امارات عقیده دارد این تغییر الزامی است، چون طبق قرارداد فعلی، کاهش تولید این کشور بیشتر از سایر اعضاست و این بی‌عدالتی در صورت تمدید قرارداد تا پایان 2022 ادامه خواهد داشت. در صورت موافقت با این درخواست امارات، ظرفیت جدید تولید این کشور صدها هزار بشکه نفت به بازار اضافه می‌کند و در عین حال امارات همچنان متعهد به قرارداد کاهش تولید باقی می‌ماند. بالا بردن مبنای تولید برای امارات اهمیت ویژه‌ای دارد و تا زمان محقق شدن این تغییر، قرارداد اوپک پلاس را متوقف نگه می‌دارد. از طرف دیگر عربستان به همین اندازه بر تمدید قرارداد تا پایان 2022 تاکید دارد و آن را برای ثبات بازار در سال آینده میلادی لازم می‌داند. 
***
کاهش وابستگی 5/2 میلیارد دلاری صنعت خودرو به خارج
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: با تلاش خودروسازان و قطعه‌سازان، وابستگی ۴ میلیارد دلاری صنعت خودروسازی‌ امروز به 5/1 میلیارد دلار کاهش یافته و عمق داخلی‌سازی‌ها افزایش یافته است. محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به تلاش خودروسازان برای افزایش کیفیت تولیدات تصریح‌کرد: امسال افزایش تولید نسبت به سال گذشته محقق خواهد شد و خودروسازان، تنوع در تولید و ارائه محصولات جدید را در برنامه دارند. نجفی‌منش افزود: صنعت خودرو هم می‌تواند با داشتن امکانات اولیه در تولید به خودکفایی برسد، همچنان که در صنایع لوازم خانگی خوب عمل کرده‌ایم و باید فرهنگ وادادگی و خودباختگی را فراموش کنیم و به این باور برسیم که از تولیدات داخلی استفاده کنیم. وی ضمن انتقاد از دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری و مدیریت در این صنعت گفت: ما ۲ خواسته مهم از دولت داریم؛ اول اینکه مدیریت این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند و دوم اینکه در قیمت‌گذاری دخالت نکند و اجازه دهد کارخانجات تولیدی و خودروسازان قیمت واقعی را مشخص کنند تا در بازار هم در کیفیت و کمیت رقابت سالم داشته باشند. نجفی‌منش با اشاره به مشکلات قطعه‌سازان افزود: با توجه به تحریم‌ها قبلا برای خرید هر وسیله وارداتی خارج از کشور اول پولش واریز می‌شد و بعد از چند ماه جنس درخواست شده به دست‌شان می‌رسید اما در داخل اول جنس تولید شده را دریافت می‌کنند و سپس بعد از چند ماه پولش را می‌دهند. رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در پایان با تاکید بر فرهنگ عادت به مصرف تولیدات داخلی خاطرنشان کرد: باید فضای نقد را برای مردم باز کنیم و اگر ایرادی هم در تولید دیدند کمک کنند تا رفع شود و از این فرهنگی که بدون زحمت و بسادگی پول به دست آوریم خارج شویم و به نقد سازنده رو آوریم. 
***
اختصاص 210 میلیارد تومان برای سلامت و درمان
مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد در روزهای اخیر 2100 میلیارد ریال از منابع نقدی این سازمان برای بخش سلامت و درمان به اورژانس و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی اختصاص یافت. امید حاجتی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به پرداخت منابع هدفمندی یارانه‌ها برای بخش سلامت و درمان اظهار داشت: در روزهای اخیر 1000 میلیارد ریال به حوزه بهداشت و درمان کشور از محل منابع نقدی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت شد. مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره جزئیات این پرداخت‌ها افزود: با در نظرگرفتن اهمیت ویژه سلامت هموطنان عزیز و به منظور تکمیل طرح بیمارستان سوانح سوختگی و سرطان مرکز درمانی کوثر شهرستان سمنان، 500 میلیارد ریال به دانشگاه علوم‌پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی سمنان و مبلغ 500 میلیارد ریال دیگر برای تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری از بخش اورژانس مرکز قلب تهران بزرگ به مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق تهران از محل منابع مالی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت شده است. وی همچنین از واریز منابع برای سازمان اورژانس کشور و دانشگاه علوم‌پزشکی استان اصفهان خبر داد و اعلام کرد:‌ به منظور ارتقای کیفیت مراقبت در خدمات اورژانس کشور و تسریع در خدمات مرتبط این سازمان مبلغ 1000 میلیارد ریال به سازمان اورژانس کشور بابت تعمیر، به‌روزرسانی و تجهیز آمبولانس‌های این سازمان و همچنین مبلغ 100 میلیارد ریال برای مقابله با بیماری سالک و آلوده شدن 7 شهرستان استان اصفهان به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر و کنترل بیماری به دانشگاه علوم‌پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اصفهان تخصیص یافت. 

Page Generated in 0/0058 sec