printlogo


کد خبر: 235324تاریخ: 1400/4/12 00:00
با رفع انحصارصدور مجوز داروخانه‌ها، بازار سیاه خرید و فروش میلیاردی این مجوز از بین خواهد رفت
پایان انحصار داروخانه‌دارها؟

گروه اقتصادی:‌ از اصلی‌ترین موانع تولید در کشور، مصائب دریافت مجوزهای مختلف برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان است. این مشکل در زمینه‌های مختلف وجود دارد اما گاهی اوقات خود را از طریق اتحادیه‌ها و تشکل‌های غیردولتی نشان می‌دهد. 
به گزارش «وطن‌امروز» یکی از کسب‌وکارهایی که به واسطه نظام مجوزدهی غلط در انحصار قرار گرفته، مجوز تاسیس داروخانه است. هزاران داروساز تحصیلکرده، خواهان تاسیس داروخانه هستند اما با مقاومت صنف داروخانه‌داران (انجمن داروسازان) و اعمال رویه‌های انحصاری مانند حدنصاب جمعیتی و فاصله از داروخانه دایر، راه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار سخت شده است. 
در همین رابطه انجمن داروسازان و وزارت بهداشت نیمه دوم سال 1396 از تصمیمات شورای رقابت در این باره، در هیات عمومی دیوان عدالت اداری طرح شکایت کردند و دیوان عدالت اداری با صدور دستور موقت، شورای رقابت را از ادامه رسیدگی به این موضوعات تا صدور رأی نهایی از جانب هیات عمومی دیوان عدالت اداری منع کرد. 
هیات عمومی دیوان عدالت اداری بهمن‌ماه 1397 ضمن تأیید تصمیم‌های شورای رقابت، رای به ابطال ماده 15 آیین‌نامه تأسیس و اداره داروخانه‌ها داد و شهریورماه 1398 نیز جدول مربوط به حد نصاب جمعیتی مندرج در ماده 4 آیین‌‌نامه مذکور را ابطال کرد. متعاقب آن، شورای رقابت با توجه به صلاحیت ذاتی و برطرف شدن دستور موقت دیوان عدالت اداری به تبع صدور رأی از جانب هیات عمومی دیوان، رسیدگی به شکایات واصله درباره مجوز تأسیس و جابه‌جایی داروخانه را در دستور کار خود قرار داد. همچنین هیات مقررات‌زدایی در سی‌و‌سومین نشست خود مورخ دی‌ماه سال 98، وزارت بهداشت را ملزم به اصلاح رویه مجوزدهی تاسیس داروخانه کرده است. 
وزارت بهداشت پس از یک سال و نیم از این الزام و ادامه دادن رویه غیرقانونی قبل، بالاخره ۸ خرداد 1400 آیین‌نامه جدید تاسیس، ارائه خدمات و اداره داروخانه‌ها را تصویب و منتشر کرد که با موج شادی در داروسازان جوان و دانشجویان داروسازی و واکنش منفی داروخانه‌داران فعلی مواجه شد. به عنوان مثال انجمن صنفی داروسازان ایران با صدور نامه‌ای به وزیر بهداشت نسبت به این آیین‌نامه شدیدا مخالفت و درخواست توقف سریع اجرای آن را مطرح کرد. 
این آیین‌نامه با تغییراتی بسیار مثبت و رو به جلو به رفع انحصار از مجوز تاسیس داروخانه‌ها می‌پردازد. با اجرای آن، علاوه بر رفع انحصار از ورود داروسازان جدید به کسب‌وکار داروخانه، موجب افزایش دسترسی مردم به خدمات دارویی با افزایش داروخانه‌ها، اشتغال فارغ‌التحصیلان جوان و افزایش خدمات باکیفیت به علت ایجاد رقابت و کاهش انحصار و از بین رفتن بازار سیاه خرید و فروش مجوز تاسیس داروخانه خواهد شد. 
در همین راستا با غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره رفع انحصار از مجوز تاسیس داروخانه‌ها و مزیت‌های آن برای مردم و فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی به گفت‌وگو نشستیم. 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با اشاره به آیین‌نامه جدید مجوزدهی برای تاسیس داروخانه گفت: انحصار در مساله مجوزدهی به داروخانه‌ها، شرایط ناسالمی را در کشور ایجاد کرده بود که عده‌ای اجازه فعالیت به دیگران نمی‌دادند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی نیز سالیان سال در نوبت بودند و امتیازشان با توجه به قانون قبلی، به حد نصاب لازم جهت تاسیس داروخانه نمی‌رسید. این رفتارها سبب ایجاد بازار سیاه در زمینه خرید و فروش مجوز می‌شد ولی آیین‌نامه جدید که مجوزدهی را تسهیل کرده، این موارد را به طور کلی رفع کرده است که موجب خوشحالی بسیاری از داروسازان و فارغ‌التحصیلان این رشته شده است. 
مرحبا افزود: متاسفانه دسترسی به برخی داروخانه‌ها بویژه داروخانه‌های شبانه‌روزی، به علت تعداد محدود آنها، برای بسیاری سخت است. برای مثال در شهر حوزه انتخابیه ما، شهر آستارا، تنها یک داروخانه شبانه‌روزی وجود دارد و فاصله این داروخانه تا تنها بیمارستان شهر، 4 کیلومتر است. در قانون قبلی به ازای هر 70 هزار نفر جمعیت، یک داروخانه شبانه‌روزی تاسیس می‌شد. در آستارا که دارای جمعیت 90 هزار نفر است، بعضی اوقات به واسطه حضور گردشگران، جمعیت به 500 هزار نفر هم می‌رسد که وجود فقط یک داروخانه شبانه‌روزی نمی‌تواند راهگشا باشد. دلیل عدم افزایش داروخانه‌ها هم همین حد نصاب جمعیتی بود. 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم برداشته شدن حد نصاب جمعیتی در موضوع تاسیس داروخانه‌ها گفت: در این باره پیگیری‌های زیادی انجام شد و در نهایت توانستیم با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، یک داروخانه شبانه‌روزی دیگر در مجاورت بیمارستان آستارا تاسیس کنیم. اگر این آیین‌نامه جدید قبلا تصویب شده بود و اجازه تاسیس داروخانه به داروسازان داده می‌شد، دیگر نیازی به رفت‌وآمدهای فراوان برای ایجاد یک داروخانه وجود نداشت. با اجرای آیین‌نامه جدید تاسیس داروخانه، تعداد داروخانه‌ها افزایش پیدا می‌کند که نتیجه آن افزایش و بهبود دسترسی مردم به خدمات داروخانه‌ای است و همچنین کیفیت خدمات‌دهی به مردم نیز با ایجاد رقابت سالم بین داروخانه‌ها افزایش خواهد یافت. 
وی افزود: متاسفانه شنیده می‌شود می‌خواهند تغییراتی در آیین‌نامه ایجاد کنند؛ قانون جدید اگر انحصار را بشکند و دسترسی مردم به داروخانه‌ها و رفاه آنها را افزایش دهد، مورد تایید است. افزایش داروخانه‌ها بر اساس این قانون می‌تواند رقابت‌پذیری ایجاد کند، البته رقابت‌پذیری در این باره شمشیری دولبه است و داروخانه‌ها نباید به بهانه رقابت، دست به هرکاری بزنند. 
مرحبا در پایان با بیان اینکه «خط قرمز ما رفاه مردم در این زمینه است»، بیان داشت: بحث دسترسی آسان مردم به داروخانه‌ها بسیار مهم است و باید رفاه مردم خط قرمز ما باشد. اگر کسی بیماری دارد، نباید از این داروخانه به آن داروخانه برود برای اینکه فقط یک داروی معمولی را تهیه کند. این شایسته مردم ما نیست که چند کیلومتر از این سوی شهر به آن سوی شهر بروند برای اینکه یک نخ بخیه تهیه کنند که حتی ممکن است آن داروخانه همان نخ بخیه را هم نداشته باشد.

Page Generated in 0/0054 sec