printlogo


کد خبر: 235330تاریخ: 1400/4/12 00:00
رهبر انقلاب در حکمی حجت‌الاسلام‌و‌‌المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند
قاضی‌ تحول
در حکم رهبر انقلاب بر ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول قضایی در دوره جدید تأکید شده است

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حکمی از سوی رهبر حکیم انقلاب به ریاست قوه قضائیه منصوب شد.به گزارش «وطن امروز»، 2 هفته پس از آنکه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس سابق قوه قضائیه در انتخابات 28خرداد برای ریاست دولت سیزدهم انتخاب شد، معاون اول وی از سوی رهبر انقلاب به عنوان رئیس این قوه منصوب شد. رئیسی روز چهارشنبه در نامه‌ای به رهبر انقلاب با اشاره به اهمیت امور دولت آینده و فرصت زمانی محدود برای تمهید مقدمات استقرار دولت، از ایشان درخواست کرد در صورت صلاحدید اجازه فرمایند در فرصت باقیمانده، در تمهید مقدمات تشکیل دولت جدید متمرکز شده و ایشان درباره ریاست قوه قضائیه، به نحو صلاحدید اتخاذ تصمیم فرمایند. یک روز پس از درخواست رئیس‌جمهور منتخب، روز پنجشنبه مقام معظم رهبری در حکمی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج‌شیخ غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دامت تأییداته
اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست‌جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده‌ ایشان در مدت مسؤولیت قضایی و کارنامه‌ افتخارآمیزی که در پایه‌گذاری اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جنابعالی را که علاوه بر صلاحیت‌های قانونی، برخوردار از تجربه‌ گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ درخشان در امر قضا می‌باشید، بر اساس اصل یکصد‌‌و‌پنجاه‌و‌هفت، به ریاست قوه‌ قضائیه منصوب می‌کنم.
انتظار اینجانب، اولا: اهتمام جدی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضا در قانون اساسی است؛ یعنی گسترش عدالت و احیای حقوق عامه و تأمین آزادی‌های مشروع و نظارت بر حسن اجرای قوانین و پیشگیری از وقوع جرم و نیز مبارزه‌ قاطع با فساد، ثانیا: ادامه‌ رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه، ثالثا: گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی، رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسؤولیت‌ها و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضایی و اداری، خامسا: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان و متقابلا برخورد قاطع با معدود افراد متخلف و سادسا: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکات بسیار است.
توفیقات جنابعالی و همکاران‌تان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم و امیدوارم خدمات شما موجب رضای خدا و خلق گردد. بحوله و قوته.
و‌السلام علیکم و رحمه‌الله
سیدعلی خامنه‌ای 
10 تیر ۱۴۰۰
***
تبریک رئیس ‌جمهور منتخب و رئیس مجلس به رئیس جدید قوه قضائیه
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب در پیامی انتصاب حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی‌اژه‌ای را به سمت ریاست قوه ‌قضائیه تبریک گفت و آمادگی خود و دولت آینده را جهت همکاری و کمک به تحقق مأموریت‌های دستگاه قضا اعلام داشت. در بخشی از پیام وی آمده است: «انتصاب شایسته جنابعالی از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی به سمت ریاست قوه‌ قضائیه جمهوری اسلامی ایران، با توجه به سوابق درخشان علمی، عملی و قضایی و داشتن روحیه انقلابی برای جنابعالی و نظام قضایی ایران اسلامی مبارک و مایه خیر و برکت است. اینجانب ضمن تبریک اعتماد معظم‌له و انتخاب جنابعالی، به آن برادر عزیز، با تأکید بر لزوم تعامل و همکاری بیش از پیش قوای سه‌گانه در جهت پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و خدمت‌رسانی به مردم این مرز و بوم، آمادگی خویش و دولت آینده را جهت همکاری و کمک به تحقق مأموریت‌های قوه‌قضائیه اعلام می‌دارم».
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیام تبریک خود به رئیس جدید قوه ‌قضائیه نوشت: «به یقین با همکاری و هم‌افزایی بین قوای کشور می‌توانیم شاهد تحقق مطالبات رهبری معظم در زمینه گسترش عدالت، احیای حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین، پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه جدی و قاطع با فساد باشیم. ضمن اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت برای همراهی با رویکرد تحولی قوه قضائیه، امیدوارم مردم شایسته ایران شیرینی جهاد تحول در رویکرد حکمرانی نظام جمهوری اسلامی را در این دوره بیشتر بچشند».
همچنین آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی نوشت: «اینجانب ضمن تبریک این انتصاب شایسته و آرزوی دوام توفیقات جنابعالی و همکاران خدوم دستگاه قضایی، امیدوارم تمام تلاش خود را برای پیشبرد هر چه بیشتر اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری که در حکم معظم‌له بر آنها تاکید شده، مبذول دارید تا شاهد استمرار تحول و ارتقای آن قوه جهت خدمت‌رسانی به مردم شریف ایران اسلامی باشیم».
آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیامی به محسنی‌اژه‌ای با تبریک انتصاب وی از سوی رهبر انقلاب نوشت: «رجای واثق دارم جنابعالی که بحمد‌الله دارای سوابق بسیار ارزنده در دستگاه قضایی هستید، با تجربه گران‌بهای سال‌ها خدمت در مناصب قضایی و روحیه جهادی و تلاش‌های پیگیرانه در اصلاح امور و سلامت نفس و به پشتوانه اعتماد مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و همکاری صمیمانه قضات و کارکنان پرتلاش و زحمتکش دستگاه قضایی، در راه خدمت‌رسانی به آحاد مردم و انجام وظایف قانونی بویژه گسترش عدالت در جامعه، بیش از پیش موفق باشید».
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم در پیامی ضمن تبریک انتصاب محسنی‌اژه‌ای نوشت: «بی‌شک تعهد، کارآمدی و توانمندی‌های علمی و فقهی و همچنین سوابق ارزنده و درخشان شما در قوه قضائیه، پشتوانه محکمی برای همت و تلاش در استقرار عدالت و تداوم راهبرد تحولی آن دستگاه در راستای منویات و انتظارات مقام معظم رهبری خواهد بود». همچنین سرلشکر حسین سلامی و امیر موسوی، فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در پیام‌های جداگانه‌ای به محسنی‌اژه‌ای تبریک گفتند. در بخشی از پیام سرلشکر سلامی آمده است: «امیدوارم سوابق مدیریتی و ظرفیت‌های ارزشمند علمی و عملی جنابعالی و سرمایه مقتدر و متعهد انسانی و تخصصی موجود در قوه قضائیه، نقطه عطفی پیش‌برنده برای رویکرد تحول‌محور جاری در گام دوم انقلاب قرار گیرد و به فضل الهی، تحقق بیش از پیش انتظارات و تدابیر حکیمانه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی در تحول و پویایی این نهاد با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تعاملات مردمی و خدمات قضایی و نیز اهتمام مضاعف به راهبردهای اصولی نظام و مأموریت‌های اساسی دستگاه قضا در پیشبرد اهداف والای جمهوری ‌اسلامی ایران در استقرار عدالت و مبارزه قاطع با فساد در جامعه را تسهیل و سرعت بخشد». در بخشی از پیام امیر موسوی نیز با اشاره به خدمات ارزنده محسنی‌اژه‌ای آمده است: «ان‌شاءالله در پرتو تجارب گران‌بها و روحیه انقلابی آن برادر عزیز، شاهد ادامه رویکرد موفق تحول در قوه‌ قضائیه و اهتمام ویژه حضرتعالی به منویات روشنگرانه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی باشیم».
مهرداد بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات نیز در پیامی با اشاره به سوابق قضایی و تجربیات نظارتی و روحیه انقلابی و مردمی رئیس جدید دستگاه قضا، نوشت: «جوان‌سازی، اجتماعی‌سازی و مردمی‌سازی قوه ‌قضائیه متناسب با شرایط گام دوم انقلاب، خنثی ‌کردن نقشه‌های دشمنان با قاطعیت در مبارزه با مفاسد داخلی و دیپلماسی فعالانه بین‌المللی و هم‌افزایی حداکثری با سایر دستگاه‌های نظارتی در پیشگیری از فساد و برخورد با ریشه‌های رانت مانند واگذاری‌های غیرقانونی و زیان‌ده، می‌تواند دلسوزان را به تحقق عدالت امیدوارتر نماید. بدون ‌شک، دیوان محاسبات همچون گذشته در تحقق مبارزه بی‌امان با فساد در کنار قوه قضائیه خواهد بود».
 
* نگاهی به سوابق قضایی و مدیریتی اژه‌ای
رئیس جدید قوه ‌قضائیه متولد ۱۳۳۵ در روستای اژیه واقع در «بخش جلگه» از توابع اصفهان است؛ این روستا در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تبدیل به شهر شده است. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای از پیش از انقلاب اسلامی از مقلدان حضرت امام خمینی(ره) محسوب می‌شد و در 8 سال دفاع‌مقدس به دفعات در جبهه‌های دفاع از میهن اسلامی نیز حضور داشت. وی در ۱۶ سالگی به تحصیل علوم دینی رو ‌آورد و در حوزه علمیه اصفهان به تحصیل مشغول شد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای بعد از مدتی برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم می‌رود و در مدرسه حقانی که یکی از پایگاه‌های مهم مبارزه با رژیم طاغوت و مورد توجه شهید بهشتی بوده است، به علم‌اندوزی می‌پردازد و در این مسیر با چهره‌های شاخص انقلاب از جمله معمار نظام قضایی انقلاب اسلامی، «شهید قدوسی» آشنا می‌شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، محسنی‌اژه‌ای در اواخر سال ۵۸ به توصیه و دعوت شهید قدوسی به تهران می‌آید و در دادگاه انقلاب اسلامی مشغول به کار می‌شود. وی سال ۶۴ به عنوان نماینده قوه ‌قضائیه در وزارت اطلاعات معرفی شد که جایگاهی مهم و حساس محسوب می‌شود. در روند فعالیت‌های قضایی، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای پرونده‌های سنگین و پیچیده‌ای از صاحب‌منصبان و دانه‌درشت‌ها را پیگیری کرده که از آن جمله می‌توان به پرونده فاضل خداداد، غلامحسین کرباسچی و مهدی هاشمی اشاره کرد. محسنی‌اژه‌ای در دولت نهم به عنوان وزیر اطلاعات انتخاب شد. سمت‌های مختلفی همچون مسؤولیت دادسرای امور اقتصادی تهران، مسؤولیت مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت، دادستان کل ویژه روحانیت، دادستان کل کشور، معاون اول قوه قضائیه، سخنگوی دستگاه قضا و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام در کارنامه رئیس جدید قوه ‌قضائیه دیده می‌شود. 
گفتنی است رئیس جدید قوه‌ قضائیه سال‌ها به عنوان دادستان کل کشور و وزیر اطلاعات که مجتهد بودن لازمه داشتن مسؤولیت در این مناصب است فعالیت داشته است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای از سال ۸۵ عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست.

Page Generated in 0/0061 sec