printlogo


کد خبر: 235347تاریخ: 1400/4/13 00:00
دور دنیا

انفجار در کشتی صهیونیست‌ها
کانال شبکه الجزیره عربی دیروز به نقل از منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی اعلام کرد یک کشتی تجاری اسرائیلی در شمال اقیانوس هند پس از آنکه توسط یک سلاح نامشخص مورد حمله قرار گرفت، دچار آتش‌سوزی شد. به گزارش «وطن‌امروز»، مبدا این کشتی بندر جده و مقصد آن ساحل امارات بود. پیش از آن پایگاه خبری المیادین در خبری فوری به نقل از منابع معتبر اعلام کرد «یک کشتی باری اسرائیلی در شمال اقیانوس هند آتش گرفته است». المیادین در ادامه آورد: منابع موثق فاش کردند یک کشتی تجاری اسرائیلی توسط سلاح ناشناخته‌ای در شمال اقیانوس هند مورد اصابت قرار گرفته اما تاکنون هیچ شخص و گروهی مسؤولیت آن را برعهده نگرفته است. این منابع فاش کردند «کشتی اسرائیلی قبل از حرکت به سمت ساحل امارات، در بندر جده لنگر انداخته بود». این پایگاه خبری به نقل از منابع اسرائیلی یادآور شد که کشتی متعلق به اسرائیل بوده اما خدمه آن اسرائیلی نبودند. برخی اکانت‌های توئیتری اسرائیلی نیز از اصابت موشک به یک کشتی باری متعلق به «ایال عوفر» سرمایه‌دار مطرح صهیونیست و مالک  شرکت کشتیرانی زودیاک خبر دادند.
***
200 شرکت آمریکایی هدف حمله سایبری قرار گرفتند
طبق اعلام یک شرکت آمریکایی امنیت سایبری، نزدیک به ۲۰۰ شرکت آمریکایی مورد حمله «عظیم» باج‌افزاری قرار گرفته‌اند. شرکت «هانترس لبز»
 (Huntress Labs) اعلام کرد این هک، شرکت فناوری «کاسیا» (Kaseya) مستقر در فلوریدا را هدف قرار داد و بعد از طریق شبکه‌هایی که از نرم‌افزارهای این شرکت استفاده می‌کنند، منتشر شد. شرکت هانترس لبز همچنین ادعا کرد که گروه باج‌افزاری «رِویل» (REvil) مرتبط با روسیه مسؤول این حمله است. شرکت کاسیا در بیانیه‌ای که روی وبسایت خود قرار داد، افزود در حال تحقیق درباره یک حمله احتمالی است. آژانس امنیت سایبری و زیرساخت ایالات‌متحده که یک آژانس فدرال است هم در بیانیه‌ای اعلام کرد برای مقابله با این حمله وارد عمل شده است. این حمله عصر جمعه (به وقت محلی) در حالی رخ داد که شرکت‌های آمریکایی در سراسر این کشور در حال تعطیل کردن برای آخر هفته مصادف با روز استقلال بودند. شرکت فناوری کاسیا همچنین اعلام کرد شرکت‌های معدودی تحت تاثیر قرار گرفتند اما شرکت هانترس لبز گفت تاکنون حدود ۲۰۰ شرکت متاثر شده‌اند و این تعداد در حال افزایش است.  
***
امنیت سایبری اولویت روسیه
ولادیمیر پوتین روز شنبه طی دستوری استراتژی جدید امنیت ملی روسیه را تایید کرد که از بخش‌های مختلف تشکیل شده و در پورتال اینترنتی اخبار حقوقی روسیه منتشر شده است. در سند جدید استراتژی امنیت ملی روسیه، حفاظت از مردم روسیه اولویت نخست خوانده شده است. در این سند بر تمایل و تلاش روسیه برای افزایش اعتماد و امنیت و وضعیت قابل پیش‌بینی در عرصه بین‌المللی تاکید شده، همچنین اتخاذ تدابیر متقابل و مناسب برای تامین و پیشگیری از اقدامات خصمانه که تهدیدی برای امنیت و حق حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه است، حائز اهمیت عنوان شده است. در سند جدید استراتژی امنیت ملی روسیه گفته شده است: با توجه به استفاده برخی کشورها از فناوری‌های اطلاعاتی برای مداخله در امور داخلی روسیه و تعداد قابل توجه حملات هکری به منابع اطلاعاتی این کشور، امنیت سایبری به عنوان اولویت جدید راهبردی روسیه شناخته شده است.  
***
رانش زمین در ژاپن ۲ کشته و 20 مفقود بر جا گذاشت
در پی بارندگی شدید و رانش زمین در یکی از شهرهای ژاپن، حداقل ۲ نفر کشته و 20 نفر مفقود شدند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پس از ۲ روز بارندگی شدید در منطقه «شیزوکو» شهر «آتامی» ژاپن، صبح روز شنبه بخشی از این شهر دچار رانش زمین شد که تخریب 10 ساختمان مسکونی را به‌ دنبال داشت. نیروهای امدادی عملیات نجات بازماندگان در این ناحیه را آغاز کرده‌اند و مقامات محلی از ارتش درخواست کمک کرده‌اند. به گفته مقامات محلی ژاپن، منطقه شیزوکو ظرف 48 ساعت گذشته، شاهد 300 میلیمتر بارش باران بوده که از میانگین ماهانه نیز بیشتر است. به گزارش خبرگزاری «کیودو» به نقل از یک شاهد عینی، این رانش زمین «با صدای مهیبی» همراه بود. همچنین گفته می‌شود تاکنون اجساد ۲ قربانی این حادثه در نواحی ساحلی پیدا شده است. 
***
یک چهارم مردم دنیا به آب آشامیدنی دسترسی ندارند
بر اساس جدیدترین گزارش مشترک منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) درحالی که با شیوع بحران کرونا بر ضرورت شستن صحیح دست‌ها تأکید شده است اما از هر 10 نفر، ۳ نفر در سراسر جهان هیچ امکاناتی برای شستن دست‌های خود با آب و صابون ندارند. به گزارش تارنمای رسمی سازمان ملل، پروفسور تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت در این رابطه تصریح کرد: شستن دست‌ها یکی از موثرترین روش‌ها برای جلوگیری از شیوع همه‌گیری «کووید-۱۹» و دیگر بیماری‌های عفونی است اما هنوز میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به خدمات تأمین آب سالم و بهداشتی دسترسی ندارند. بر اساس این گزارش، سال گذشته (۲۰۲۰) یک‌چهارم افراد در جهان به آب آشامیدنی سالم در خانه‌های‌شان دسترسی نداشته و تقریبا نیمی از جمعیت جهان فاقد خدمات بهداشتی بوده‌اند. همچنین در جنوب صحرای آفریقا، فقط ۵۴ درصد ساکنان این منطقه از آب آشامیدنی استفاده می‌کنند، این رقم در مناطق آسیب‌پذیرتر به ۲۵ درصد هم می‌رسد. 

Page Generated in 0/0060 sec