printlogo


کد خبر: 235351تاریخ: 1400/4/13 00:00
خالد بن‌سلمان، معاون وزیر دفاع و برادر ولیعهد عربستان هفته آینده به واشنگتن خواهد رفت
ناز و نیاز آمریکا و سعودی

گروه بین‌الملل: نزدیک به 6 ماه از آغاز ریاست‌جمهوری بایدن گذشته و در این مدت برجسته‌ترین ارتباط دیپلماتیک بین مقامات عربستان و رئیس‌جمهور آمریکا مربوط به تماس تلفنی کوتاه بین پادشاه و رئیس‌جمهور بوده است. این در حالی است که حکام سعودی‌‌ حتی به شرط پرداخت باج در قالب سرمایه‌گذاری در برخی شرکت‌ها و صنایع آمریکایی همه تلاش خود را به کار بسته‌اند که دیداری بین بن‌سلمان و بایدن انجام شود. با این حال، این درخواست تاکنون با چراغ سبز آمریکا روبه‌رو نشده و در تازه‌ترین دور اقدامات دیپلماتیک بین 2 کشور، «خالد بن‌سلمان آل‌سعود»‌ معاون وزیر دفاع عربستان سعودی و برادر کوچک محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان هفته آینده به واشنگتن سفر خواهد کرد. نکته قابل تامل اینکه عدم تمایل بایدن برای دیدار با ولیعهد فعلی عربستان اگر چه در ظاهر معطوف به مسائل حقوق بشری است اما واقعیت پشت‌پرده این است که این مسائل چندین درجه پایین‌تر از اولویت‌های راهبردی آمریکا در منطقه و رابطه با عربستان است. به عبارت دیگر سیاست راهبردی ایالات متحده در قبال این متحد قدیمی چندان قابل تغییر نیست و شاید تنها ملاحظه بایدن نسبت به بن‌سلمان، رابطه نزدیک وی با خانواده ترامپ و جمهوری‌خواهان آمریکاست. با این حساب اگر سعودی‌ها بتوانند از این جهت اطمینان‌خاطر بایدن را جلب کنند، امکان دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا و بن‌سلمان در دوره اول ریاست‌جمهوری بایدن دور از تصور نخواهد بود. روند تحولات جاری نیز نشان داده که بایدن تاکنون در زمینه روابط منطقه‌ای از بن‌سلمان بهره برده اما درباره تحولات داخلی عربستان بن‌سلمان کمافی‌السابق به اعدام‌ها و بازداشت‌ها ادامه می‌دهد. از این رو امید بستن برخی افراد و نهادهای حقوق بشری به شعارهای بایدن در زمان انتخابات مبنی بر تادیب یا مجازات ولیعهد جوان سعودی چندان محلی از اعراب نخواهد داشت. 
 
* برادر ولیعهد سعودی عازم آمریکا می‌شود
به گزارش «وطن‌امروز»، پس از انتشار گزارش‌هایی درباره مخالفت واشنگتن با سفر ولیعهد سعودی به آمریکا، رسانه‌ها گزارش کردند «خالد بن‌سلمان آل‌سعود»‌ برادر ولیعهد و معاون وزیر دفاع عربستان سعودی، هفته آینده‌ عازم واشنگتن خواهد شد. پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» دیروز (شنبه) به نقل از روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» نوشت احتمال می‌رود خالد بن‌سلمان که پیش‌تر نیز به عنوان سفیر عربستان سعودی در آمریکا فعالیت داشته، با مقامات ارشد کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع واشنگتن از جمله «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و گفت‌و‌گو کند. بر اساس این گزارش، چند موضوع در دستور کار سفر برادر کوچک ولیعهد سعودی به آمریکا قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به مسائل امنیتی در عراق و سوریه، میانجیگری برای آتش‌بس در یمن، وضعیت در فلسطین اشغالی و نگرانی ریاض درباره مذاکرات دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با ایران درباره برنامه هسته‌ای اشاره کرد. با این حال، برخی مقامات گفتند احتمال نمی‌رود برادر کوچک ولیعهد سعودی با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دیدار داشته باشد. تا امروز، خالد بن سلمان عالی‌ترین مقام سعودی خواهد بود که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن به آمریکا سفر می‌کند، چرا که محمد بن‌سلمان هنوز نتوانسته موافقت واشنگتن برای سفر به آمریکا را بگیرد. برخی منابع عربی نیز اخیرا گزارش دادند محمد بن‌سلمان‌ در تلاش است با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌و‌گو کند اما دولت آمریکا با این دیدار موافقت نمی‌کند. منابع مذکور در این باره خبر داده بودندشورای وزیران سعودی که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی در رأس آن قرار دارد، خواستار تخصیص بودجه برای فراهم کردن زمینه دیدار جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با پسرش، محمد بن‌‌سلمان شده است. 
 
* باج سلمان برای جلب توجه بایدن
چند روز قبل وبسایت مجهر الجزیره که در برخی مواقع اقدام به انتشار اسناد محرمانه از درون خاندان پادشاهی سعودی می‌کند، در جدیدترین افشاگری خود سندی را منتشر کرد که نشان می‌داد شورای وزیران سعودی که سلمان بن عبدالعزیز در رأس آن قرار دارد، خواستار تخصیص منابع مالی برای فراهم کردن دیدار میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با پسرش، محمد بن‌سلمان شده است. این سند، مصوبه شورای وزیران سعودی در تاریخ ۲۸ شعبان ۱۴۴۲ (۱۹ فروردین ۱۴۰۰) است که در قالب نامه‌ای به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، وزارت خارجه و دبیرخانه شورای وزیران سعودی ابلاغ شده است که در آن پادشاه سعودی با بیان اینکه سفیر ریاض در واشنگتن از عدم موافقت دولت آمریکا برای دیدار محمد بن‌‌سلمان با جو بایدن خبر داده، گفته لازم است اقدامی در این باره پی گرفته شود. طبق مصوبه شورای وزیران سعودی، این هیأت کارشناسی باید از طریق لابی‌گری و فشار به وزارت خارجه آمریکا سفر رسمی محمد بن‌سلمان به واشنگتن در نزدیک‌ترین فرصت را عملی کرده یا امکان سفر جو بایدن به عربستان سعودی را فراهم کند. ۱۷ فوریه نیز «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر گفت‌و‌گوی جو بایدن با محمد بن‌سلمان، گفت که همتای رئیس‌جمهور آمریکا پادشاه سعودی است نه بن‌سلمان و جو بایدن بزودی با پادشاه گفت‌و‌گو خواهد کرد.

Page Generated in 0/0060 sec