نتایج حسابرسی عملکرد ۵۲ پروژه ملی و استانی به همراه گزارش تفریغ بودجه به مجلس ارائه میشود
دیوان محاسبات کشور امسال برای نخستینبار در تاریخ فعالیت این نهاد، ۵۲ گزارش حسابرسی عملکرد از ۵۲ پروژه ملی و استانی را در کنار گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس شورای اسلامی ارائه میکند.
عطاءالله هرندی، دبیر شورای عالی حسابرسی عملکرد دیوان محاسبات کشور با اعلام این خبر جزئیاتی از عملیاتی شدن یکی از مهمترین برنامههای تحول دیوان محاسبات در دوره جدید مدیریت این مجموعه را تشریح کرد.
هرندی در تشریح معنا و جایگاه حسابرسی عملکرد در نظامات کنترل و پایش، این نوع حسابرسی را به معنای حسابرسی اجرای استراتژی دانست که به دنبال سنجش میزان اثرگذاری سیاستها بوده و طی آن ۳ مؤلفه میزان کارایی، عمق اثربخشی و صرفه اقتصادی طرحها مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد.
دبیر شورای عالی حسابرسی عملکرد دیوان محاسبات کشور در ادامه با بیان نحوه شکلگیری شورای عالی حسابرسی عملکرد در دیوان محاسبات، به مرور فعالیتهای این شورا از ابتدای تشکیل پرداخت و افزود: در جلسات ابتدایی این شورا که متشکل از معاونان دیوان محاسبات و همچنین خبرگانی از اندیشکدههای مطرح کشور است، با ریلگذاری مسیر و مدل حسابرسی عملکرد در ساختار دیوان، نقشه راهی برای این منظور طراحی و مأموریت هدایت این پروژه به یک کمیته اجرایی محول شد.
وی مأموریت بعدی این شورا را انتخاب موضوعاتی برای فاز اول حسابرسی عملکرد دانست و تصریح کرد: از کانالهای مختلفی برای انتخاب و اولویتبندی موضوعات استفاده شد. دغدغهها و مطالبات مقام معظم رهبری، انطباق با بیانیه گام دوم، میزان گستردگی موضوع در سطح جامعه و میزان امکانپذیری عملیاتیسازی موضوع، از مهمترین معیارهایی بوده که بر اساس آنها به ۲۰ عنوان پروژه حسابرسی عملکرد ملی و ۳۲ عنوان پروژه حسابرسی عملکرد استانی رسیدیم و در مجموع ۵۲ پروژه حسابرسی عملکرد در فاز ابتدایی اجرای این برنامه در دستور کار دیوان محاسبات قرار گرفت.
بنا بر اعلام دبیر شورای عالی حسابرسی عملکرد دیوان محاسبات کشور، با برنامهریزیهای صورتگرفته خروجی این ۵۲ پروژه حسابرسی عملکرد، شهریورماه سال جاری آماده ارائه خواهد بود و پس از انجام ارزیابیهای نهایی، همزمان با ارائه گزارش تفریغ بودجه در مجلس شورای اسلامی، برای اطلاع عموم مردم نیز منتشر خواهد شد.
هرندی در پایان خاطرنشان کرد: ورود دیوان محاسبات به عرصه حسابرسی عملکرد، با هدف استفاده حداکثری از ظرفیتهای دیوان برای ارائه مشاورههای دقیق و پیشنهادات اصلاحی سودمند به قوای مختلف کشور بویژه دولت بوده و دیوان محاسبات در این مسیر از هر گونه حرکتی که شائبه مچگیری یا غلبه نگاههای جریانی و حزبی در آن باشد جلوگیری خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، در حالی که نظامات کنترل و پایش در دنیا دارای سطوح مختلفی است، تا پیش از این در تمام ادوار فعالیت دیوان محاسبات، حسابرسی عملکرد، نقش بسیار کمرنگی در نظارتهای دیوان محاسبات داشته و کنترلهای صورتگرفته بر بودجههای سالانه اغلب محدود به نظامهای حسابرسی رعایت و حسابرسی مالی بوده است.