printlogo


کد خبر: 235396تاریخ: 1400/4/14 00:00
آخرین اخبار از تحولات داخلی افغانستان
تخلیه کنسولگری‌ها در ولایت بلخ

گروه بین‌الملل: در ادامه تحولات داخلی افغانستان، جنگجویان طالبان شنبه‌شب طی حمله‌ای به پایگاه هوایی بگرام قصد تصرف آن را داشتند که با مقاومت نیروهای ارتش و امنیتی این عملیات به شکست انجامید. در همین حال در ولایات شمالی برخی شهرستان‌ها سقوط کرد اما مقامات دولتی معتقدند حملات طالبان موقت است و آنها توان کنترل مرکز ولایات را ندارند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، همزمان با اعلام خروج نیروهای خارجی از افغانستان، موج جدید ورود نیروهای طالبان به شهر‌های مختلف این کشور شدت گرفته است. طالبان بر اساس برخی آمار تاکنون بیش از ۷۸ فرمانداری در افغانستان را به تصرف درآورده و کشمکش در اکثر ولایت‌های این کشور نیز بشدت در جریان است. مذاکرات بین‌الافغانی به دلیل عدم اعتماد، افزایش خشونت و اختلاف نظر درباره موضوعات مختلف تاکنون پیشرفتی نداشته و به نوعی با بن‌بست مواجه شده است. اما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته است بدون لحاظ کردن بندهای توافقنامه، تمام نظامیان آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج شوند که این موضوع موج جدید حملات طالبان به شهرها را در پی داشته است. در تازه‌ترین دور تحولات، نیروهای طالبان شنبه شب به پایگاه هوایی بگرام حمله کردند که این حمله ناکام ماند. از سوی دیگر، همزمان با سقوط چندین شهرستان در ولایت بلخ به دست طالبان، کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و پاکستان تعطیل شد. 
 
* مقامات افغانستان: حملات طالبان موقت است، گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت
همزمان با موج تصرف شهر‌های افغانستان توسط طالبان، مقامات ارشد این کشور حملات جدید را موقت و نوعی مانور طالبان برای زورآزمایی پس از خروج نیروهای خارجی عنوان می‌کنند. در این راستا، «وحید عمر» مشاور ارشد رئیس‌جمهور افغانستان گفته است موج حملات طالبان در آستانه‌ خروج نیروهای خارجی از افغانستان راه‌اندازی شده است. عمر گفته بزودی تمام مناطق سقوط کرده از وجود طالبان پاکسازی خواهد شد. «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان نیز با اشاره به افزایش اخیر حملات گروه طالبان گفته است ادامه وضعیت کنونی به این گروه مشروعیت سیاسی نمی‌دهد. به گفته وی، جامعه جهانی نباید درباره تحولات اخیر ساکت باشد. اما «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان در این باره گفته است مذاکرات صلح برای یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران چند دهه گذشته به رغم تشدید حملات طالبان تا زمان خروج این گروه از گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت. وی افزود: نباید درهای مذاکرات تا زمان خروج طالبان از گفت‌وگوها بسته شود. عبدالله ادامه داد: ما نمی‌توانیم مذاکرات را به رغم عدم پیشرفت و همچنین تشدید حملات طالبان کنار بگذاریم. 
 
* نقشه مناطق تصرف‌شده توسط طالبان
طی حدود ۲ ماه اخیر دست‌کم ۷۸ شهرستان در ولایت‌های زابل، ارزگان، بلخ، جوزجان، سمنگان، نورستان، پکتیا، غزنی، بادغیس، فراه، غور، هرات، میدان وردک، لغمان، بغلان، سرپل، تخار، قندوز و فاریاب از کنترل دولت خارج شده و به تصرف گروه طالبان درآمده است. در نتیجه‌ سقوط این شهرستان‌ها، تعداد زیادی تجهیزات جنگی  از جمله سلاح‌های سبک و سنگین به‌ دست طالبان افتاده است. علاوه بر این ده‌ها نیروی نظامی نیز کشته و زخمی شده یا به ‌دست طالبان اسیر شده‌اند. بر اساس آمار اخیر نشریه لانگ‌وار ژورنال، طالبان توانسته از زمان اعلام خروج نظامیان خارجی تاکنون ۳۷ شهرستان را در ۳۲ ولایت این کشور تحت کنترل خود درآورد، هر چند نیروهای امنیتی افغانستان طی هفته گذشته ۳ ولایت کلیدی را از وجود طالبان پاکسازی کردند. به گفته این رسانه، پیش از ماه مه ‌میلادی تنها ۷۳ شهرستان در کنترل طالبان بوده که این گروه توانسته طی حملات اخیر تعداد این شهرها را به نزدیک ۱۰۰ شهرستان افزایش دهد. برخی از این مناطق بدون جنگ و با وساطت افراد پرنفوذ محلی به طالبان واگذار شده و در برخی موارد دیگر ارتش به دلایل تاکتیکی عقب‌نشینی کرده است. 
 
* تخلیه چند کنسولگری در بلخ
«منیر فرهاد» سخنگوی والی بلخ اعلام کرد کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه کنسولگری‌های خود را در این ولایت بسته‌اند و برخی کارمندان آنها به کابل یا کشورشان بازگشته‌اند. فرهاد با اعلام این خبر گفت نمایندگی‌های سیاسی این کشورها در بلخ درباره علت تعطیل شدن کنسولگری‌های خود چیزی نگفته‌اند. برخی منابع می‌گویند دلیل بسته شدن کنسولگری این کشورها افزایش تهدیدات امنیتی است. همچنین گفته می‌شود کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و هند نیز فعالیت کنسولگری‌های خود در ولایت بلخ را محدود کرده‌اند. این در حالی است که مقامات آمریکایی به دلیل نگرانی از وخیم‌تر شدن وضعیت افغانستان و پیامدها و تهدیدات احتمالی آن برای نظامیان باقیمانده، دیپلمات‌ها و دیگر شهروندان آمریکایی، تلاش‌ها برای ایجاد یک برنامه جهت خروج اضطراری از کابل را شدت بخشیده‌اند. «وال‌استریت ژورنال» نوشت پیش از این درباره برنامه‌ریزی گسترده برای تخلیه سفارت آمریکا گزارشی نشده بود که نشان‌دهنده افزایش نگرانی از حمله طالبان و غلبه این گروه بر نیروهای امنیتی افغان و محافظان سفارت آمریکا در کابل است.

Page Generated in 0/0050 sec