printlogo


کد خبر: 235397تاریخ: 1400/4/14 00:00
دور دنیا

بایدن: مطمئن نیستیم مسکو پشت حمله سایبری اخیر باشد
رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه به سازمان‌های اطلاعاتی این کشور دستور داد حمله سایبری گسترده و پیچیده اخیر به صدها شرکت آمریکایی را با قید فوریت بررسی کنند. جو  بایدن همچنین طی سفری که به میشیگان برای تبلیغ برنامه واکسیناسیون کرونا داشت، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره عامل این حمله گفت هنوز اطلاعات دقیقی ندارد. به نوشته خبرگزاری رویترز، وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا روسیه پشت این حمله گسترده بوده، گفت: «ما هنوز مطمئن نیستیم. حدس و گمان اولیه این است که دولت روسیه دخیل نبوده اما هنوز مطمئن نیستیم». رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با بیان اینکه دستور بررسی هر چه سریع‌تر ابعاد این حمله سایبری را داده، تهدید کرد اگر مشخص شود مسکو پشت این ماجرا بوده، واشنگتن نیز پاسخ خواهد داد. روز شنبه بود که شرکت امنیت سایبری «هانترِس لَبز» خبر داد نزدیک به ۲۰۰ شرکت آمریکایی مورد حمله «عظیم» باج‌افزاری قرار گرفته‌اند. 
***
انفجار مهیب در اردوگاه نظامیان دولت مستعفی یمن
منابع خبری از یک انفجار مهیب در شهر «مودیه» واقع در استان «ابین» (جنوب یمن) خبر دادند. پایگاه خبری «کریتر اسکای» خبر داد این انفجار در اردوگاه متعلق به ارتش دولت مستعفی یمن - وابسته به عربستان سعودی- رخ داده است. به گزارش این پایگاه، این انفجار در بین عناصر لشکر پنجم پیاده‌نظام ارتش دولت مستعفی رخ داد، به نحوی که شماری از منابع حاضر در این لشکر از یک حمله هوایی ناشناس خبر دادند. به گفته این منابع، یک موشک به مرکز اردوگاه این عناصر اصابت کرد؛ اردوگاهی که ده‌ها سرباز در آن حضور داشتند. منابع مذکور خبر دادند در جریان این انفجار، چندین سرباز کشته و زخمی شدند. پایگاه خبری «نیوم نیوز» هم ضمن تأیید این خبر، تأکید کرد در پی انفجار مذکور، بیش از 20 نفر کشته و زخمی شدند. 
***
مقاومت فلسطین:
 موشک‌های شلیک شده در جنگ غزه جایگزین شده است
سخنگوی نظامی گردان‌های مقاومت ملی فلسطین در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه روسیاالیوم اعلام کرد مقاومت فلسطین در همان روزهای ابتدایی پایان جنگ غزه موفق به جبران و جایگزین کردن موشک‌هایی شد که طی این جنگ به سمت اراضی اشغالی شلیک شده بود. ابوخالد گفت: اتاق‌های تولید در طول نبرد «شمشیر قدس» تولید را متوقف نکردند و این یکی از برنامه‌های مقاومت است. وی افزود: مقاومت بر ادامه مقابله با رژیم اشغالگر اسرائیل جدی است. ما آماده نبرد شمشیر قدس بودیم و ۴۸ ساعت قبل از آن اعلام کردیم تل‌آویو تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است. ابو‌خالد با تأکید بر اینکه آنها مصمم هستند به هر گونه تعرض رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی پاسخ دهند، گفت: اگر دشمن حماقت‌های خود را علیه قدس ادامه دهد یا هر گونه تجاوز به فلسطینی‌ها را تکرار کند، ما آماده پاسخ خواهیم بود. وی ادامه داد: دشمن طرفی نیست که همیشه تصمیم‌گیرنده زمان آغاز و پایان جنگ باشد؛ آنها در نبرد اخیر تصمیم‌گیرنده درباره آغاز و پایان جنگ بودند. تل‌آویو «یک امر مهم» را از شهروندان خود پنهان می‌کند و آن این است که مقاومت فلسطین ۱۰ تخصص در میان مبارزان خود دارد و ما تنها از ۲ تخصص در جنگ شمشیر قدس استفاده کردیم. وی تصریح کرد: مقاومت تنها از موشک‌ها و بخشی از واحدهای رزمی استفاده کرد و سایر تخصص‌ها برای اسرائیل جهنم خواهد بود. 
***
حشد‌الشعبی حمله داعش به تأسیسات برق در شمال عراق را خنثی کرد
«حشد‌الشعبی» عراق دیروز در اعلامیه‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی خود قرار داد، اعلام کرد: عملیات داعش برای انهدام برج‌های انتقال برق با استفاده از مواد منفجره در شمال عراق با هوشیاری نیروهای حشد‌الشعبی خنثی شد. در این اعلامیه آمده است نیروهای تیپ ۲۵ حشد‌الشعبی حملات داعش را که با ۳ بمب دست‌ساز انفجاری قصد انهدام برج‌های انتقال برق در جنوب استان نینوا را داشتند، ناکام گذاشتند. حشدالشعبی افزود: این نیروها اقدامات امنیتی خود را برای ایمن‌سازی خطوط انتقال برق در مناطق جنوب استان نینوا افزایش داده‌اند. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق پس از حملات پی‌در‌پی به تاسیسات و برج‌های انتقال برق و قطع جریان برق در مناطق مختلف این کشور در روزهای گذشته، روز شنبه ارتش را به محافظت از خطوط انتقال برق موظف کرد. مقامات عراقی اعلام کردند طی روزهای گذشته تعدادی از برج‌های انتقال برق در استان‌های دیالی، کرکوک و صلاح‌الدین مورد حمله قرار گرفته است. مسؤولان عراقی بحران برق را ناشی از عدم تولید و عملیات خرابکارانه که برج‌های انتقال برق را هدف قرار داده است، می‌دانند.  
***
در ازای دریافت نقشه مناطق مین‌گذاری شده
 باکو ۱۵ اسیر ارمنی را تحویل داد
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد در ازای دریافت نقشه 92 هزار مین کاشته شده در قره‌باغ، 15 نظامی ارمنستان به کشورشان بازگردانده شدند. در این بیانیه آمده است: ارمنستان نقشه 92 هزار مین ضدتانک و ضدنفر کاشته شده در مناطق فضولی و زنگیلان را به جمهوری آذربایجان تسلیم کرده است. باکو نیز 15 نظامی ارمنستانی را که دستگیر شده‌ بودند به ایروان تسلیم کرد. این مبادله با حضور روسیه انجام گرفت. جمهوری آذربایجان در گذشته نیز در ازای دریافت نقشه 97 هزار مین کاشته شده در آغ‌دام، 15 نظامی ارمنی را تحویل ایروان داده بود. جنگ 44 روزه قره‌باغ در سال گذشته منجر به آزادی بخش‌های زیادی از این منطقه از سوی جمهوری آذربایجان شد. یکی از مسائل موجود پس از این جنگ، مین‌های کاشته شده در منطقه از سوی نیروهای ارمنی است که باعث شده روند بازسازی در مناطق جنگی به کندی پیش رود.

Page Generated in 0/0056 sec