printlogo


کد خبر: 235410تاریخ: 1400/4/14 00:00
اخبار

عدم بازگشت ۱۱ میلیارد یورو از تعهدات ارزی
مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۳۶۳ صادرکننده ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو از تعهدات ارزی خود را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانده‌اند. احسان قمری تعداد صادرکنندگان واجد تعهدات ارزی بیش از ۱۰ میلیون یورو را ۳۶۳ نفر اعلام و تصریح کرد: این تعداد از صادرکنندگان ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو تعهد ارزی ایفا نشده دارند که ۶۵درصد کل تعهدات ارزی ایفا نشده را به خود اختصاص داده‌اند. وی افزود: از مجموع این ۳۶۳ صادرکننده، ۷۹ واحد تولیدی و ۲۸۴ واحد صادراتی غیرتولیدی بوده که در مجموع تنها یک درصد از مجموع کل صادرکنندگان را به خود اختصاص داده‌اند. قمری خاطرنشان کرد: از مجموع تعهدات ارزی ایفا نشده این گروه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو مربوط به واحدهای تولیدی و ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو متعلق به واحدهای غیرتولیدی است. وی تاکید کرد: از مجموع ۲۴هزار و ۶۹۸ صادرکننده، ۲۴۳ نفر بین ۵ تا ۱۰ میلیارد یورو تعهد معوق داشته‌اند که یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو به چرخه اقتصادی کشور پرداخت نکرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش، ۷۰۰ میلیون یورو از تعهدات ایفا نشده این گروه مربوط به واحدهای تولیدی و یک‌‌میلیارد یورو مربوط به واحدهای غیرتولیدی بوده و در مجموع ۱۰ درصد کل تعهدات ایفانشده به این گروه اختصاص دارد. قمری گفت: تعداد ۲۲ هزار و ۹۷۲ صادرکننده با تعهدات حدود ۳۲ میلیارد یورو، میزان ۳۰ میلیارد یورو از تعهدات خود را ایفا کرده‌اند که تنها ۱۱درصد از تعهدات ایفا نشده را به خود اختصاص داده‌اند، این در حالی است که ۵۱ درصد از کل تعهدات ارزی مربوط به این گروه است. بر اساس آخرین اعلام گمرک، مجموع تجارت خارجی ایران در بهار سال ‌جاری ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که از نظر وزنی ۷میلیون و ۷۰۰ هزار تن و از نظر ارزشی نزدیک به ۷ میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد را نشان می‌دهد. در بهار امسال ۳۰ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از گمرکات کشور به نقاط مختلف جهان صادر و ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به  ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا وارد کشور شد. 
***
عدم همراهی دولت برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت دوازدهم قبول نکرد منابع و سهام کافی برای ارائه به جاماندگان سهام عدالت وجود دارد و به همین دلیل طرح مجلس در این باره مسکوت ماند. مهدی طغیانی با اشاره به آخرین وضعیت ارائه سهام عدالت به جاماندگان،‌ گفت: اگر دولت منابع این واگذاری را تامین نکند، مجلس یک‌تنه نمی‌تواند وارد شود و بگوید باید موضوع مذکور اجرا شود. بالاخره یک منابعی باید تامین شود اما باید توجه داشت منابع این بحث یک موضوع اختلافی است و ابهاماتی دارد. دولت فعلی زیر بار اینکه به کلی منابعی موجود است نمی‌رود. حالا در برهه‌ای که دولت جدید زمام امور را در دست بگیرید باید دید اولا به این اصل قائل است که سهام به جاماندگان ارائه شود؟ در ثانی منابع لازم نیز برای این امر طراحی می‌کند؟ وی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: اگر منابع آن تامین شود، طرح آن را در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آماده کرده‌ایم، بلافاصله تصویب خواهد شد و اصلا نیاز به درج در بودجه ندارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مجوز قانون بودجه درباره عرضه 100 هزار میلیارد تومان سهام از سوی دولت در سال جاری گفت: در این باره باید تاکید کرد که دولت حرفش این است که این دست از سهام بابت بدهی‌های سنوات قبل عملا پیش‌بینی شده است. سهام اضافه‌تر از منابع لازم برای بازپرداخت اوراق فروش رفته هم‌اکنون در دسترس نیست. توجه داشته باشیم سال قبل حدود 125 هزار میلیارد تومان اوراق فروش رفته و طی امسال و سال بعد باید این اوراق تسویه شوند. وی گفت: برخی از اوراق فروش رفته که دارای سررسید یک‌ساله است برخی نیز سررسید ۲ ساله دارند. دولت فکر می‌کند برای جبران این اوراق باید از محل فروش شرکت‌ها منابع لازم را تامین کند. همچنین بخشی از سهام شرکت‌های دولتی بابت تسویه بدهی به تامین‌اجتماعی و... در نظر گرفته شده است. 
***
رشد قیمت خودرو در بازار
بررسی وضعیت بازار خودرو در روز گذشته نشان می‌دهد قیمت‌ها نسبت به یک هفته پیش با روند افزایشی همراه  بود که این رشد قیمت در برخی موارد تا 13 میلیون تومان هم می‌رسد. در بازار دیروز هر دستگاه سمند LX مدل 1400 با رشد 7 میلیون تومانی نسبت به روزهای آغازین هفته پیش معادل 206 میلیون تومان، پژو 405 مدل جی ال‌ایکس با رشد 3میلیون تومانی معادل 203 میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ساده با رشد 4 میلیون تومانی معادل 262 میلیون تومان معامله شد. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار با رشد 13 میلیون تومانی نسبت به هفته پیش با قیمت 273 میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک بدون تغییر قیمت معادل 385 میلیون تومان به مشتریان عرضه شد. در بازار دیروز هر دستگاه پژو پارس مدل 1400 معادل 243 میلیون تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته 7 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. درباره قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز باید به افزایش قیمت 3 میلیون تومانی اشاره کنیم به طوری که این خودرو با قیمت 214 میلیون تومان به مشتریان عرضه شد. همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده‌ای رینگ فولادی با رشد قیمت یک میلیون تومانی به قیمت 293 میلیون تومان خرید و فروش شد. درباره دنا معمولی رینگ فولادی نیز باید به رشد قیمت 3 میلیون تومانی این خودرو و عرضه آن به قیمت 287 میلیون تومانی اشاره کنیم. قیمت دنا پلاس دنده‌ای توربو 360 میلیون تومان و هایما s7 توربو 660 میلیون تومان است که تغییری نسبت به هفته گذشته نداشته است. در عین حال قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ در بازار بدون تغییر قیمت 134 میلیون تومان است. سایپا ۱۳۱ با رشد 2 میلیون تومانی به 123 میلیون تومان و سایپا ۱۳۲ با رشد یک میلیون تومانی به 119 میلیون تومان رسیده است.

Page Generated in 0/0057 sec