printlogo


کد خبر: 235418تاریخ: 1400/4/14 00:00
اخبار

شرط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو
وزیر آموزش‌وپرورش درباره وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو با توجه به سیر نوسانی بیماری کرونا توضیحاتی داد و گفت: اگر در مهر ۱۴۰۰ با وضعیتی روبه‌رو شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، حضور دانش‌آموزان مخاطره نداشته باشد و مسؤولان بهداشت تأیید کنند، آموزش را حضوری برگزار می‌کنیم. محسن حاجی‌میرزایی درباره وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو با توجه به سیر نوسانی بیماری کرونا اظهار کرد: در اجلاس یونسکو تاکید بر بازگشایی مدارس بود، زیرا وقتی بچه‌ها از مدرسه دور می‌شوند آسیب‌های آموزشی، روانی، اجتماعی و عاطفی بر آنها وارد می‌شود. اصل بر برگزاری حضوری مدارس است؛ به هر طریقی که شود. یکی از پیش‌نیازهای این امر، واکسیناسیون معلمان است. حاجی‌میرزایی افزود: اگر در مهر ۱۴۰۰ ما با وضعیتی روبه‌رو شدیم که ایمنی جمعی ایجاد شده باشد، حضور دانش‌آموزان مخاطره نداشته باشد و مسؤولان بهداشت تأیید کنند، آموزش را حضوری برگزار می‌کنیم. همچنین اگر تاکید بر افزایش فاصله اجتماعی در کلاس‌ها باشد و بگویند باید تعداد دانش‌آموزان در مدرسه محدود باشد، برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم که چگونه دانش‌آموزان بین روزهای مختلف توزیع شوند. سلامت دانش‌آموزان برای‌مان در اولویت است و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم سلامت آنها به مخاطره بیفتد. وی با اشاره به اینکه مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس تأثیر قابل ‌توجهی در شیوع کرونا نداشته است، گفت: با این حال ما از سیاست‌های ستاد ملی کرونا و مقامات وزارت بهداشت تبعیت می‌کنیم، هر چند تأکید و علاقه ما برگزاری حضوری مدارس است؛ ولو ساعات محدود و مثلا یک روز در هر هفته باشد. 
***
علت کمبود برخی داروهای برند
رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود برخی داروها در کشور گفت: به‌رغم تمام مشکلات ارزی و تحریم‌های بی‌سابقه، کمبود اقلام دارویی نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده و کمتر است. دکتر محمدرضا شانه‌ساز با بیان اینکه مردم اگر با کمبود دارویی مواجه می‌شوند به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند، افزود: با کمبود دارو مواجه نیستیم و مردم در صورت مشاهده چنین موضوعی نیاز است از طریق شماره 190 سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت را در جریان قرار دهند. شانه‌ساز ادامه داد: برخی کمبودها در رابطه با داروهای برندی هستند که مشابه تولید داخلی دارند و بر این اساس ارزی به واردات داروهای مشابه تخصیص داده نمی‌شود. البته در برخی موارد کمبود وجود دارد اما به صورت معمول و مداوم نبوده است. رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: با توجه به اینکه منبع بسیاری از مواد اولیه دارویی کشورهایی است که ارز خاصی را نیاز دارند، بنابراین با مشکلاتی مواجه شده‌ایم که با کمک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال رفع مشکل هستیم. 
***
کلید اولیه کنکور ۱۴۰۰ امروز منتشر می‌شود
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه «کلید اولیه کنکور ۱۴۰۰» ۱۴ تیرماه روی سایت این سازمان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: کنکور ۱۴۰۰ در نهایت امنیت و حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. فاطمه زرین‌آمیزی ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ در دومین سال متوالی با شرایط بیماری «کووید-۱۹» و محدودیت‌های ناشی از آن با تعداد یک‌میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ داوطلب در ۴۱۴ شهر، ۱۱ کشور خارجی و ۳۵۲۲ حوزه امتحانی، در ۴ روز متوالی ۱۱،۱۰،۹ و ۱۲ تیرماه با موفقیت برگزار شد. وی در ادامه تصریح کرد: اجرای آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که نمادی از استمرار جریان علمی کشور است، به تأیید ناظران رسمی با رعایت حداکثری الزامات بهداشتی برگزار شد. زرین‌آمیزی افزود: کلید اولیه آزمون سراسری برای حوزه‌های داخل کشور دوشنبه ۱۴ تیر و کلید آزمون داوطلبان خارج از کشور نیز ۱۶ تیرماه روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد. سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: نتایج اولیه آزمون سراسری به صورت کارنامه تنظیم و در دهه اول مردادماه از طریق سایت این سازمان منتشر می‌شود. فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی نیز هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد. 
***
کاهش۲۱ درصدی درآمد شهرداری تهران در ۲ ماه نخست سال
خزانه‌دار شورای شهر تهران با بیان اینکه کسب درآمد در ۲ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد کاهش یافته است، گفت: آثار مالی و اقتصادی بحران کرونا در عملکرد بودجه ۱۴۰۰و پیش‌بینی تداوم بحران و شدت یافتن عدم تعادل منابع و مصارف بودجه ١۴۰۰ تا پایان نیمه اول سال جاری مستلزم تغییرات اساسی سیاست‌ها و اقدامات مالی و اقتصادی مدیریت شهری است. سیدحسن رسولی درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری در بخش عملکرد حساب درآمد ۲ ماهه، گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده در برش عملکردی ۲ ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۸ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان اقدام کند. طی این دوره ۲ ماهه مبلغ ۲۵۸۳ میلیارد تومان معادل ۳۲درصد درآمد کسب شده است. بنابراین در ۲ ماهه مذکور کسری عملکرد ۵ هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان معادل ۶۸ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود. البته در ۲ ماه اول هر سال با این عدم تعادل مواجه هستیم. وی افزود: از کل درآمد ۲ ماهه (832/25) ۳۰ درصد آن درآمد پایدار و ۷۰ درصد درآمد ناپایدار است. در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۶ هزار و ۴۸۶ میلیارد تومان هزینه کند. طی دوره مذکور مبلغ ۲ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان (۴۳ درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده است که از این مبلغ ۱۰۰ درصد آن به صورت پرداخت‌های نقدی است. بدیهی است این شاخص نمایانگر میزان ثبت رویدادهای هزینه‌ای در دفاتر مالی بوده و آثار دیگری بر آن مترتب نیست. 

Page Generated in 0/0057 sec