printlogo


کد خبر: 235428تاریخ: 1400/4/14 00:00
واشنگتن‌پست: آمریکا در پیام ارسالی به ایران اعلام کرد حملات اخیر در عراق با هدف افزایش تنش نبوده است
فرار بایدن!

گروه سیاسی: پس از حمله هوایی هفته گذشته آمریکا به مواضع مقاومت در عراق، برخی منابع غربی مدعی شدند ایالات متحده درباره حملات اخیر در سوریه و عراق به تهران پیامی مبنی بر عدم تشدید تنش داده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در همین رابطه روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: آمریکا از طریق برخی کانال‌های دیپلماتیک به ایران اطلاع داده است حملات اخیر در سوریه و عراق با هدف افزایش تنش نبوده، بلکه برای ایجاد بازدارندگی بوده است. 
این روزنامه همچنین به نقل از آمریکایی‌ها ادعا کرد: آمریکا به ایران اعلام کرده است به هرگونه حملات شبه‌نظامیان نزدیک به ایران در عراق پاسخ خواهد داد، حتی اگر این حملات منجر به کشته شدن نیروهای آمریکایی نشود. یک مسؤول در دولت آمریکا به این روزنامه گفته است: ما این مسؤولیت را برعهده داریم که ثابت کنیم حمله به نیروهای آمریکایی پیامدهایی به همراه دارد و این امر صحیح است، حالا این حملات خواه منجر به کشته و زخمی شدن کسی بشود یا نشود. 
«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اخیرا در نامه‌ای به شورای امنیت مدعی شد حملات هوایی اخیر این کشور در مرز عراق و سوریه، با هدف جلوگیری از حملات «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» علیه پرسنل و تاسیسات آمریکا انجام شد. گرینفیلد طبق ادعاهای خود در این نامه افزوده است: «این پاسخ نظامی بعد از آن اتخاذ شد که عملیات‌های غیرنظامی برای مقابله با تهدید کافی نبود و همچنین با هدف تنش‌زدایی و ممانعت از حملات بیشتر انجام شد». گفتنی است طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، شورای امنیت باید فورا از هر اقدامی که کشورها در دفاع از خود در برابر حملات مسلحانه انجام می‌دهند، مطلع شود اما در پاسخ به ادعاهای نماینده آمریکا در سازمان ملل، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران تفسیر دلخواه آمریکا از ماده ۵۱ منشور ملل متحد برای توجیه حمله نظامی غیرقانونی خود در ششم تیر ۱۴۰۰ به سوریه و عراق را قاطعانه رد کرده و این اقدامات غیرقانونی را که نقض حاکمیت ۲ کشور منطقه است، شدیدا محکوم می‌کند. مجید تخت‌‌روانچی در پاسخ به نامه گرینفیلد، اتهامات وارده به ایران را رد و با نقض منشور قلمداد کردن حمله اخیر آمریکا به سوریه و عراق، این حملات را شدیدا محکوم کرد. تخت‌روانچی همچنین اضافه کرد: این استدلال آمریکا که چنین حملاتی برای «بازداشتن» جمهوری اسلامی ایران و به اصطلاح «گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران» از انجام حملات بیشتر به کارکنان یا تأسیسات آمریکا در عراق انجام شده است، مبنای واقعی یا قانونی ندارد، چون صرفا بر یک تفسیر دلخواه از ماده ۵۱ منشور ملل متحد بنا شده است و به همین خاطر، این حملات آمریکا نقض آشکار حقوق بین‌الملل، بویژه ماده ۲ منشور است. 
پیام واشنگتن به تهران و اطلاع دادن این نکته که حمله نظامیان آمریکایی به مقاومت به منظور عدم تشدید تنش بوده، با هدف منصرف کردن ایران و جبهه مقاومت از پاسخ متقابل انجام می‌شود، این در حالی است که پس از عملیات پنتاگون علیه مقاومت در عراق، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در ملاقات با «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی در کاخ سفید گفت: «من دستور حملات هوایی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های مورد استفاده شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را که مسؤول حملات اخیر به پرسنل آمریکایی در عراق بودند صادر کردم». بایدن همچنین گفت مصمم است با آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه خواند، مقابله کند. 
جو بایدن حالا پس از این تهدیدها و خط و نشان‌های علنی برای ایران، در خفا در حال ارسال پیام‌های دیپلماتیک به تهران برای عدم پاسخ جبهه مقاومت است، البته به نظر می‌رسد تهران تاکنون پاسخی به پیام آمریکا نداده است و این برای کاخ سفید و پنتاگون نشانه خوبی نیست! 
دولت بایدن که در حال خارج کردن نیروهای نظامی خود از افغانستان است، قصد داشت با حرکت محدود نظامی علیه نیروهای حشد، به متحدان منطقه‌ای‌اش، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی دلگرمی بدهد. 
شواهد نشان می‌دهد در منطقه ترتیبات و نظم امنیتی جدیدی در حال شکل گرفتن است و تغییر آرایش‌هایی شکل خواهد گرفت و خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در این بین، نگرانی صهیونیست‌ها از تغییر موازنه به نفع ایران و متحدان منطقه‌ای تهران را در پی داشته است. در این رابطه رئیس رژیم صهیونیستی در سفر اخیرش به آمریکا در دیدار با جو بایدن درباره خروج این کشور از منطقه هشدار داد. روزنامه «هاآرتص» در این باره گزارش داد ریولین در جریان دیدار با بایدن اطلاعاتی درباره تماس‌های ایران با برخی کشورهای عربی را مورد بحث و بررسی قرار داده است. یک منبع سیاسی به هاآرتص خبر داد وی به بایدن هشدار داده اگر آمریکا از منطقه خارج شود، این گام باعث خواهد شد برخی کشورهای عربی به ایران نزدیک شوند. در بخش دیگری از این گزارش همچنین اشاره شده است رئیس‌ رژیم صهیونیستی از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته است به ارتش این رژیم تسلیحات نظامی بدهد. 
 
* ترامپ: بایدن در حال تعظیم به ایران است
رئیس‌جمهور سابق آمریکا ادعای خود درباره حصول توافق با ایران «ظرف یک هفته» را تکرار کرد. دونالد ترامپ در ادامه تحرکات خود برای حفظ و تقویت جایگاه خود در حزب جمهوری‌خواه این کشور، به شهر «ساراسوتا» در ایالت فلوریدا رفت و با سخنرانی در جمع حامیان خود بارها به مواضع دموکرات‌ها، رئیس‌جمهور جو بایدن و دولت او درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی تاخت. ترامپ از حامیان خود خواست در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۲ به حزب جمهوری‌خواه رای دهند تا مجالس نمایندگان و سنا از کنترل دموکرات‌ها خارج شود. وی در این تجمع با عنوان «آمریکا را نجات دهید»، بار دیگر ادعای خود درباره پیروزی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و شکست دادن بایدن را تکرار کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا با تاختن به مواضع داخلی و خارجی دولت بایدن طی ۵ ماه ریاست‌جمهوری او در آمریکا گفت: «دولت بایدن فقط در 5 ماه علیه همه چیزهایی که برای ما با ارزش است، دست به یک حمله تمام‌عیار‌ زده است». ترامپ با تاکید بر اینکه او در دوره ریاست‌جمهوری خود ضمن حفاظت از منافع آمریکا روابط خوبی با رهبران روسیه و چین داشت، مدعی شد دولت بایدن در حال تعظیم به مسکو، پکن و تهران است. وی در این سخنرانی ادعا کرد در صورت تقلب نشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، دولت او «ظرف یک هفته» با ایران توافق می‌کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین مدعی شد: «رهبران ما دارند در برابر روسیه، ایران و چین کمونیست سر تعظیم فرود می‌آورند».

Page Generated in 0/0057 sec