printlogo


کد خبر: 235482تاریخ: 1400/4/16 00:00
در دورهمی‌ نویسندگان ‌و شاعران به مناسبت روز قلم مطرح شد
افق نیروهای فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست؟

همزمان با گرامیداشت روز قلم، دورهمی جمعی از نویسندگان و شاعران در مجتمع فرهنگی سرچشمه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، یوسف قوجق، نویسنده پیشکسوت ترکمن با اشاره به واقعه ۱۵ خرداد گفت: کتابی به نام «یادداشت‌های زندان» توسط انتشارات موزه عبرت ایران چاپ شده است. این کتاب مقدمه بسیار خوبی دارد و در آن توضیح داده شده ۷۰ نفر از روحانیون بزرگ آن سال‌ها بعد از اتفاقی که برای حضرت امام خمینی در سال ۱۳۴۲ رخ می‌دهد، بازداشت و به بازداشتگاه کمیته مشترک منتقل می‌شوند. این کتاب بسیار خوب است و خاطرات همه آن ۷۰ نفر را آورده است. 
وی گفت: به نظرم ما نویسندگان که در حوزه ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی قلم می‌زنیم، باید کتاب‌هایی را که در حیطه تاریخ شفاهی چاپ شده است، بخوانیم. اگر خاستگاه انقلاب اسلامی و آغاز نهضت امام خمینی را ۱۵ خرداد بدانیم، وظیفه سنگینی در این حیطه بر دوش شاعران دغدغه‌مند ادبیات انقلاب اسلامی قرار دارد. به نظرم در این زمینه اهمال کرده‌ایم و خیلی وارد خاستگاه انقلاب اسلامی که ۱۵ خرداد است، نشده‌ایم. رمان‌ها و زندگینامه‌های داستانی بسیار کمی در این زمینه نوشته شده است و بسیار جسته‌ و گریخته کار کرده‌ایم. به نظرم وظیفه ما است که پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه را دستمایه قرار داده و آثاری را خلق کنیم که شایسته ادبیات انقلاب اسلامی باشد. 
رضا رسولی، نویسنده کتاب «سه راه سرگردون» دیگر سخنران این جلسه بود. او در ابتدای سخنان خود گفت: باید بگویم بنده در دهه ۷۰، زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد بودم، شاگرد آقای رئیسی بودم و آن روز که یکی از نامزدها درباره مدرک تحصیلی ایشان شبهه ایجاد کردند، واقعا خنده‌ام گرفت. با خود گفتم من که ۱2-۱0 سال است در دانشگاه تدریس می‌کنم، شاگرد ایشان بودم. او درباره انتظارات نویسندگان و اهالی قلم از دولت بعد گفت: امروز می‌خواهم به عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ فرهنگ و هنر، انتظارات شاعران و نویسندگان از رئیس‌جمهور منتخب را بگویم. انتظار اول درباره واقعیت موجود است. اگر واقعیت امروز را که بیماری فراگیر کرونا است نبینیم و بخواهیم از آن عبور کنیم، وضعیت اصحاب فرهنگ از این هم بدتر می‌شود. بسیاری از صنایع فرهنگی به خاک سیاه نشسته است و بعضی دیگر هم در آستانه ورشکستگی مطلق است و با حمایت صدقه‌ای هم نمی‌توان اصحاب فرهنگ را سرپا نگه داشت. اکنون مدت‌هاست شب شعر، نشست و کنگره‌ای برگزار نمی‌شود، چرا که امثال بنده ظرفیت‌های فضای برخط را یاد نگرفته‌ایم. اکنون بسیاری از اصحاب فرهنگ و هنر شرایط سختی دارند و از این منظر دولت جدید باید همچون عملیات واکنش‌ سریع فعالیت کند تا بستر زنده ماندن زندگی حرفه‌ای اصحاب فرهنگ و هنر را فراهم کند. 
وی ادامه داد: انتظار دوم تغییر در وضعیت کلان مدیریتی است. در دولت جدید انتظار داریم کسانی که خدایگان کم‌کاری و تعطیلی‌اند، به استراحتگاه رفته و افراد هنرمند و خلاق، نه کارمند هدایت امور را به دست گیرند. باید دولت چابکی تشکیل شود. تا زمانی که ارکان دستگاه‌های فرهنگی ما چابک نشود،‌ ما هنرمندان نمی‌توانیم مستقل باشیم. 
رحیم مخدومی، نویسنده و مدیر انتشارات رسول آفتاب نیز در این جلسه گفت: می‌خواهم این سوال را بپرسم که افق نیروهای فرهنگی انقلاب اسلامی کجاست و می‌خواهیم به کجا برسیم؟ فرهنگ همواره مظلوم بوده است. در مظلومیتش همین بس که ریاست جمهوری هیچ‌گاه معاونت فرهنگی نداشته است یا اینکه تا چندی پیش زندگینامه فاخر و قابل دفاعی از بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی نداشتیم که البته خداوند به آقای هدایت‌الله بهبودی خیر دهد که در این زمینه کتاب نوشت. به نظرم یکی از دستاوردهای چنین نشست‌هایی باید این باشد که مطالبات انقلاب اسلامی در حوز فرهنگ را دنبال کنیم. 

Page Generated in 0/0063 sec