printlogo


کد خبر: 235487تاریخ: 1400/4/16 00:00
دور دنیا

سقوط هواپیمای روسی با 28 مسافر
یک هواپیمای روسی متعلق به شرکت هواپیمایی کامچاتکا در منتهی‌الیه شمال شرقی این کشور سقوط کرد و تمام 28 مسافر و خدمه آن کشته شدند. به گزارش خبرگزاری دولتی ریانووستی، گروه‌های گشت و نیروهای امداد و نجات وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه قطعات هواپیمای «آن-۲۶» را در مناطق ساحلی کامچاتکا پیدا کردند. هواپیمای مذکور دیروز با 22 مسافر، از جمله ۲ کودک خردسال و چند مقام دولتی منطقه و 6 خدمه، در مسیر پتروپاولوفسک به سمت پالانا در حال پرواز بود اما قبل از نزدیک شدن به باند فرود، از صفحه رادار مرکز کنترل هوایی ناپدید شد. وزارت حوادث غیرمترقبه نیز محل سقوط را در 4 الی 5 کیلومتری باند فرود در خطوط ساحلی صعب‌العبور منطقه کامچاتکا مشخص کرده است. هواپیمای مسافربری ملخ‌دار آنتونف «آن-۲۶» کاربرد دوگانه نظامی و مسافری دارد و در حال حاضر به جز روسیه حدود 50 کشور جهان در نیروی هوایی یا خطوط مسافری کوتاه خود از آن بهره می‌برند.
***
تداوم رفتارهای نژادپرستانه در آلمان با حمله به یک خانواده ترک
منابعی در پلیس آلمان شامگاه دوشنبه از حمله نژادپرستانه علیه یک خانواده ترکیه‌ای ساکن شهر «لوبک» خبر دادند. به نوشته خبرگزاری«آناتولی»، طبق بیانیه اداره پلیس لوبک، سوم جولای بین یک زوج آلمانی و یک خانواده 4 نفره ترکیه‌ای در این شهر مشاجره‌ای با مبنای نژادپرستانه رخ می‌دهد. در جریان این مشاجره، مرد ۵۱ ساله آلمانی به سمت خانواده ترکیه‌ای گاز اشک‌آور شلیک می‌کند که در پی این اقدام، پدر و 2 فرزند 4 و ۸ ساله او دچار آسیب جدی می‌شوند. بر اساس این گزارش، خانواده ترکیه‌ای سپس برای مداوا با آمبولانس به بیمارستان لوبک منتقل شدند. به نوشته آناتولی، پلیس این شهر می‌گوید زوج آلمانی مذکور که به این خانواده ترکیه‌ای حمله کردند، سلاح‌های غیرمجاز از جمله اسپری گاز اشک‌آور با خود حمل می‌کردند. به‌رغم انتقال زوج آلمانی به اداره پلیس لوبک اما دقایقی بعد آنها به بهانه اینکه دلیلی برای بازداشت‌شان وجود ندارد، آزاد شدند. با این حال پلیس آلمان اعتراف کرده در این حادثه نشانه‌هایی از نژادپرستانه بودن حمله وجود دارد.  
***
عملیات جنگنده‌های ترکیه در شمال عراق
وزارت دفاع ترکیه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد جنگنده‌های این کشور عملیاتی را در شمال عراق علیه عناصر گروه تروریستی پ‌ک‌ک انجام داده‌اند. در این عملیات که در منطقه متینا انجام شده، 2 عنصر پ‌ک‌ک از پای درآمدند. در این اطلاعیه بر مبارزه ترکیه با گروه پ‌ک‌ک به صورت جدی و ادامه‌دار تاکید شده است. عملیات نیروهای نظامی ترکیه طی 2 سال گذشته افزایش چشمگیری در شمال عراق داشته است که این موضوع نارضایتی بغداد را به همراه داشته و مقامات عراقی بارها ضمن محکوم کردن این حملات، نسبت به شکایت به مجامع بین‌المللی و کاهش روابط خود با ترکیه هشدار داده‌اند. ترکیه هدف خود از عملیات را مقابله با گروه تروریستی پ‌ک‌ک عنوان می‌‌کند. حزب کارگران کردستان یا پ‌ک‌ک، گروهی چپگرا و مسلح در کردستان ترکیه است که از سال 1984 به عنوان سازمانی چریکی شناخته شده که به صورت مسلحانه علیه دولت ترکیه برای خودمختاری کردستان مبارزه می‌کند. این گروه توسط آمریکا، اتحادیه اروپایی و بسیاری از کشورها به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده‌ است. 
***
رژیم صهیونیستی یک مدرسه را در قدس‌اشغالی تخریب کرد
اشغالگران صهیونیست دیروز (سه‌شنبه 6 ژوئیه)، با حمله به یک مدرسه در حال ساخت در محله «السلام» واقع در حد فاصل اردوگاه «شعفاط» و شهرک «عناتا» در شمال شرق شهر قدس اشغالی، آن را تخریب کردند. به نوشته خبرگزاری«وفا»، شاهدان عینی می‌گویند این مدرسه متعلق به «صالح علقم» از ساکنان اردوگاه شعفاط است که مدت‌هاست برای گرفتن مجوز ساخت این مدرسه از شهرداری صهیونیست‌ها، اقدام کرده اما هر بار با تعلل در صدور مجوز برای اتمام بنای مدرسه مواجه شد تا اینکه دیروز با بولدوزرهای اسرائیلی تخریب شد. برخی منابع رسانه‌ای می‌گویند تخریب این مدرسه به درگیری‌های خشونت‌باری میان شهروندان فلسطینی و نیروهای اشغالگر منجر شده اما تا لحظه تنظیم این خبر، گزارشی درباره شمار مجروحان این درگیری در دست نیست. نیروهای اشغالگر اغلب تاسیسات و منازل فلسطینی‌ها را بویژه در منطقه «ج» در کرانه باختری و محله‌های قدس اشغالی با هدف کوچ اجباری ساکنان این منطقه و اشغال کامل آن تخریب می‌کنند. 
***
کشته شدن بیش از ۱۵۰ نفر در هفته استقلال آمریکا
به گزارش سی‌ان‌ان، آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد در بیش از 400 تیراندازی به وقوع پیوسته در آمریکا در تعطیلات آخر هفته گذشته، بیش از 150 نفر قربانی شدند. براساس این گزارش، آمارهای موسسه غیرانتفاعی
 Gun Violence Archive نشان می‌دهد حوادث مربوط به خشونت مسلحانه در شهرهای بزرگ و مهم آمریکا بشدت رو به افزایش است. این آمارها حاکی است تنها در نیویورک طی روزهای جمعه تا یکشنبه 26 نفر در جریان 21 تیراندازی جان خود را از دست داده‌اند. از ابتدای سال 2021 تاکنون آمار خشونت با اسلحه در نیویورک با 40 درصد افزایش نسبت به سال قبل روبه‌رو شده است. در تیراندازی‌های آخر هفته در شیکاگو نیز 83 نفر زخمی و 14 نفر کشته شده‌اند. ۲ دختر 5 و 6 ساله در بین زخمی‌شدگان تیراندازی‌های شیکاگو هستند. به نوشته سی‌ان‌ان، در تعطیلات آخر هفته گذشته چند مورد تیراندازی کور هم رخ داده است. تیراندازی کور به حوادث تیراندازی‌ای گفته می‌شود که حداقل 4 نفر غیر از فرد شلیک‌کننده، کشته یا زخمی شوند. افزایش چشمگیر موارد خشونت با اسلحه به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مردم آمریکا تبدیل شده است. به اعتقاد تحلیلگران، آزادی حمل سلاح دلیل اصلی تشدید بحران تیراندازی و خشونت با اسلحه در ایالات متحده به شمار می‌رود. 

Page Generated in 0/0060 sec