printlogo


کد خبر: 235488تاریخ: 1400/4/16 00:00
ناکارآمدی فایزر در فلسطین اشغالی

مقامات بهداشتی رژیم صهیونیستی پس از واکسیناسیون عمومی اهالی سرزمین‌های اشغالی با واکسن آمریکایی «فایزر- بیون‌تک»، حالا فاش می‌کنند نه‌تنها تاثیر آن برای جلوگیری از ابتلا به کرونا 30 درصد کمتر از میزان ادعایی اولیه (‌94 درصد) بوده است، بلکه این واکسن‌ تاثیری بر موج جدید همه‌گیری ویروس «کووید-19» موسوم به کرونای دلتا ندارد. 
در همین راستا، وزارت بهداشت این رژیم اعلام کرد با توجه به موج جدید گونه دلتای ویروس کرونا که از ماه گذشته در فلسطین اشغالی مشاهده شده، احتمال بازگشت برخی محدودیت‌ها شامل الزامی شدن ماسک و قرنطینه اجتماعی وجود دارد.  بر اساس جدیدترین داده‌ها، موج جدید کرونای دلتا باعث شده تعداد موارد ابتلای ثبت شده در سرزمین‌های اشغالی طی دو هفته به بیش از 2 هزار و 700 مورد افزایش پیدا کند که 90 درصد مبتلایان جدید به گونه ویروس «کووید-19» دلتا مبتلا هستند. 
وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی طی گزارشی اعلام کرده که کارآیی واکسن‌های «فایزر-بیون‌تک» در جلوگیری از سرایت عمومی ویروس جهش‌یافته نوع هندی یا دلتا تا 64 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که گزارش‌ ماه‌های مه و ژوئن وزارت بهداشت اسرائیل می‌گفت کارآیی واکسن فایزر در جلوگیری از بستری شدن مبتلایان بین ۹۳ تا ۹۸ درصد بوده و این واکسن در ماه مه به میزان 3/94 درصد از ابتلای افراد به ویروس کرونا جلوگیری کرده است. 
رادیو ارتش اسرائیل صبح دوشنبه گزارش داد کابینه تل‌آویو قصد دارد تصمیم‌گیری نهایی برای خرید یک میلیون دوز اضافی واکسن فایزر را به تعویق بیندازد و همچون اسپانیا و آلمان برای بالا بردن ایمنی افراد در برابر سویه دلتا از تزریق ذخیره واکسن مدرنا به عنوان دوز دوم مورد نیاز برای افرادی که مرحله نخست واکسیناسیون خود را با واکسن فایزر آغاز کرده‌اند، استفاده کند. 
همچنین کابینه نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید قصد دارد با تشکیل جلسه‌ای، محدودیت‌های جدیدی را همزمان با افزایش موارد ابتلا در این رژیم وضع کند که شامل محدودیت سفرهای توریستی و بازگشت پاسپورت کرونا می‌شود. 
رژیم تل‌آویو مدعی بود در یکی از سریع‌ترین کارزارهای واکسیناسیون جهان که از پاییز گذشته آغاز شده ۹۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال را واکسینه کرده است اما بر اساس آمار اخیر وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، حدود یک‌پنجم از ساکنان اراضی اشغالی واجد شرایط هنوز واکسن ضدکرونا نزده‌اند. با این وجود مقامات تل‌آویو قصد دارند واکسن‌های مازاد «فایزر- بیون‌تک» خود را به دیگر کشورها قالب کنند. صهیونیست‌ها در هفته‌های گذشته نیز سعی کرده بودند که واکسن‌های فایزر تاریخ مصرف گذشته را به فلسطینی‌ها بدهند اما تشکیلات خودگردان پس از آنکه متوجه منقضی شدن تاریخ آنها شد، مرجوع‌شان کرد. حال اسرائیلی‌ها به دنبال بهره‌برداری دیپلماتیک و تجاری از بیش از 700 هزار دوز واکسن آمریکایی هستند که به خاطر بی‌اثر بودن بر گونه جدید دلتای ویروس کرونا در سرزمین اشغالی خواهانی ندارد. هتزی لوی، مدیرکل وزارت بهداشت این رژیم پیش‌تر گفته بود تاریخ انقضای واکسن‌های فایزر موجود، ۳۱ جولای (اواسط هفته گذشته) بوده و هر توافقی برای مبادله آنها با کشوری دیگر، نیاز به تأیید فایزر دارد. 
جالب اینکه کره‌جنوبی و بریتانیا، کشورهایی که خود مدعی ساخت واکسن بومی هستند، به عنوان نخستین مقصدهای فایزرهای مازاد اسرائیلی معرفی شده‌اند. به گزارش رویترز، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته در تماس مدیرعامل اسرائیلی‌تبار شرکت فایزر، درباره دریافت واکسن‌های بیشتر و مبادله احتمالی آنها با سایر کشورها صحبت کرده است. سخنگوی فایزر هم از این طرح استقبال کرد. مقامات بهداشتی اسرائیل گفته‌اند هفته پیش مذاکراتی با انگلیسی‌ها در این زمینه صورت گرفت که نتیجه‌ای نداشته است. دیروز اما دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی خبر داد کره‌جنوبی- کشوری که واکسن‌های نوواکس و آسترازنکا را در داخل می‌سازد- حاضر شده فایزرهای مازاد اسرائیلی‌ها را بخرد. گفته می‌شود در چارچوب این توافق، 700 هزار دوز واکسن فایزر- بیون‌تک که تاریخ انقضای آنها نزدیک شده به کره‌جنوبی ارسال شده و این کشور در مقابل حجم مشابهی از همین نوع واکسن را که پاییز آتی خریداری می‌کند به اسرائیل خواهد فرستاد!

Page Generated in 0/0054 sec