printlogo


کد خبر: 235504تاریخ: 1400/4/16 00:00
تابستان داغ پیش روی ایران

شهرهای کشور روزهای تابستانی بسیار گرمی را سپری می‌کنند که این شرایط در مقایسه با سال‌های قبل بی‌سابقه است. در ۳ دهه گذشته این شرایط در تهران و دیگر شهرها مشاهده نشده و عملا به لحاظ دمای هوا کشور در حال تجربه شرایط جدیدی است. روند افزایش دما در ایران در شرایطی رخ داده که به دلیل کمبود برق شاهد قطع مکرر و چند‌باره آن در نقاط مختلف کشور هستیم. قطع مکرر برق در شرایطی رخ می‌دهد که دولت یکی از افتخارات خود را قطع نشدن برق در گرمای تابستان می‌دانست اما امسال رکوردها در این زمینه در حال شکسته شدن است و مردم شرایط نامناسبی را در این وضعیت سپری می‌کنند. در همین زمینه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: امسال تابستان گرمی داریم و انتظار می‌رود در اغلب مناطق کشور دما یک تا ۲ درجه نسبت به متوسط دما در ۳۰ سال گذشته افزایش داشته باشد. صادق ضیائیان در‌باره وضعیت دمای هوا در تابستان امسال اظهار داشت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی، امسال تابستان گرمی داریم و انتظار می‌رود در اغلب مناطق کشور دما یک تا ۲ درجه نسبت به متوسط دما در ۳۰ سال گذشته افزایش داشته باشد. 
 
* افزایش دما در برخی استان‌ها تا پایان هفته
شاخص‌ها حکایت از ادامه‌دار بودن روند افزایش دما در روزهای آینده دارد که در این باره مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره وضعیت دمای هوا در هفته جاری توضیح داد‌: با توجه به نفوذ سامانه پرفشار‌ از سواحل دریای خزر، در استان‌های واقع در سواحل خزر کاهش دما را خواهیم داشت اما در پایان هفته در استان‌هایی نظیر کردستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه‌‌و‌بویراحمد، کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان با افزایش دما مواجه هستیم و در سایر نقاط کشور تغییرات دمایی خاص نداریم و تغییرات در حد یک تا ۲ درجه است که قابل ملاحظه نیست. 
وی ادامه داد: برای هفته آینده نیز پیش‌بینی می‌شود دمای هوا حدود ۲ تا ۳ درجه در اغلب نقاط کشور نسبت به هفته جاری خنک‌تر ‌شود. ضیائیان با بیان اینکه در چند روز آینده در نوار شمالی کشور روند خنک شدن هوا ادامه دارد، گفت: در عین حال در جنوب کشور افزایش دما را داریم؛ این شرایط جوی، هفته آینده برعکس می‌شود، یعنی در نوار شمالی خزر شاهد افزایش دما خواهیم بود اما در دیگر نقاط کشور کاهش چند درجه‌ای دما را خواهیم داشت. 
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: هفته آینده در پایتخت دما ۳ تا ۴ درجه نسبت به هفته جاری کاهش می‌یابد.

Page Generated in 0/0067 sec