printlogo


کد خبر: 235505تاریخ: 1400/4/16 00:00
افزایش آمار ازدواج دختران زیر ۱۳ سال

ازدواج زودهنگام و درگیر شدن کودکان و نوجوانان با این مقوله یکی از چالش‌های همیشگی جامعه‌شناسان بوده و همین موضوع باعث شده در صورت شکل‌گیری ازدواج در سنین کم، افکار عمومی این موضوع را مورد توجه قرار دهد. بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی وزارت ورزش و جوانان، گویی آمار مربوط به کودک‌همسران به دلیل دریافت وام ازدواج افزایش یافته است. در این زمینه معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در ازدواج سنین پایین بویژه دختران زیر ۱۳، هر سال آمار افزایشی داریم که شاید یکی از دلایل آن تسهیلاتی است که برای ازدواج در نظر گرفته می‌شود و هر سال هم افزایش می‌یابد. 
محمدمهدی تندگویان درباره فوت یک زن جوان پس از زایمان در سیستان‌و‌بلوچستان و همچنین ازدواج اجباری گفت: خواسته ما جلوگیری از ازدواج اجباری است. به هر حال علما و برخی نهادها معتقدند دختران وقتی به یک سنی رسیدند و آمادگی ازدواج داشته باشند باید این اتفاق بیفتد. ما هم نمی‌خواهیم وارد بحث‌های شرعی و فقهی این موضوع شویم اما واقعیت این است که خیلی از اتفاقات تلخ از جمله در معرض تهدید قرار گرفتن سلامت کودک بعد از زایمان حاصل ازدواج اجباری است. وی ادامه داد: نگرانی ما این است که با بی‌توجهی به حقوق دختران زیر ۱۸ سال به آنها ظلم شود. ما این موارد را در بحث‌هایی مانند وام ازدواج و موضوعات دیگر بارها مطرح کرده‌ایم تا بتوانیم حقوق این جامعه را حفظ کنیم. در طول این چند سالی که مباحث مربوط به ازدواج را رصد می‌کنیم، در سنین پایین بویژه در دختران زیر ۱۳ هر سال یک آمار افزایشی داریم که دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد و شاید هم یکی از دلایل آن تسهیلاتی است که برای ازدواج در نظر گرفته می‌شود و هر سال افزایش پیدا می‌کند. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش تصریح کرد: ما معترض به افزایش تسهیلات نیستیم اما نگرانیم این تسهیلات اتفاقا به دخترخانم اختصاص پیدا نکند و اصلا برای ازدواج آن دختر هزینه نشود و صرفا توسط اولیا و طرفین دریافت و برای کمک به اقتصاد خانواده هزینه شود. البته ما هشدارهایی در این باره داده‌ایم. 
او تصریح کرد: ما پیشنهاد دادیم تسهیلات یا هر امتیاز دیگری که برای ازدواج دختران در نظر گرفته می‌شود، به دخترانی که زیر ۱۸ سال هم ازدواج می‌کنند تعلق بگیرد اما این تسهیلات برای آنها ذخیره شود تا به سن قانونی برسند و بتوانند خود با مدیریت خود از آن بهره‌برداری کنند. یعنی اگر حتی در آن زمان فردی خواست این تسهیلات را به خانواده یا همسرش ببخشد، بدانیم که این دختر این امکان را داشته که این موضوع را انتخاب کند. 

Page Generated in 0/0054 sec