printlogo


کد خبر: 235509تاریخ: 1400/4/16 00:00
اخبار

جهش ۲۶ هزار واحدی شاخص بورس
شاخص کل در بازار بورس سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ۲۶ هزار و ۵۶۹ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید. بر پایه معاملات دیروز بیش از ۷ میلیارد و ۳۵۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۰ هزار و ۷۷۷ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۵ هزار و ۱۵۳ واحد افزایش به ۳۹۱ هزار و ۶۲۳ واحد رسید. 
***
افزایش قیمت نفت به بالاترین رقم 3 سال گذشته
پس از پایان مذاکرات اوپک پلاس بدون نتیجه و انتظار برای کمبود عرضه در بازار، قیمت نفت در معاملات دیروز افزایش یافت به طوری که قیمت نفت برنت و WTI به بالاترین رقم از سال 2018 رسید. به گزارش رویترز، پس از پایان مذاکرات اوپک پلاس بدون نتیجه و انتظار برای کمبود عرضه در بازار، قیمت نفت در معاملات دیروز افزایش یافت به طوری که قیمت نفت برنت و WTI به بالاترین رقم از سال 2018 رسید. قیمت نفت برنت پس از افزایش 3/1 درصدی در روز دوشنبه، دیروز با 44 سنت افزایش به 60/77 دلار رسید. این رقم بالاترین قیمت از 29 اکتبر 2018 به شمار می‌رود که به 61/77 دلار رسیده بود. نفت خام آمریکا (WTI) هم با یک دلار و 71 سنت افزایش 87/76 دلار در هر بشکه فروخته شد که بالاترین رقم از 3 اکتبر 2018 به شمار می‌رود. وزرای عضو اوپک پلاس از مذاکرات پس از اختلاف ایجاد شده توسط امارات برای دریافت سهمیه بیشتر تولید، صرف نظر کردند و هیچ تاریخ جدیدی برای نشست بعدی تعیین نکردند. این بدان معنی است که هیچ توافقی برای افزایش تولید نشده است. پس از این اقدام اوپک پلاس، قیمت نفت در جهان به بالاترین رقم از سال 2018 رسید. 
***
چالش حمل نهاده‌های دامی به برخی استان‌ها
نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: حمل نهاده‌های دامی از بندر امام خمینی(ره) به سمت استان‌هایی نظیر سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان و خراسان و سایر مناطق کشور به هیچ عنوان برای کشاورز و راننده صرفه اقتصادی ندارد. اسماعیل حسین‌زهی در رابطه با دپوی ۳ میلیون تن نهاده‌ دامی در بندر امام خمینی(ره) و مشکلات ناشی از حمل و توزیع آن به سایر نقاط کشور گفت: یکی از مشکلات که در حال حاضر برای توزیع نهاده‌های دامی وارداتی وجود دارد محل تخلیه آن است. در حالی که بندر چابهار و بندرعباس هم از ظرفیت خوبی برخوردارند، این نهاده‌ها تنها در بندر امام خمینی(ره) تخلیه می‌شوند. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حمل نهاده‌های دامی از بندر امام خمینی(ره) به سمت استان‌هایی نظیر سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان و خراسان و سایر مناطق کشور به هیچ عنوان برای کشاورز و راننده صرفه اقتصادی ندارد، از طرفی با توجه به اینکه اصطلاحا کرایه مازاد پشت بارنامه به رانندگان تعلق نمی‌گیرد، کسی برای حمل بار به بندر امام خمینی(ره) نمی‌رود. ضمن اینکه رانندگان مدعی‌اند مسیر رفت را خالی طی کرده و هزینه حمل‌و‌نقل یک‌طرفه برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. وی با انتقاد از انحصارگرایی واردات و تخلیه نهادهای دامی از بندر امام خمینی(ره) افزود: متاسفانه در حال حاضر انحصار واردات نهاده‌های دامی دست یک دستگاه یا افراد خاصی است، از این رو دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند. حال سوال اصلی این است: چرا با وجود حمل ارزان‌تر و سریع‌تر در بنادر دیگر این نهاده‌ها تنها باید در بندر امام خمینی(ره) تخلیه شود؟ بنده معتقدم این شیوه نیازمند بازنگری و تجدیدنظر است. نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامناسب حمل‌و‌نقل کشور گفت: متاسفانه سال گذشته تنها 8 درصد حمل‌و‌نقل کشور از مسیر ریلی انجام شد و سایر ترددها از مسیر جاده‌ای بود که شرایط مناسبی را در آن حوزه شاهد نیستیم. ضمن اینکه همواره شاهد افزایش قیمت کرایه حمل‌ونقل هستیم؛ بی‌تردید این موضوع نیازمند بررسی کارشناسی بیشتر است، از همین رو پس از بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه موضوع مذکور را در دستور کار کمیسیون قرار داده و بررسی خواهیم کرد. 
***
بهای سکه به ۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید سه‌شنبه ۱۵ تیرماه در بازار تهران با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به ۱۴تیر، به ۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید. ساعت ۱۳ دیروز ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز پیش از آن به رقم ۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۶۴ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز ۴ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یکهزار و ۸۰۷ دلار و ۳ سنت قیمت خورد. 

Page Generated in 0/0043 sec