printlogo


کد خبر: 235535تاریخ: 1400/4/17 00:00
رضا رجبی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» پس از برد استقلال مقابل تراکتور:
خلاقیت قائدی به داد آبی‌ها رسید

زهره فلاح‌زاده: تیم فوتبال استقلال توانست در هفته بیست‌و‌ششم لیگ برتر با نتیجه 1-2 مقابل تراکتور به پیروزی دست پیدا کند تا قرمزهای تبریز یک شکست دیگر را تجربه کنند. استقلالی‌ها در این بازی هم روی نبوغ مهدی قائدی به ۲ گل رسیدند و شاید اگر این بازیکن در خط حمله آنها نبود، تیم مجیدی با یک بن‌بست تاکتیکی مواجه می‌شد. استقلال با ۴۷ امتیاز پس از پرسپولیس ۵۵ و سپاهان ۵۳ امتیازی در رده سوم قرار دارد. «وطن‌امروز» درباره این دیدار و عملکرد آبی‌پوشان با رضا رجبی، پیشکسوت این تیم گفت‌وگو کرد. 

***

* تراکتور باز هم به استقلال باخت؛ این دیدار را چطور دیدید؟
این بازی برای استقلال از آن جنبه که بتواند جایگاهش را در جدول حفظ کند، حساس بود؛ با توجه به شرایط بدی که باشگاه دارد، برد خوبی بود. در مسابقاتی که بحث فنی یک مقدار کمرنگ است و بازی بیشتر در میانه زمین دنبال می‌شود، بازیکنان خلاق و تأثیرگذار می‌توانند نتیجه را تغییر دهند. قائدی بازیکن تند و تیزی است، خیلی خوب می‌تواند از لایه‌های دفاعی حریف عبور کند. او توانست روی ۲ گل اثر بگذارد. روی گل اول هم که گل به خودی بود تا لحظه آخر که توپ درون دروازه قرار بگیرد، پیگیر بود. در صحنه گل دوم هم خیلی خوب به سمت دروازه حریف چرخید و توانست توپ را درون دروازه قرار دهد. 
  خیلی‌ها می‌گویند اگر قائدی درون زمین نبود، شاید استقلال به گل نمی‌رسید.
وظیفه مهاجم گل زدن است اما به هر حال قائدی با خلاقیتش توانست گره بازی را باز کند. به نظر من درست نیست بگوییم اگر این بازیکن نبود، تیم به مشکل می‌خورد اما می‌توانیم بگوییم او تأثیر خودش را گذاشت تا بتوانیم از این بازی با موفقیت عبور کنیم. 
  این روزها اعتراض به اشتباهات داوری از سوی تیم‌ها زیاد شده است؛ این بازی هم استقلال روی یک اشتباه داوری گل دریافت کرد. 
تا زمانی که سیستم VAR نیاید، ما این مشکلات را در فوتبال‌مان خواهیم داشت. برای فوتبال ایران بد است که به این سیستم دسترسی نداریم. آقایان دغدغه‌شان فوتبال نیست، اگر نه این کمترین خواسته هواداران فوتبال است که VAR به ایران بیاید. حداقل با وجود چنین سیستمی این اشتباهات کم و کمتر می‌شود و حق تیمی ضایع نخواهد شد. 
 
* با توجه به اینکه به احتمال قوی قانون منع جذب خارجی‌ها از فصل بعد منتفی می‌شود، بهتر است استقلال با مجیدی ادامه دهد یا باید مربی خارجی بار دیگر پایش به ایران باز شود؟
به نظر من استقلال باید کمیته فنی تشکیل دهد تا در کنار مجیدی بتواند به تیم کمک کند. این اتفاق می‌تواند باری را از دوش سرمربی هم بردارد و تنها او جوابگوی نتایج تیم نباشد. کمیته فنی می‌تواند در بخش فنی و یارگیری به سرمربی کمک کند. به خود مجیدی هم گفته‌ام او نمی‌تواند با کل ایران بجنگد. اگر واقعا می‌خواهد در استقلال موفق شود، باید تمرکزش را روی تیمش بگذارد و از کمیته فنی آینده کمک بگیرد. چند مربی خارجی آوردیم و کلی بدهکار شدیم. به نظر من باید فرهاد را حفظ کنیم. در کل مخالف بازیکن و مربی خارجی هستم، چرا که این همه بازیکن بااستعداد در ایران داریم. 
 
* صحبت از بازیکن خارجی شد؛ به نظر شما استقلال باید به فکر تمدید قرارداد ۲ بازیکن خارجی‌اش باشد یا با توجه به عملکرد متوسط آنها، بهتر است قطع همکاری کند؟
دیاباته چندین بار به مرخصی رفت و چون سن او بالای ۳۰ سال است، سخت است سریع و بدون آسیب‌دیدگی به تمرینات بازگردد اما باشگاه، میلیچ را اذیت کرد؛ بازیکنی که از تمام نفراتی که به ایران آمد، بهتر بود و واقعا فوتبالیست است. ما نتوانستیم با او درست رفتار کنیم و بخوبی از او استفاده کنیم. 
  البته دیاباته هم شرایط میلیچ را داشت اما بازیکن کروات تیم حتی نسبت به مهاجم استقلال عملکرد ضعیف‌تری داشت.
میلیچ روند رو به رشدی داشت اما پرداخت نشدن مطالبات روی او تأثیر گذاشت. وقتی در لیگ قهرمانان آسیا مربی از ۳ دفاع چپ استفاده می‌کند، یعنی هنوز نمی‌دانید دفاع چپ اول تیم کدام است، در نتیجه بازیکن هم عملکرد خوبی نخواهد داشت. میلیچ در آن منطقه یک سر و گردن از بقیه بازیکنان بالاتر است. به نظر من این بازیکن حرفه‌ای بود که خیلی از مشکلات را عنوان نمی‌کرد. 
 
* درباره تیم ‌ملی هم صحبت کنیم. دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ‌ملی پس از عملکرد خوبش ماندگار شد؛ موافق ماندن او بودید یا فکر می‌کنید در مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی کار سخت‌تر خواهد بود و نیاز به مربی بزرگ‌تری داشتیم؟
اسکوچیچ را مربی ملی نمی‌دانم. او را مربی باشگاهی می‌دانم. مربی ملی با باشگاهی کاملا متفاوت است اما در شرایطی او انتخاب شد که روی تیم و بازیکنان ما شناخت داشت. هر چند صعود از این مرحله را خیلی بزرگ کرده و سقف آرزوهای‌مان را خیلی پایین آورده بودیم اما باید گفت دست اسکوچیج از نظر بازیکن فوق‌العاده باز بود. لژیونرها با آمادگی کامل آمده بودند اما ما در انتقال توپ از هافبک به حمله هنوز مشکل داریم و تیم ما مریض است. مطمئنم فدراسیون، اسکوچیچ را نمی‌خواست اما فشار رسانه‌ها که موافق ماندن این مربی بودند، باعث شد او بماند. فدراسیون در عمل انجام شده قرار گرفت. کلاس بازی‌های مرحله نهایی بالاتر از مرحله قبل است. فدراسیون روی کریم باقری و وحید هاشمیان مانور می‌کند. آنها از اسم‌ها استفاده کردند که بتوانند لژیونرهای بزرگ را کنترل کنند. مثلا آزمون بداند که کریم باقری روی نیمکت نشسته است. این اتفاقات تا یک حدی جواب می‌دهد، مابقی درون زمین اتفاق می‌افتد. 
  گروه ما در مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی نسبت به گروه دیگر، آسان‌تر است.
ما مقابل کشورهای عربی مثل سوریه و عراق مشکل داریم. آنها هم مثل تیم ما غیرتی و تعصبی بازی می‌کنند. با شیوه‌ای که در ۴ دیدار قبل بازی کردیم، به نظر من در این مرحله به مشکل می‌خوریم. چون بیشتر بازیکنان تأثیرگذار ما در خط هافبک و حمله هستند. بیشتر روی خلاقیت بازیکنان به گل می‌رسیدیم. گروه ما آسان‌تر از گروه دیگر است اما نباید تیم‌های عربی را دست کم بگیریم. 
 
* به جام‌جهانی صعود می‌کنیم؟
نمی‌توانم قاطعانه بگویم که صعود می‌کنیم اما عقبه و نفرات فوتبال ایران طوری است که باید به جام‌جهانی صعود کنیم. باز هم می‌گویم سقف آرزوهای‌مان پایین آمده است. این در حالی است که ۵ تیم می‌توانند از آسیا صعود کنند. چرا از گروهی که ۲ تیم مستقیم به جام‌جهانی می‌روند، تیم ما نتواند صعود کند؟ امیدوارم این اتفاق بیفتد و مردم ما که به دلیل کرونا خانه‌نشین شده‌اند، تیم ‌ملی کشورشان را در جام‌جهانی ببینند.

Page Generated in 0/0059 sec