printlogo


کد خبر: 235557تاریخ: 1400/4/17 00:00
مخبر: تا 25 تیر حداقل 5/3 میلیون دوز واکسن «کوو ایران برکت» در خط یک تولید و با راه‌اندازی خط دوم تا شهریور 50 میلیون دوز دیگر ساخته می‌شود
«کوو‌ایران برکت» روی خط تولید انبوه
مینو محرز: 550 هزار دوز واکسن «کوو ایران برکت» بزودی تحویل وزارت بهداشت می‌شود

گروه اجتماعی: واکسن «کوو ایران برکت» از چند روز پیش با تحویل 400 هزار دوز وارد فاز تزریق عمومی شد و آنطور که رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) وعده داده، تا شهریورماه 50 میلیون دوز از این واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت. ورود این حجم از واکسن به بازار پرتقاضای موجود در کشور بخش عمده‌ای از نیازهای داخلی را مرتفع و زمینه‌ساز سرعت بخشی واکسیناسیون عمومی می‌شود. اخبار رسیده از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) حکایت از آن دارد که این ستاد برای عمل به وعده خود، افزایش سرعت تولید واکسن «کوو ایران برکت» در خط یک را در دستور کار قرار داده و در آینده نزدیک دومین خط تولید این واکسن مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. 
محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) صبح روز گذشته در حاشیه آیین امضای تفاهمنامه همکاری برای اجرای هزاران طرح اقتصادی و اجتماعی در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان همدان گفت: توانمندسازی اقتصادی از طریق اجرای 1530 طرح کوچک و متوسط، اجرای حداقل 6 طرح‌ بزرگ اقتصادی، اجرای 4 طرح جامع دانش‌بنیان، اجرای 614 پروژه ‌زیربنایی و عمرانی، اجرای 20 هزار و 450 طرح حمایتی معیشتی، بهداشتی و ورزشی و مشارکت 30 درصدی در هزینه بیمه منازل روستایی‌ بخشی از مفاد اصلی این تفاهمنامه است. 
مخبر همچنین با اشاره به موضوع تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام گفت: نخستین خط تولید واکسن «کوو ایران برکت» از ابتدای امسال فعال و راه‌اندازی شد. با توجه به تأخیری که در صدور مجوز تزریق اضطراری صورت گرفت، سرعت تولید در این خط را کاهش دادیم، چرا که تاریخ مصرف این واکسن‌ها محدود است و قابل نگهداری برای زمان طولانی نیست. وی افزود: بعد از صدور مجوز وزارت بهداشت برای تزریق عمومی این واکسن که در تاریخ 25 خرداد انجام شد، تولید در خط یک را سرعت دادیم و تا 25 تیر، حداقل 3 و نیم میلیون دوز واکسن در این خط تولید خواهیم کرد، البته هر دوز واکسن پس از تولید به مدت 16 روز مراحل تست آن به طول می‌انجامد. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام درباره نقش ستاد در توزیع این واکسن در مراکز واکسیناسیون عمومی نیز گفت: واکسن‌ها را به طور هفتگی تحویل وزارت بهداشت می‌دهیم و هیچ دخالتی در توزیع، تزریق و قیمت‌گذاری آن نداریم. وی تأکید کرد: دومین خط تولید واکسن «کوو ایران برکت» هم بزودی راه‌اندازی می‌شود و تا شهریور امسال همان‌طور که قول داده بودیم حداقل 50 میلیون دوز واکسن تولید خواهیم کرد. وی در ادامه با اشاره به برنامه راهبردی استان همدان افزود: این تفاهمنامه که امروز به امضا خواهد رسید ماحصل سفرهای متعدد مدیران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به همدان و جلسات تخصصی با همکاران بنده است؛ ظرفیت استان به تفکیک هر شهرستان مشخص شد و براساس این مطالعات پروژه‌هایی تعریف شد تا براساس آن سالانه 5000 شغل جدید در استان ایجاد شود. 
 
* 550 هزار دوز واکسن بزودی تحویل می‌شود
خط تولید واکسن ایرانی «کوو ایران برکت» با سرعت در حال فعالیت است و به گفته مینو محرز بزودی ۵۵۰ هزار دوز دیگر از این واکسن تحویل وزارت بهداشت خواهد شد. 
«مینو محرز» محقق پروژه و مسؤول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن «کوو ایران برکت» درباره آخرین اخبار واکسن برکت، بیان کرد: مرحله سوم کارآزمایی بالینی برای ۲۰ هزار نفر در حال انجام است، تقریبا در تهران تزریق دوم هم انجام شده و در شهرستان‌ها هم در حال انجام است. وی ادامه داد: نتایج بعد از چند هفته مورد بررسی قرار می‌گیرد تا آنتی‌بادی‌ها اندازه‌گیری شود. محرز گفت: در رابطه با استفاده‌ اضطراری، ۴۰۰ هزار دوز به وزارتخانه تحویل شده و بزودی هم ۵۵۰ هزار دوز دیگر تحویل داده می‌شود اما تزریق باید تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شود و آنها باید روند تزریق اضطراری واکسن برکت را انجام دهند. 
 
* لزوم تسریع در واکسیناسیون سنین ۵۰ تا ۶۰ سال
با آنکه واکسن‌های ایرانی روند تولید خود را با سرعت طی می‌کنند اما همچنان نیاز به واردات واکسن در کشور احساس می‌شود لذا فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، استمرار و تسریع در روند واکسیناسیون را نیازمند لجستیک پایدار دانست و خواستار تامین منابع لازم برای این مهم با هدف قطع زنجیره کرونا شد. بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در جلسه شورای فرماندهی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران که روز گذشته برگزار شد، با اشاره به اینکه بدون تردید پیک پنجم کرونا در تهران شکل گرفته اظهار کرد: شواهد گواه این موضوع است که خیز پنجم کرونا با سویه دلتای هندی در حال شکل‌گیری است. وی با بیان اینکه تعداد مراجعان سرپایی با علامت‌های مشکوک یا قطعی ابتلا به کرونا در ۳ هفته اخیر ۲۴ درصد رشد داشته، از رشد شاخص‌های 4/15 دهم درصدی بستری‌شدگان کرونایی در تهران خبر داد. زالی نسبت به افزایش موارد بستری و پر شدن تخت‌های اختصاص یافته به مبتلایان به کرونا در تهران هشدار داد و گفت: امروز تنها در استان تهران ۵ هزار و ۶۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش‌های بستری تحت درمان هستند و این در حالی است که موارد ترخیص با تعداد بستری‌شدگان در توازن منفی است. تغییر در الگوی سنی مبتلایان، مراجعان و بستری‌شدگان مبتلا به کرونا یکی دیگر از مواردی بود که دکتر زالی به آن پرداخت و تسریع در روند واکسیناسیون گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال را خواستار شد. وی با بیان اینکه استان تهران پیشتاز واکسیناسیون «کووید-۱۹» در کشور است، عنوان کرد: آمار پوشش واکسیناسیون در تهران از میانگین جمعیت کشوری بالاتر است، این در حالی است که ۷۷ مرکز تجمیعی واکسن مراحل تلقیح واکسن را در دستور کار دارند. 
 
* تحویل یک میلیون دوز واکسن تا ابتدای مرداد 
در شرایطی که تحریم‌های سخت و شکننده زمینه‌ساز جلوگیری از ورود واکسن به کشور شده است، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا از تزریق ۷ میلیون دوز واکسن در کشور تاکنون خبر داد. دکتر علیرضا رئیسی گفت: تاکنون ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن تحویل نظام سلامت شده است که ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز آن توزیع شده و ۷ میلیون دوز تاکنون به هموطنان تزریق شده است. وی افزود: مرحله نخست واکسیناسیون شامل گروه‌های بهداشت و درمان به پایان رسیده است و در مرحله دوم گروه‌های سنی ۸۰ سال به بالا ‏ ۷۵ تا ۸۰ سال و ۷۰ سال به بالا واکسن دریافت کرده‌اند و تفاوت شمار واکسن‌های توزیع‌شده با واکسن‌های تزریق‌شده به سبب نرسیدن زمان تزریق دوز دوم افراد ۷۰ سال به بالا یا حفظ سهمیه جاماندگان این گروه سنی است. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا افزود: براساس پیش‌بینی ‌ها تا صبح فردا (امروز 17 تیر) یک و نیم میلیون دوز واکسن جدید وارد کشور می‌شود و هفته آخر تیر نیز 5/1 میلیون دوز واکسن دیگر نیز به کشور می‌رسد. وی اضافه کرد: در مرداد نیز ۵ تا ۶ میلیون دوز واکسن دیگر وارد کشور خواهد شد. رئیسی گفت: هم‌اکنون ۳۸۰ هزار دوز واکسن «کوو ایران برکت» در اختیار داریم و ۴۰ هزار دوز دیگر در حال برچسب‌گذاری است. وی ابراز امیدواری کرد تا یکم مرداد حدود ۶۵۰ هزار دوز دیگر از این واکسن در اختیار نظام سلامت قرار گیرد و افزود: تا ابتدای مرداد حدود یک میلیون دوز واکسن «کوو ایران برکت» در اختیار خواهیم داشت. وی اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها در مرداد، هر هفته یک میلیون دوز واکسن داخلی خواهیم داشت که این رقم در شهریور به ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن افزایش می‌یابد. 

Page Generated in 0/0060 sec