printlogo


کد خبر: 235558تاریخ: 1400/4/17 00:00
اخبار

ورود دادستانی به موضوع تأمین حقابه هورالعظیم
دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت: ما به صورت جدی مطالبه‌گر حقابه تالاب هورالعظیم هستیم و با توجه به تبعات کم‌آبی آن، به طور مرتب تا پایان فصل گرما از دستگاه‌های مربوط گزارش خواهیم گرفت. عباس حسینی‌پویا، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان در رابطه با حقابه تالاب هورالعظیم، اظهار کرد: متاسفانه امسال با تنش آبی زیادی در کشور و بویژه خوزستان به سبب گرمای هوا و خشکسالی کم‌سابقه مواجه هستیم. وی افزود: متوجه شدیم که سطح آب تالاب هورالعظیم کاهش یافته و تهدیدی جدی برای تالاب پیش آمده و برای منابع آبزیان، پرندگان و پستانداران مردم مشکلاتی ایجاد شده که درباره تامین حقابه تاکید کردیم وزارت نیرو موظف است بر اساس برنامه‌ریزی مدون و دقیق حقابه هورالعظیم را رعایت کند. دادستان اهواز عنوان کرد: تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب مرزی کشور است که در اقتصاد مردم منطقه و بحث اکوسیستم و مسائل زیست‌محیطی حائز اهمیت است. وی افزود: ما به صورت جدی مطالبه‌گر حقابه تالاب هورالعظیم هستیم و مصوب کردیم پیگیری‌ کنیم تا پایان فصل گرما، سازمان بازرسی به عنوان دستگاه نظارتی و محیط‌زیست به عنوان دستگاه متولی، این موضوع را هر ماه به ما گزارش دهند تا از پیک بحران عبور کنیم. 
***
طلاق‌نامه‌های جعلی برای معافیت از سربازی
چندی قبل مأموران پلیس آگاهی استان البرز در جریان چند پرونده جعل دادنامه طلاق قرار گرفتند. با آغاز تحقیقات مشخص شد این دادنامه‌های طلاق جعلی به معاونت وظیفه عمومی ناجا برای دریافت کارت معافیت ناشی از طلاق ارسال شده ‌است. در تحقیقات اولیه پلیس مشخص شد سردسته این باند 4 نفره یک زن است که با همدستی ۳ مرد با حضور در ادارات وظیفه عمومی استان‌های البرز و تهران، به سوژه‌های خود نزدیک شده و با بیان اینکه می‌توانند از طریق صدور دادنامه طلاق جعلی و دادن سرپرستی مادر به شخص مشمول، آنها را از خدمت سربازی معاف کنند، مبالغ هنگفتی از آنها دریافت می‌کردند. محمد نادربیگی، رئیس پلیس آگاهی استان البرز در تشریح این خبر گفت: کارآگاهان با انجام اقدامات اطلاعاتی-پلیسی مخفیگاه هر ۴ متهم را در استان‌های البرز و تهران شناسایی کرده و با هماهنگی مراجع قضایی در چند عملیات جداگانه همه اعضای این باند را دستگیر و ۱۶ نفر از مال‌باختگان این پرونده را نیز شناسایی کردند. متهمان بعد از دستگیری ابتدا منکر انجام هر گونه اعمال مجرمانه بودند اما پس از مواجهه با مال‌باختگان و مستندات پلیس به ناچار لب به اعتراف گشوده و به جعل دادنامه طلاق و گواهی سرپرستی والدین اقرار کردند. 
***
سازمان  سنجش: 
فقط یک درس در کنکور سراسری دشوار بود
سخنگوی سازمان سنجش گفت: از میان ۵۰ درسی که در کنکور سراسری امتحان گرفته شد، تنها یک درس کمی دشوار بود. فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش در واکنش به نامه نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنی بر بررسی تخلفات در کنکور سراسری اظهار کرد: عباس مقتدایی در نامه‌ای به وزیر علوم خواستار بررسی تخلفات در کنکور سراسری ۱۴۰۰ شد اما هنوز نامه‌ای به دست ما نرسیده است؛ هر زمان نامه به سازمان برسد، پاسخ لازم ارسال خواهد شد. او درباره سختی سوالات کنکور امسال هم گفت: در کنکور امسال در کل گروه‌های آزمایشی نزدیک به ۵۰ درس امتحان گرفته شد اما فقط یک درس کمی دشوار بوده است، البته با تراز کردن سختی و آسانی موارد امتحانی برطرف می‌شود. زرین‌آمیزی تصریح کرد: سیستم انتخاب سوال سازمان سنجش به لحاظ حفاظتی، فردمحور نیست و ممکن است این اتفاق بیفتد، کمااینکه سال گذشته درس شیمی سخت بود. سازمان سنجش در صورت لزوم، پاسخ تحلیلی را ارائه خواهد کرد. سخنگوی سازمان سنجش در ادامه تاکید کرد: اگر مشکلی در پرسش‌ها وجود داشته و حق با داوطلب باشد،‌ بررسی شده و در نهایت آن پرسش در کلید سوالات اصلاح خواهد شد. 
***
کاهش تعداد فلامینگوها در دریاچه ارومیه
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان غربی گفت: جمعیت فلامینگوها در پارک ملی دریاچه ارومیه به علت فراهم نبودن شرایط زیستی آنها کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی داشته است. امید یوسفی با بیان اینکه جزایر دریاچه ارومیه امسال پذیرای ۳۵ تا ۴۰ هزار بال فلامینگو است، افزود: دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر پذیرای ۵۰ تا ۶۰ هزار بال فلامینگو بود که امسال به علت فراهم نبودن شرایط زیستی و غلظت بالای نمک آب دریاچه، این میزان به شکل محسوسی کاهش یافته است. وی با بیان اینکه طی سال‌های قبل روند افزایشی سالانه جمعیت فلامینگوها و حضور گونه‌های دیگر پرندگان به طور متوسط حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بود، اضافه کرد: اوایل سال جاری وجود شرایط مناسب‌تر زیستی بویژه در دسترس بودن غذای مناسب و امنیت زیستگاهی، باعث شده بود جمعیت‌هایی از پرندگان، دریاچه ارومیه و جزایر آن را برای جوجه‌آوری انتخاب کنند ولی متاسفانه افزایش میزان شوری آب دریاچه تاثیر منفی بر جمعیت پرندگان داشته به طوری که بر اساس بررسی‌های میدانی، جمعیت پرندگان حاضر در این زیستگاه باارزش کاهش محسوسی داشته است؛ هر چند جمعیت‌های باقیمانده عمدتا از منابع غذای موجود در دریاچه که بیشتر شامل آرتمیاست، تغذیه کرده و حتی جوجه‌آوری نیز داشته‌اند. رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی گفت: به‌رغم اینکه میزان گرفتاری پرندگان در دریاچه به واسطه رسوب و کانالیزه شدن نمک روی بدن در گشت‌زنی‌ها به چشم می‌خورد اما این میزان بسیار کمتر از میزان دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ است. 

Page Generated in 0/0058 sec