printlogo


کد خبر: 235561تاریخ: 1400/4/17 00:00
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر از تبلیغ مصرف مواد در برخی فیلم‌ها گلایه کرد
سناریوی تبلیغ مصرف مواد مخدر در سینمای خانگی

گرایش به مصرف مواد مخدر یکی از منفورترین و در عین حال آسیب‌زا‌ترین رفتارهای اجتماعی است که در بستر خود زمینه‌ساز انواع معضلات در خانواده و جامعه می‌شود. به همین منظور آسیب‌شناسان اجتماعی تاکید بسیاری بر حذف بسترهای سوق دادن جوانان به مواد مخدر دارند. 
اما متاسفانه این موضوع مهم در تولیدات رسانه‌ای بویژه محتوای تولید‌شده در شبکه سینمای خانوادگی به دلیل عدم نظارت صحیح بر محتوای آنها مورد توجه قرار نگرفته و عملا برخی پروژه‌ها در این بخش ترویج‌دهنده استفاده از مواد مخدر شده‌اند. نوع محتوای ارائه شده در این تولیدات هم‌اکنون زنگ خطر را به صدا درآورده است. 
برای نمونه در نخستین روزهای سال ۱۴۰۰ بود که آخرین قسمت از سریال «قورباغه» که در بستر یکی از سایت‌های پخش آنلاین فیلم و سریال به نمایش درآمده بود به پایان رسید؛ سریالی پرطرفدار که نامش برگرفته از ماده مخدری بود که روایت اصلی فیلمنامه این سریال پیرامون آن شکل گرفته بود. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره وجود مخدری به نام قورباغه در کشور توضیح داده و در عین حال از برخی صحنه‌های مربوط به مصرف مواد مخدر در برخی فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی انتقاد کرد. 
سردار مجید کریمی درباره اینکه آیا مخدری به نام قورباغه در کشورمان وجود دارد؟ گفت: پیش از این نیز گفته شد که قاچاقچیان برای برای ایجاد جذابیت یا فروش مواد مخدر از شکل‌ها، رنگ‌ها و حتی اسامی مختلفی برای مواد مخدر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برای مخدر هروئین از اسامی‌ای نظیر اشک تمساح، دوا، پنیر و... نیز استفاده شده و حتی گاهی با برخی افزودنی‌ها رنگ و شکل این مواد را نیز تغییر می‌دهند اما ماهیت آن ماده ثابت بوده و می‌توان گفت که مخدر جدیدی نیست. 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه تا به حال مخدری به نام قورباغه در کشور نداشتیم، گفت: چنین اسامی‌ای نیز ساختگی است. وی همچنین از تبلیغ مصرف مواد مخدر در برخی فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی نیز انتقاد کرد و گفت: جای تأسف دارد که در برخی از این تولیدات بر اساس گزارش‌هایی که به ما می‌رسد، مصرف مواد مخدر ترویج می‌شود. 
به نظر می‌رسد با توجه به حجم بالای مخاطبان شبکه خانگی باید نظارتی موثر بر محتوا و سناریوهای اعمال شده در آنها صورت گیرد و مانع از آن شد که خودمان با دست خودمان جوانان را به سمت مصرف مواد مخدر هدایت کنیم. 

Page Generated in 0/0056 sec