printlogo


کد خبر: 235575تاریخ: 1400/4/17 00:00
رژیم سعودی از ایجاد اختلال در شبکه آب و برق عراق چه هدفی را دنبال می‌کند؟
آب آشامیدنی مردم بغداد در معرض تهدید

عراق در یکی از داغ‌ترین تابستان‌های سال‌های اخیر با بحران قطع مکرر برق مواجه است. انهدام دکل‌ها و پست‌های برق توسط تروریست‌های تکفیری، یکی از اصلی‌ترین دلایل اختلال در شبکه برق این کشور است. دوشنبه گذشته به دنبال عملیات خرابکارانه علیه خطوط انتقال برق 132 کیلوولت «قدس- نصر»، پروژه انتقال آب کرخ دچار وقفه شد؛ پروژه‌ای که آب آشامیدنی نیمی از شهروندان ساکن بغداد را تامین می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، خط انتقال برق قدس- نصر با یک حادثه تروریستی مواجه شد و دکل شماره ۲۱ نیروگاه نصر شامگاه دوشنبه در منطقه الطارمیه و روستای «زمله حمدی» با چندین بمب منفجر شد. در بیانیه وزارت برق عراق آمده است: خشونت مسلحانه علیه زیرساخت‌های بخش برق، وارد آوردن خسارات زیاد به منابع حیاتی شهروندان عراقی، محروم کردن آنها از انرژی و جداسازی میان مناطق و استان‌های مختلف با منفجر کردن دکل‌های برق و خطوط انتقال نیرو، همچنان ادامه دارد. ماه گذشته نیز نیروگاه حرارتی سامرا هدف بمب‌گذاری تروریستی قرار گرفت. این در حالی است که تیپ ۲۵ سازمان حشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق، یکشنبه گذشته توطئه عناصر داعش برای انفجار دکل‌های برق در استان نینوا را ناکام گذاشت که پس از خنثی‌سازی این عملیات خرابکارانه، ۳ بمب ساخت داخل کشف شد. با این حال یکی از مهم‌ترین گروه‌های تشکیل‌دهنده نیروی بسیج مردمی عراق معتقد است داعش به عنوان یک گروه تروریستی متشکل وجود خارجی ندارد و این سعودی‌ها و همدستان‌شان هستند که به اسم داعش دست به خرابکاری در این کشور می‌زنند. به گزارش شبکه الاعلام المقاوم، بخش اطلاعات کتائب (گردان‌های) حزب‌الله، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای رژیم ریاض را مسؤول قطع آب و برق در عراق دانست که با این کار ایجاد هرج‌و‌مرج و به گردش درآوردن داعش در عراق را هدف قرار داده است.  در این بیانیه آمده است:‌ «با شواهد قاطع، اطمینان حاصل کردیم سازمان اطلاعات عربستان سعودی در پشت پرده خرابکاری‌‌ دکل‌های برق عراق قرار دارد... عربستان سعودی سعی دارد با هدف قرار دادن دکل‌های برق به عنوان «منجی» وارد خط بحران عراق شود تا اینگونه تصویر مجرمانه‌اش را بهبود ببخشد. رسانه‌های صهیونیستی، آمریکایی و سعودی برای گمراه کردن اذهان عمومی و دور کردن افکار از عامل اصلی تخریب دکل‌های برق، موجی رسانه‌ای به راه خواهند انداخت تا تصویر ریاض را درخشان جلوه دهند.
 
* هزاردستان نفوذ سعودی‌ها در عراق
در دوره پس از سرنگونى رژیم صدام، رژیم سعودی به مدت ربع قرن روابط دیپلماتیک خود را با بغداد قطع کرد و دولت دموکراتیک عراق را به رسمیت نمی‌شناخت. سپس بن‌سلمان، ولیعهد مجنون سعودی پس از به قدرت رسیدن، پروژه نفوذ و مداخله قدم به قدم در بین‌النهرین را تحت پوشش بازسازی روابط ۲ کشور عربی زیر نظر واشنگتن آغاز کرد. او اوایل 2016 با معرفی یک شخصیت امنیتی- نظامی ارشد به نام «ثامر السبهان» به عنوان سفیر، روابط دیپلماتیک عربستان با بغداد را از سر گرفت. البته از همان آغاز دلسوزان عراق گمانه‌زنی کردند عزم رژیم ریاض برای حضور گسترده اقتصادی در عراق چیزی نیست جز مرحله تکمیلی ویرانی‌هایی که تروریست‌های داعش به نیابت از سعودی و آمریکا بویژه بر بخش‌های غربی عراق تحمیل کرده بودند. بدین ترتیب پروژه نفوذ سعودی که در حقیقت همان پروژه تجزیه عراق است، استان‌هایی مانند صلاح‌الدین، الانبار و نینوا را برای سرمایه‌گذاری به بهانه بازسازی هدف قرار داد، یعنی درست همان مناطقی که مسقط‌الراس داعش بودند. سعودی‌ها این نکته را که ترکیب جمعیتی این استان‌ها را اهل سنت تشکیل می‌دهند، مغتنم شمرده‌اند.  «عباس العرداوی» تحلیلگر سیاسی عراقی معتقد است مناطقی در جنوب و غرب عراق که عربستان قصد سرمایه‌گذاری در آنها را دارد، همان مناطقی است که در حدفاصل بین هسته‌های گروه تروریستی داعش و نظامیان آمریکایی و نیروهای امنیتی عراقی قرار دارد.  «هیثم الخزعلی» دیگر کارشناس امنیتی این کشور نیز معتقد است سعودی‌ها پروژه سرمایه‌گذاری در برخی استان‌های عراق را صرفا بر اساس نقشه راه آمریکایی جدا کردن عراق از همسایگانش و تبدیل این مناطق به پایگاه‌هایی برای جا‌گذاری مواد منفجره در خودروها و جذب تروریست‌ها در دستور کار دارند. 
در همین راستا دولت غربگرای مصطفی الکاظمی در عراق در نشست کمیته مشترک دوجانبه با رژیم سعودی در ریاض - 14 اکتبر سال 2020 - از سرمایه‌گذاری 9/2 میلیارد دلاری در طرح‌های مختلف عراق پرده برداشت. «خالد بتال النجم» وزیر برنامه‌ریزی عراق نیز از وجود ۶ هزار طرح پیشنهادی مناسب سرمایه‌گذاری سعودی‌ها به ارزش 100 میلیارد دلار سخن گفت. با همه اینها رژیم سعودی به شیوه‌ای کاملا عریان در حال همکاری با همه گروه‌های تروریستی و جنایتکار مثل داعش و دایره حامیان حزب منحله بعث است تا بر موج نارضایتی و آشوب در عراق سوار شود. «حسن سالم» یکی از رهبران ائتلاف فتح، سال گذشته از آشوبگری مزدوران سعودی و عناصر وابسته به حزب بعث عراق در خلال تظاهرات مسالت‌آمیز مردمی در برخی استان‌های عراق خبر داد و گفت: «آتش زدن دفاتر احزاب و گروه‌های مقاومت به دستور ریاض و رغد صدام، دختر دیکتاتور سابق عراق انجام می‌شود». مصاحبه اخیر شبکه العربیه وابسته به ریاض با دختر صدام هر ظنی درباره نیات شوم سعودی‌ها در عراق را تبدیل به یقین کرد.

Page Generated in 0/0049 sec