printlogo


کد خبر: 235576تاریخ: 1400/4/17 00:00
دور دنیا

رئیس‌جمهور هائیتی ترور شد
طبق اعلام نخست‌وزیر موقت هائیتی، «ژوونل موئیز» رئیس‌جمهور این کشور در حمله افراد مسلح ناشناس به محل زندگی‌اش کشته شد. به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، این حمله توسط گروهی از افراد ناشناس که برخی از آنها به زبان اسپانیولی صحبت می‌کردند، رخ داد. رسانه‌های محلی روز چهارشنبه به نقل از «کلود ژوزف» نخست‌وزیر موقت هائیتی گزارش دادند مهاجمان به سمت محل زندگی رئیس‌جمهور در «پورتو پرنس» پایتخت این کشور تیراندازی کردند که در این حمله همسر وی هم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که همسر رئیس‌جمهور هائیتی به بیمارستان منتقل شده و حالش وخیم است.
محل اقامت رئیس‌جمهوری هائیتی هم دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله حدود ساعت یک بامداد (به وقت محلی) رخ داد. خبرنگار روزنامه سوییسی Le Nouvelliste به نقل از نخست‌وزیر هائیتی گزارش داده این ترور به دست گروهی از کماندوها با حضور «عناصر خارجی» انجام شده است. نخست‌وزیر موقت هائیتی این حمله را «نفرت‌انگیز، غیرانسانی و وحشیانه» توصیف کرد و خواستار آرامش شد.  وی افزود: اوضاع امنیتی تحت کنترل پلیس ملی و نیروهای مسلح است. ژوونل موئیز 53 ساله و بیست و چهارمین رئیس‌جمهور هائیتی بود که از سال ۲۰۱۷ قدرت را در دست داشت. 
***
وزیر خارجه افغانستان: 
کنترل بیش از ۸۰ شهرستان را از دست داده‌ایم
«حنیف اتمر» وزیر خارجه افغانستان در نشستی با سفرای کشورهای منطقه در کابل گفت دولت کنترل بیش از 80 شهرستان را از دست داده که برخی از آنها به‌زور توسط طالبان تصرف شده و برخی نیز «به طور برنامه‌ریزی شده» تخلیه شده است. اتمر با اظهار اینکه طالبان به توافقنامه قطر پایبند نیست، از شرکای بین‌المللی افغانستان خواست با اعمال فشار بر طالبان این گروه را وادار به گفت‌وگوهای صلح کند. وزیر خارجه افغانستان با اظهار اینکه طالبان هنوز روابطش را با جنگجویان خارجی و گروه‌های تروریستی بین‌المللی قطع نکرده، آن را تهدیدی بالقوه برای ثبات منطقه خواند. طالبان اما ارتباط آن گروه با جنگجویان خارجی و گروه‌های تروریستی بین‌المللی را رد کرده و مدعی است در هفته‌های اخیر بیش از 150 شهرستان را تصرف کرده است. شورای امنیت ملی اما اعلام کرد طی ۲ هفته گذشته 14 شهرستان را از طالبان پس گرفته است و در نظر دارد دیگر مناطق تحت تصرف طالبان را نیز از کنترل این گروه خارج کند. 
***
نگرانی ترکیه از کاهش ضرباهنگ رشد جمعیت
تازه‌ترین آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ملل متحد نشان‌دهنده این است که ترکیه در میان کشورهای پرجمعیت جهان، در رده نوزدهم ایستاده است. اطلاعات سازمان ملل نشان‌دهنده این است که ترکیه با 83 میلیون و 384 هزار و 680 نفر، در رده نوزدهم است. این در حالی است که ایران با 83 میلیون و 992 هزار و 953 نفر در پله هفدهم ایستاده و آلمان با 83 میلیون و 783 هزار و 954 نفر در پله هجدهم است. آمارها نشان‌دهنده این است که ضرباهنگ رشد جمعیت در ترکیه کُند شده و فاکتورهایی همچون بالا رفتن سن ازدواج و به تبع آن افزایش سن بارداری در کنار برخی تفاوت‌های جمعیتی در استان‌ها و مناطق مختلف ترکیه، حاوی اطلاعاتی است که نگرانی دولتمردان این کشور را به دنبال داشته. آخرین اطلاعات رسمی مرکز ملی آمار ترکیه نشان‌دهنده این است که وضعیت اقتصادی چند سال اخیر و بروز مشکلات بزرگی همچون تورم بی‌سابقه، گرانی و بیکاری، بر میزان رشد جمعیت تاثیر منفی گذاشته و بخش قابل توجهی از جوانان ترکیه در سنین بالا ازدواج می‌کنند. 
***
خسارت ۲۹۰ تا ۳۸۰ میلیون دلاری غزه در جنگ 12 روزه
سازمان ملل، اتحادیه اروپایی و بانک جهانی در گزارشی مشترک پیرامون نوار غزه اعلام کردند جنگ 12 روزه در غزه خسارت سنگینی به این منطقه وارد و اقتصاد آن را تضعیف کرده است. به نقل از شبکه خبری الجزیره، در این گزارش میزان خسارات این جنگ بین ۲۹۰ تا ۳۸۰ میلیون دلار و نیازها برای بهبود اوضاع بین ۳۴۵ تا ۴۸۵ میلیون دلار در ۲۴ ماه اول تخمین‌ زده شده است. این گزارش حاکی از آن است که در پی این جنگ ۶۲ درصد مردم غزه با نبود امنیت غذایی روبه‌رو شدند و بیش از ۲۶۰ تن از جمله ۶۶ کودک و ۴۱ زن جان باختند. در این گزارش توصیه شده است جامعه جهانی حمایت خود را از برنامه‌های کمک نقدی به فلسطینیان در غزه افزایش دهد، از وصول کمک‌های انسانی اطمینان حاصل کند و موارد پزشکی اضطراری و بیماران را به خارج از غزه منتقل کند. همچنین در گزارش مذکور از رژیم صهیونیستی خواسته شده اجازه دهد برخی مواد ضروری برای بازسازی مثل سیمان، مواد شیمیایی و لوله‌ها دریافت شود، یک مکانیزم تامین مالی ایجاد کند و اجازه دهد مقدار کافی سوخت از اراضی اشغالی به نوار غزه منتقل شود. در این گزارش همچنین تأکید شده است که همه طرف‌ها باید در جهت برقراری دائم آتش‌بس تلاش کنند. 

Page Generated in 0/0111 sec