printlogo


کد خبر: 235582تاریخ: 1400/4/17 00:00
طی 24 ساعت 166 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به «کووید- 19» جان باختند
302 شهر قرمز و نارنجی

هنوز موج چهارم بیماری «کووید-19» در برخی استان‌های کشور به پایان نرسیده بود که موج پنجم کرونا با سویه دلتا آغاز شد. ورود ویروس جهش‌یافته هندی موسوم به واریانت دلتا به کشور، نگرانی‌ها از افزایش موارد ابتلا و اشغال تخت‌های بیمارستانی را بیشتر کرده است؛ از چهارشنبه 16 تیرماه، در 15 مرکز استان کشور وضعیت قرمز کرونا اعلام شده است و هم‌اکنون 120 شهرستان در وضعیت قرمز، 182 شهرستان نارنجی و 146 شهرستان در وضعیت زرد کرونا قرار دارند. برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر «از» و «به» شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع و مشمول جریمه 500 هزار و یک میلیون تومانی می‌شود. کارکنان دولتی در شهرهای قرمز هم حداکثر باید تا 30 درصد در ادارات حضور یابند و در مشاغل ضروری نیز حداکثر تا 50 درصد کارکنان می‌توانند به‌ صورت حضوری در ادارات فعالیت کنند و بقیه کارمندان باید به‌ صورت دورکار باشند؛ همچنین برگزاری هرگونه اجتماع و مراسم در شهرهای قرمز از جمله تهران ممنوع شده است. طرح منع تردد شبانه از ساعت 22 شب تا ۳ بامداد نیز همچنان در تمام شهرهای کشور اجرا می‌شود. 
 
* آمار مبتلایان همچنان رو به افزایش است
آمار جان‌باختگان و مبتلایان به بیماری «کووید-19» در کشور افزایش یافت. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته (ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه) ۱۷هزار و ۲۱۲ بیمار «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه در این بازه زمانی ۱۶۶ بیمار نیز جان باختند. 
از ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر دیروز 16 تیرماه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که هزار و ۷۱۰ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت زمانی ۱۶۶ بیمار «کووید-19» نیز جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۸۵ هزار و ۲۶۱ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۸۲۱ نفر از بیماران کرونایی بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۳ هزار و ۳۴۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
در حال حاضر ۱۲۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۲ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۴۶ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند. 
بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۴۸۰ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۵۲ هزار و ۱۷۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۶ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۶۵۰ دوز رسیده است. 
 
* افزایش مرگ‌و‌میر کرونایی در تهران
با ورود به موج پنجم کرونا که به دلتا معروف شده است، سازمان بهشت زهرای تهران در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفت و کارکنان این سازمان که در ۱۷ ماه گذشته درکنار کادر درمان در صف اول مبارزه با کرونا قرار داشته‌اند برای پنجمین بار در ۵۱۰ روز گذشته وارد شرایط ویژه و بحرانی شدند. سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) با اشاره به اینکه پیک مرگ کرونایی شهر تهران بشدت رو به افزایش است و در حالت شیب تند رو به بالا قرار دارد، گفت: سازمان بهشت زهرا(س) تهران برای پنجمین بار در ۱۷ ماه گذشته آرایش بحرانی به خود گرفته و در آماده‌باش کامل قرار دارد، این درحالی است که طی هفته‌های گذشته در شرایط خطی و بین اعداد ۳۰ تا ۳۵ ثابت بودیم اما در روز‌های گذشته عدد متوفیان کرونایی تهران با افزایش چشمگیر همراه بوده است. وی افزود: در حالی که در شهرهای قرمز بویژه تهران کارکنان نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در شرایط دورکاری قرار گرفته‌اند اما جهادگران خاموش سازمان بهشت زهرا(س) با برنامه‌ریزی در این شرایط بحرانی به صورت ۲ و ۳ شیفت کاری و با رعایت بالاترین سطح پروتکل‌های بهداشتی به تکریم شهروندان و خدمات‌رسانی شایسته به مراجعان می‌پردازند. مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در گفت‌وگو با ایسنا، تنها راه مقابله با کرونا را رعایت پروتکل‌ها و فاصله اجتماعی عنوان و از شهروندان درخواست کرد به توصیه‌های مسؤولان توجه کرده و با زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها از سلامتی خود و دیگران محافظت کنند تا بتوانیم به یاری پروردگار از پیچ کرونای دلتا عبور کنیم. 
 
* تمهیدات جدید استانداری تهران برای دستگاه‌ها در موج پنجم کرونا
نگرانی‌ها از شروع موج پنجم کرونا باعث شده است مسؤولان تمهیدات لازم را برای عبور از این بحران به‌کار گیرند. استاندار تهران با تاکید بر لزوم خودداری ادارات و دستگاه‌ها از برگزاری جلسات غیرضرور، گفت: در صورت ضرورت جلسات حداکثر با ۱۵ نفر برگزار شود. انوشیروان محسنی‌بندپی با اشاره به شروع موج پنجم کرونا در استان تهران و سایر نقاط کشور اظهار داشت: با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، متناسب با شرایط قرمز کرونایی ضرورت دارد تمام ادارات و دستگاه‌های اجرایی حتی‌المقدور از برگزاری جلسات خودداری کنند. وی افزود: در همین راستا جلسات فقط در صورت ضرورت، ضمن رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری حداکثر با ۱۵ نفر برگزار خواهد شد. استاندار تهران تاکید کرد: چنانچه دستگاه‌های اجرایی اهتمام لازم درباره دستور‌العمل‌های مذکور را نداشته باشند، برابر ضوابط، اقدامات انضباطی نسبت به آنها اعمال خواهد شد. 
 

Page Generated in 0/0057 sec