printlogo


کد خبر: 235599تاریخ: 1400/4/19 00:00
دور دنیا

پیروزی انصارالله در البیضا؛ منتظر سورپرایزهای بیشتر باشید
به دنبال کنترل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر مناطقی در البیضا، معاون وزیر خارجه دولت صنعا اعلام کرد ارتش حوادث غافلگیرکننده و هولناک دیگری برای آنها دارد. حسین العزی، معاون وزیر خارجه دولت صنعا در توئیتی نوشت: القاعده و شرکایش سریع‌ترین و بدترین شکست را خوردند و از برخی پایگاه‌های‌شان در درگیری‌های اخیر البیضا رانده شدند. ما کاملا درک می‌کنیم که قبول چنین شکستی آسان نیست. ما حوادث غافلگیرکننده بیشتر و هولناکی برای آنها آماده کرده‌ایم تا ثابت کنیم همواره اشتباه می‌کنند. پس منتظر باشید. وی گفت: مردم ما در البیضا پیروز شدند و بدترین شکست را به القاعده وارد کردند. متأسفانه ائتلاف همچنان با حملاتش نشان می‌دهد برای صلح آماده نیست. جامعه جهانی همچنان مشروعیت دروغین طرف‌هایی را قبول دارد که از امثال عناصر القاعده تشکیل شده‌اند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پنجشنبه ۲ عملیات نظامی در جنوب البیضا انجام دادند و توانستند پایگاه‌هایی را پس بگیرند. بیش از ۸۰ نفر از رهبران القاعده در این عملیات‌ها کشته یا زخمی شدند. 
***
کمک‌های غذایی قطر به ارتش لبنان
هواپیمای حامل ۷۰ تن مواد غذایی به عنوان نخستین محموله کمک دوحه به ارتش لبنان پنجشنبه شب در فرودگاه بین‌المللی «رفیق حریری» بیروت به زمین نشست. این محموله پس از آن ارسال می‌شود که «محمد بن‌ عبدالرحمن آل‌ثانی»، وزیر خارجه قطر در دیدار اخیر خود با مقامات لبنان در بیروت، متعهد شد دوحه ماهانه ۷۰ تن مواد غذایی به ارتش لبنان کمک کند. لبنان از پاییز سال ۲۰۱۹ دچار بحران اقتصادی شدیدی است به‌طوری که در این مدت لیره لبنان بشدت ارزش خود را از دست داده و موجب رشد ۴۰۰ درصدی قیمت کالاهای غیریارانه‌ای شده است. «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر خارجه قطر در سفر سه‌شنبه خود به بیروت با میشل عون رئیس‌جمهوری، سعد حریری نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت، نبیه بری رئیس پارلمان و فرمانده ارتش لبنان به طور جداگانه دیدار کرد. تحولات عرصه سیاسی و اقتصادی لبنان و موضوع تاخیر تشکیل دولت این کشور از محورهای اصلی دیدارهای وزیر خارجه قطر در بیروت بود. وی در این دیدارها آمادگی دوحه را برای کمک به رفع بحران لبنان در زمینه‌های مختلف اعلام کرد. 
***
هشدار آکسفام درباره خطر گرسنگی گسترده مردم جهان
سازمان مبارزه با فقر (آکسفام) اعلام کرد هر دقیقه ۱۱ نفر در جهان به علت فقر جان خود را از دست می‌دهند و شمار افرادی که با شرایط گرسنگی و قحطی در جهان روبه‌رو هستند، سال گذشته ۶ برابر شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، آکسفام در نوشتاری با عنوان «افزایش چند برابری ویروس گرسنگی» نوشت: شمار تلفات گرسنگی و قحطی از شمار قربانیان بیماری «کووید-۱۹» که هر دقیقه ۷ نفر را از بین می‌برد، فراتر رفته است. بر اساس ارزیابی این گروه، اکنون ۱۵۵ میلیون نفر روی کره زمین در مرحله بحرانی ناامنی غذایی یا شرایط بدتر از آن به سر می‌برند که نزدیک به ۲۰ میلیون نفر بیشتر از سال گذشته است و علت این وضع برای نزدیک به دوسوم این افراد، وجود درگیری‌های نظامی در کشورشان است. به گفته ابی مکسمن، مدیرعامل آکسفام، امروز پیامدهای منفی درگیری‌های پایان‌نیافتنی از پیامدهای اقتصادی «کووید-۱۹» فراتر رفته و بحران تشدیدشونده اقلیمی موجب رانده شدن بیش از ۵۲۰ هزار نفر تا آستانه گرسنگی و قحطی شده است. طرف‌های درگیر در نبرد نظامی به جای مبارزه با همه‌گیری، به جنگی پرداخته‌اند که اغلب آخرین ضربه را به میلیون‌ها نفری وارد می‌کند که پیش از این به علت فجایع آب و هوایی و تکانه‌های اقتصادی، بشدت آسیب دیده بودند. وی افزود: هزینه‌های نظامی کشورهای جهان به رغم همه‌گیری در همین دوره تا ۵۱ میلیارد دلار افزایش یافته که دست‌کم ۶ بار از بودجه مورد نیاز سازمان ملل متحد برای مبارزه با گرسنگی بیشتر است. در این گزارش به شماری از کشورها مانند افغانستان، اتیوپی، سودان جنوبی، سوریه و یمن به عنوان شدیدترین مراکز گرسنگی اشاره شده که همگی درگیر نبردهای نظامی هستند. به گفته مکسمن، سوءاستفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی همچنان ادامه یافته که شهروندان غیرنظامی را از مواد غذایی و آب محروم کرده و جلوی کمک‌های انسان‌دوستانه را می‌گیرد. 
***
جنگنده روسی هواپیمای شناسایی فرانسوی را اسکورت کرد
وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای خبر داد یک جنگنده سوخو 27 این کشور هواپیمای شناسایی فرانسوی را که نزدیک مرزهای روسیه شده بود بر فراز دریای بالتیک همراهی کرد. در این بیانیه آمده است: «خدمه جنگنده روسی یک هدف هوایی را شناسایی کرد که هواپیمای شناسایی متعلق به نیروی هوایی فرانسه بوده و آن را بر فراز دریای بالتیک همراهی کرد». ارتش روسیه اعلام کرد این هواپیمای شناسایی فرانسه، مرزهای روسیه را نقض نکرد و جنگنده روسی ماموریت خود را بر اساس قوانین بین‌المللی انجام داد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ۲ جنگنده سوخو‌30 روسیه روز سه‌شنبه به هوا برخاستند تا مانع ورود غیرقانونی هواپیمای P-8 به حریم هوایی این کشور بر فراز دریای سیاه شوند. 23 ژوئن نیز یک جنگنده سوخو‌30 یک هواپیمای شناسایی آمریکا را بر فراز دریای اخوتسک رهیابی کرد و مانع از آن شد که حریم هوایی این کشور را نقض کند. 
***
تشییع پیکر «احمد جبرئیل» در دمشق
پیکر «احمد جبرئیل» موسس و دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین با مشارکت نمایندگان گروه‌های فلسطینی طی مراسمی در دمشق تشییع شد. «احمد جبرئیل» موسس و دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین ایمان راسخی به مبارزه مسلحانه علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی برای آزادسازی فلسطین اشغالی داشت. احمد جبرئیل معروف به «ابوجهاد» از زمان تاسیس جبهه مردمی برای آزادی فلسطین از سال 1968 تا زمان درگذشتش در دمشق دبیرکل این سازمان بود. 

Page Generated in 0/0137 sec