printlogo


کد خبر: 235638تاریخ: 1400/4/20 00:00
جمال شورجه: سینمای دینی سینمای مغفول و مهجوری است

کارگردان سینمای ایران می‌گوید قصه‌های دینی اتفاقا بسیار دراماتیک است اما با این وجود در کشور ما مهجور مانده و باید مسؤولان فرهنگی برای رونق آن اهتمام بیشتری داشته باشند. 
 به گزارش «وطن‌امروز»، جمال شورجه، نویسنده و کارگردانی است که در دهه‌های 60 و 70 فیلم‌های جنگی و دفاع مقدسی زیادی را روی پرده سینما برده و سریال‌های تلویزیونی «شب چراغ، پرونده‌های مجهول و پرده عشق» را در کارنامه خود دارد. وی به عنوان مشاور هنری، مرحوم فرج‌الله سلحشور را در سریال‌های «یوسف پیامبر» و «حضرت موسی» همراهی می‌کرد که با درگذشت مرحوم سلحشور، قرار شد خود سریال حضرت موسی(ع) را کارگردانی کند اما در ادامه و در زمان پیش‌تولید این سریال خود نیز دچار عارضه مغزی و مدتی را در بیمارستان بستری شد و ادامه مراحل درمان و نقاهت را در خانه سپری می‌کند. همین باعث شد این سریال الف ویژه تلویزیون را این بار ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردانی کند. 
‌سیداحمد میرعلایی، تهیه‌کننده سریال حضرت موسی(ع) پس از این اتفاق با ذکر این نکته که سلامتی آقای شورجه برای ما مهم‌تر است، گفت تصمیم گرفتیم آقای حاتمی‌‌کیا را به عنوان کارگردان این سریال معرفی کنیم و آقای شورجه به عنوان مشاور، حاتمی‌کیا را همراهی خواهد کرد. 
این کارگردان باسابقه سینمای دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی که با سپری کردن دوران معالجه و درمان خود تحت نظر پزشکان هم‌اکنون حال عمومی بهتری پیدا کرده است، درباره اهمیت سینمای دینی و البته کم‌توجهی مسؤولان فرهنگی و سینمایی کشور به این امر نکاتی را بیان کرد. کارگردان فیلم‌های «33 روز» و «حماسه مجنون» گفت: سینمای دینی، سینمای مغفول و مهجوری است که متأسفانه سینماگران ما کمتر به آن پرداخته‌اند و شاید هم به خودشان اجازه این را نمی‌دهند که در این زمینه کار تولید کنند. بنابراین این سینما که سینمای پرمخاطبی است و ریشه آن از داستان‌های قرآن شروع می‌شود، مظلوم و تنها باقی مانده است. 
وی در ادامه بیان کرد: تعداد کمی از کارگردان‌های مانند مرحوم سلحشور که از جوانی با قصه‌های دینی و قرآنی آشنا بودند، توانستند به این عرصه ورود کرده و مخاطبان سینما را از محتوای نغز و شیرین و مهم داستان‌های دینی آگاه کنند. 
کارگردان «عملیات کرکوک» همچنین با اشاره به سیطره داستان‌های دینی در زمینه‌ها و موضوعات گوناگون گفت: قرآن و زندگی اهل بیت(ع) داستان‌های مهمی در فضای اجتماعی، تاریخی و... دارد که سرشار از مضامین مهم و اندرزهای معاشرتی است که اتفاقا بسیار دراماتیک و پرهیجان است. 
فیلمساز سینمای ایران در پایان خاطرنشان کرد: مسؤولان فرهنگی ما باید برای رونق سینمای دینی بودجه‌ای کنار بگذارند و راه آن را برای فیلمسازان جوان باز کنند اما باید گفت که برای این موضوع تا به حال اهتمام جدی نشده است. 

Page Generated in 0/0064 sec